sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:52

. 39 ארונות ( סרקופגים ) מיטלטלים הארונות הם תיבות ארוכות דיין להנחת גופת מת שכובה פרקדן ; צורתם מלבנית ועליהם מכסה . ארונות כאלה עשויים אבן גיר מסוגים שונים , ונמצאו במערות 11-1 ( משפחת נזיר 1-5 ;( ( קברי המלכים 1-14 ;( ( קבר בית הורדוס , 2-14 ;( בשברים מסנהדריה ובמקומות אחרים . בכמה מערות 36 אצל סוחרי עתיקות ואספני עתיקות יש גלוסקמות רבות , שמספרן מגיע לכדי מאות אחדות , ומקורן לא ידוע . במקביל הועברו מאות גלוסקמות לארצות אחרות החל בתקופה העותמנית . בתקופת המנדט נהגו להשאיר גלוסקמות בידי המוצאים או בעלי הקרקע שבתחומם נתגלו הקברים . ברוב המקרים נלקחו כשליש מהגלוסקמות המעוטרות והועברו לאוסף מחלקת העתיקות ושני השלישים של הבלתי מעוטרות או המעוטרות בפשטות הושארו בידי המוצא כתגמול על שיתוף הפעולה ומחוסר עניין של החוקרים . בדרום שפלת יהודה נמצאו בשנות השבעים והשמונים גלוסקמות לא מעוטרות רבות , רובן מאוחרות מימי בית שני , ששוברו על ידי גנבי עתיקות ולא זכו לתיעוד כלשהו מלבד ציון קיומן . אף בירושלים הייתה תופעה דומה באזורי בנייה חדשה . 37 רחמני , , 1961 עמ' 38 . 101-100 ק לרמון גאנו מוסר על קיומם של ארונות קבורה במקומות שונים בעיר בשימוש משני ( בהר הבית - לקבורה וכרהטים במקומות אחרים , ( אך אין לקבוע בוודאות שארונות אלו מימי בית שני . קלרמון גאנו , 1899 , עמ' . 139-138 קוברני בבקעה ובסוף לקט את עצמיי ותנם בדלוסקמא - ועל אתה בידך . וכן עשיתי לו : נכנס יוחנן וליקטן , ופירס עליהן אפיקריסין , ונכנסתי וקרעתי עליהן , ונתתי עליהן ספירין יבשין . כשם שעשה לאבא כך עשיתי לו . " רבי מאיר גורס כרבי עקיבא : "ועוד אמר ר' מאיר : מלקט אדם עצמות אביו ואמו מפני ששמחה היא לו . " הטיפול בעצמות לצורכי ציבור נעשה על ידי חבורות לליקוט עצמות , ופעולתן נחשבה למצווה : "כך היו עושין חבורות בירושלים : אילו לבית אבל ואילו לבית המשתה , ואילו ללקט עצמות . " ועוד כתוב במסכת שמחות כי המלקט עצמות והשומר עצמות פטור ממצוות שבתורה . אפשר שחבורות אלו ליקטו גם בתוך מערות , אך סביר כי הן ליקטו בבית קברות ובקברים בודדים . אין לנו מידע בדבר אורח ארגונן ושיטת הפעלתן של "החבורות , " שהיו מוסד מוכר . ברור , מכל מקום , כי בירושלים פינוי שטח וטיהורו נעשו לצורך חיוני , שנתעורר בעת התרחבות העיר כלפי צפון ובעת סיפוח השטחים שהוקפו בחומה השנייה והשלישית . . 38 כמות הגלוסקמות ותפוצתן הגאוגרפית בנקרופוליס לפי רישום הגלוסקמות שנמצאו בחפירות או הגלוסקמות המצויות בכל מיני אוספים וכאלה שפורסמו במחקר אך אבדו מאז גילוין , נספרו יותר מ 3 , 000 גלוסקמות , רובן המכריע מירושלים וסביבתה הקרובה . קרוב לוודאי כי אלפי גלוסקמות נשברו ונעלמו במהלך הדורות . מרבית הגלוסקמות היו גלוסקמות חלקות ולא זכו לתשומת לב . באוספים בארץ מצויות כ 1 , 200 גלוסקמות מעוטרות או חלקות עם כתובות , וכמות החלקות בלי עיטור וכתובות הגיע לכדי יותר מאלפיים . נדגיש כי גלוסקמות שנמצאו במערות כשהן שבורות לרסיסים או לשברים רבים , לא נכללו במניין זה . על סמך הממצא עולות המסקנות האלה : א . גלוסקמות נמצאו בכל רחבי הנקרופוליס . ב . גלוסקמות נמצאו בכל סוגי המערות , השונות זו מזו במסלע ובריחוקן מהעיר . ג . גלוסקמות נמצאו במערות השונות זו מזו בגודלן , למן חדר זעיר ועד מערות גדולות . ד . הגלוסקמות שימשו כמה שכבות חברתיות בקרב האוכלוסייה , שכן נמצאו במערות פשוטות ובמערות גדולות ומפוארות , המצביעות על יכולתן הכלכלית היחסית הגבוהה של בעליהן . ה . הגלוסקמות נמצאו בקברים בכל ארץ יהודה , מהר בית אל בצפון ועד בקעת באר שבע בדרום . גלוסקמות שימשו גם בצפון הארץ , אך שכיחותן נפלה מביהודה . המאוחרות ביותר - בדרום יהודה - שימשו עד סוף המאה השלישית לסה"נ או הרביעית לסה"נ . 31 שם , יב , ט . 32 ירושלמי , מועד קטן א ד ( פ ע"ג 33 . ( שמחות יב , ה . 34 שם , יג , א . 35 אייזענשטיין , תרע"ז , עמ' 122 מזהה את ה"מתעסקים" ו"גומלי החסדים" עם חברה קדישא , אך אי אפשר להוכיח את הדבר .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help