sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:55

לסה"נ . על פי ממצא גלוסקמה הנושאת את הכתובת " יהוחנה ברת יהוחנן בר תפלוס הכהן הגדל , " מסתבר שגם במשפחות של כוהנים גדולים השתמשו בגלוסקמות . בכל אופן , נוהג הגלוסקמות אשר רווח בירושלים וביהודה והיה ליקוט של יחידים , החליף במאה הראשונה לפסה"נ את הליקוט הקיבוצי ואת הליקוט שלא בגלוסקמות . 59 נוהג הכנסת השימוש בגלוסקמות תואם את האינדבידואליזם שפשט בחברה היהודית במאה השנים קודם לחורבן הבית השני . במסכת שמחות נאמר : "מלקט אדם עצמות שני מתים כאחד , ונותן אילו בראש אפיקריסין מכאן ואילו בראש אפיקריסין מכאן - דברי רבי יוחנן בן נורי . ורבי עקיבא אומר : סוף _אפיקריסין להתאבל וסוף עצמות להתערב , אבל מלקטן ונותן בירזין . " נחלקו רבי יוחנן בן נורי ורבי עקיבא בשני נהגים שונים אשר אחד החליף את קודמו . ראשוני החוקרים כגון קלרמון גאנו , הזכירו שנמצאו כמה שלדים בגלוסקמה ' . הדעה המקובלת כי הגלוסקמה שימשה לנקבר אחד בלבד , כמובע אצל סוקניק ואבי יונה , היא בגדר קביעה כללית . ב' ארנסבורג וי' ראק ציינו שמונה גלוסקמות עם שלד אחד , לעומת ארבע גלוסקמות עם שני שלדים ויותר . נ' האס מצא בתוך 15 גלוסקמות משלוש מערות קבורה שונות , כי חמש מהן הכילו שלד אחד , שבע גלוסקמות הכילו עצמות של שני פרטים ושלוש גלוסקמות הכילו עצמות של חמישה פרטים . במערות שנתגלו בעשרות השנים האחרונות נמצאו בכמחצית הגלוסקמות התמימות שרידים של שני נקברים ויותר ( במערה 5-22 נמצאו בגלוסקמה אחת עצמות של ארבעה נקברים . ( קרוב לוודאי כי עצמות שצורפו בגלוסקמות היו עצמות של קרובי משפחה . כללו של דבר , הקבורה הראשונה לכל מת הייתה בדרך כלל נפרדת , כמאמר שמחות יג , ח . בעת הליקוט ניתנו עצמות המת בגלוסקמה , כדברי רבי עקיבא בשמחות יב , ח , ועצמות קרובי משפחה נלקטו לעתים לאותה גלוסקמה מטעמי חיסכון . הופעת גלוסקמות במאה הראשונה לסה"נ סייעה לגיבוש התזה של ב' בגטי , של א' טסטה ואחרים , ולפיה הגלוסקמות שייכות לנוצרים הראשונים . אבי יונה דחה תאוריה זו עם פרסומה , שכן הנחתם נגעה , בין השאר , לקבר 73 בדומינוס פלויט , ( 3-3 ) ולמעשה לא היו נימוקים משכנעים נוספים 57 צפיריס , , 1970 עמ' 30 מעיר כי הגלוסקמה הייתה יקרה יחסית ובגדר מותרות , ולכן המשיכו ללקט לבורות ליקוט בצד השימוש בגלוסקמות . נראה כי השערה זו אינה מבוססת דייה . משפחה שהיה בכוחה לחצוב קבר ולתחזקו , היה בכוחה לקנות גלוסקמה פשוטה שהייתה חפץ זול עובר לסוחר ויוצרה באלפים ורבבות . תוצרת תעשיית האבן בימי בית שני הייתה נפוצה ושכיחה , כפי שנלמד מהחפירות בירושלים והגלוסקמות בכלל זה . הגלוסקמה שתוקנה בקבר 11-17 מעידה ככל הנראה יותר מהכול על הרצון לחסוך הליכה והובלה . מסקנתו של גודינף , 1953 , 1 , עמ' , 133-132 כי הגלוסקמות הן מוצר ששימש שכבות עליונות של החברה אינה מוכחת כלל . 58 בר"ג ופלוסר , , 1986 עמ' 59 . 44-39 ניסיון הבחנה בין שיטות קבורה על פי הממצא בקברים ביריחו ראו חכלילי , , 1979 עמ' . 66-65 שם , עמ' 66 מציעה חכלילי כי התמורה של הכנסת הגלוסקמות חלה בעת ובעונה אחת עם הפיכתה של יהודה לפרובינציה רומית 6 ) לסה"נ . ( השאלה המהותית אם השינוי המהפכני בנוהגי הקבורה התרחש באחת בעקבות אירוע פוליטי , מחייבת עיון מפורט נפרד . 60 שמחות יב , ח . 61 קלרמוךגאנו , , 1899 עמ' 62 . 431-430 סוקניק , , 1932 עמ' 63 . 24 אבי יונה , תשט"ו _, עמ' 64 . 800 ארנסבורג וראק , 65 . 1975 האס , , 1970 עמ' 66 . 39 בגטי , , 1971 עמ' ; 270-263 טסטה , , 1962 עמ' . 513-426 איור . 35 צד האורך וצד רוחב של גלוסקמה מהר הצופים ( מערה , ( 18-1 עם השם חנניה בן שמעון וחנניה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help