sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:53

נמצאו ארונות מטיפוס מיוחד , העשויים מאבן גיר רכה , למשל 9-3 ; 17-1 ( דומינוס פלויט 19-2 ;( ועוד . לארונות מכסה גמלוני , והם דומים לגלוסקמות בעיטוריהם ובטכניקה הייצור . בצורתם החיצונית הם מעובדים כחיקוי לארונות העשויים מעץ . הועלתה השערה שבמערות 16-29 ו 4-2 השתמשו בארונות עץ , בעקבות ממצאי בית הקברות ביריחו , אך אין לכך סיוע בממצא . כמו כן מפרק זמן הקרוב לתפעולו של בית הקברות ביריחו נמצאו ארונות עץ בעין גדי ומאוחר לכך בממשית , ביטבתה ובאתרים נוספים - כולם באזור אקלימי יבש . בירושלים התגלו כעשרים תיבות ארוכות שיכלו לשמש לקבורה שלמה ; כמות זו בטלה בשישים לעומת כלל הגלוסקמות שנמצאו . נראה כי מרבית התיבות שימשו גלוסקמות גדולות , כפי שאפשר ללמוד ממערות 36-7 ; 17-1 ומאחרות , ואין לדעת בוודאות אם שימשו אלו ואחרות לקבורה ראשונה שלמה , ( inhumation ) כמו שנמצא במערה 1-5 ( קברי המלכים , ( או לליקוט . הארונות בירושלים נמצאו בתוך המערות , 45 על הרצפה לאורך הקירות או בשקעים מלבניים מיוחדים שהותאמו לכך ( ראו , ( 2-14 אך לא בכוכים . מהמקורות למדנו כי הארון שימש לקבורה , ואת המת הוציאו מביתו במיטה ולא בארון . הארון מוזכר כחיוני לקבורה , בדומה לתכריכים . שמואל הקטן הונח בארון , וחכמים התירו לעשות למת ארון בחצר בחולו של מועד . רק למן המאה השנייה לסה"נ החלו ארונות להיות נפוצים בארץ . בירושלים של תקופת הבית השני לא שימשו ארונות חרס . הללו נזכרים בשמחות יג , ט ומוכרים מאתרים של המאה השנייה והשלישית לסה"נ בגליל התחתון , כמו בית שערים וטבעון . ידועה אך גלוסקמה חרס אחת מירושלים , ממערה . 4-19 מערה זו הכילה ממצא שתוארך לפרק הזמן שבין שתי המרידות נגד הרומאים , וייתכן שהגלוסקמה שייכת לפרק זמן זה . 39 אורכו הפנימי של הארון 1 . 6 מ , ' והוא יכול לשמש גם לקבורה ראשונה , אך יש לזכור כי הוא נמצא בחדר עם גלוסקמות רבות . 40 בדו '' ח החפירה של דומינוס פלויט מבדיל בגטי בין סרקופג לגלוסקמה : הסרקופג עשוי מאבן גיר קשה גם אם מידותיו במפורש לא התאימו לקבורה שלמה . הגלוסקמה היא תיבה העשויה מאבן גיר רכה . 41 ארונות אלו נוצרו קרוב לוודאי בבית מלאכה אחד והם שייכים לעולם הגלוסקמות בטכניקת הייצור והעיטור . אף לא בארון אחד כזה מצאו החוקרים עצמות , ולפיכך אי אפשר ללמוד על דרך השימוש בו . 42 ארונות עץ לא נמצאו בנקרופוליס של ירושלים , אם כי שימושם מוזכר בכמה מקורות : משנה , מועד קטן א , 11 ירושלמי , מועד קטן א ( פ ע"ד ;( בבלי , מועד קטן ח ע"ב ; שמחות יג , ט , תוספתא , אהלות ב , ג ; ירושלמי , נזיר ז ( נ"ו ע"ב ;( בבלי , נזיר נא ע"א ; בבלי , נידה כז ע"ב . 43 חכלילי , _תשנ"ד , חכלילי וקילברו , 1999 , עמ' 44 . 88-60 הדס , תשנ"ד . 45 ארונות שהונחו על פני השטח מוזכרים בבבלי , סנהדרין צח ע '' א ; בבבלי , ברכות יט ע"ב ובעוד מקומות . הרמב"ן גרס כי הנחת ארון על פני השטח בלי קבורה בקרקע , אינה משום קבורה ויש בה הלנת המת . הרמב"ן , תורת האדם , לח ע"א . ביישובי מישור החוף כמו קיסריה ואשקלון ובבתי קברות רבים במרחב _הפרתי הסורי הפיניקי כמו באסיה הקטנה , ביוון ובאיטליה מצויים בתי קברות עם סרקופגים שניצבו על פני השטח . הסרקופגים מכמה תקופות ובעיקר מהמאה השנייה והשלישית לסה"נ . 46 בשאלת זיהויו של הארון כגלוסקמה דן בהרחבה מיירס , , 1971 עמ' . 60-58 הוא ייחס את המונח "ארון , " "ארונא" במקורות _חז '' ל למכל עצמות לצורכי ליקוט , היא הגלוסקמה . בגלוסקמה אשר נתגלתה ביריחו מצוינת התיבה COPOC ( סורוס , ( ובכך נתאמתה דעתם של ליברמן , תשכ"ב , עמ' 1237-1235 וזלוטניק , 1966 ולפיה רזין וארזין הם שיבוש של "סורוס" המתייחסת לגלוסקמה . COPOC משמשת בספרות במשמעות ארון קבורה בכלל ונראה כי הוראתה ביוונית לא יוחדה לציין גלוסקמה . על מידות הארון במשנה ראו אהלות ט , יח . דעות אחדות באשר לסוג הארונות — מיטלטלים או חקוקים בסלע ראו : גולדברג , תשט"ו , עמ' ; 75-74 אלבק , , 1952 השלמות לאהלות ט , טו , עמ' . 543 הברייתא מאבל רבתי , שאינה בשמחות שבידינו ( היגער , , 1931 עמ' ; 233-232 הרמב"ן , תורת האדם , לח ע"ב ) קובעת : "אין נותנין שני ארונות זה על גב זה ואם נתן כופין את בעל העליון , שאין נוהגין בזיון במתים ודווקא בנוגעין , " ובכך מוציאה קרוב לוודאי גלוסקמה מכלל ארון . מסתבר על פי הממצא כי נוהג הנחת גלוסקמות זו על גבי זו רווח מאוד הן בכוכים שבהם הן רוכזו והן בחדרים ששימשו לאחסונן . בבית שערים נמצאו ארונות עופרת אלו _על גבי אלו עם הפרדה וראו : אביגד , תשל"ב , עמ' . 93-92 במאוזולאום בכפר גלעדי הופרדו שני מפלסי הארונות . קפלן , תשכ"ז , עמ' . 109-104 כך משתמע גם מהמשך הברייתא שנזכרה לעיל : "אבל בשני קברות זה למעלה מזה וקרקעיתו של עליון מפסיק בינתיים שלושה טפחים - מותר 47 . " משנה , סנהדרין ו , ה ; שם , שבת כג , ד ; תוספתא , נדרים ב 48 . 7 , שמחות ח , ז . 49 משנה , מועד קטן א , 50 ראו גם רחמני , , 1994 עמ' . 10 איור . 33 ארון ( סרקופג ) מקברי המלכים ( מתוך דה סוסי . ( 1865 ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help