sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:51

. 37 מי מלקט וחבורות לליקוט המקורות הכתובים מוסרים כי ליקוט העצמות בתוך המערות נעשה במסגרת הקבורה המשפחתית , ונחלקו חכמים אם בן מלקט עצמות אביו ואמו , להבדיל מליקוט ופינוי לצורכי ציבור . "כל העצמות האלו מלקט חוץ מעצמות אביו ואמו - דברי רבי יוחנן בן נורי . ורבי עקיבא אומר.- אחר ליקוט עצמות אינו עד שיכלה הבשר - כלה הבשר אין הצורה ניכרת בעצמות . " וכדברי רבי יוחנן בן נורי עשה רבי אלעזר ברבי צדוק : "כך אמר אבא בשעת מיתתו : בני בתחילה 28 על נהגים אלו ראו הרמב"ן , תורת האדם , פ ע"א ; היגער _, , 1931 עמ' ; 197 ליברמן , , 1965 עמי , 509 הערה ; 20 זלוטניק , , 1966 עמ' 29 . 161 נגב , , 1971 עמ' 30 . 124-120 שמחות יב , ז . . 36 הטיפול בעצמות בעת הליקוט היו שנהגו להרביץ שמן ויין על העצמות בעת ליקוטן ; היו שהניחו ספירין יבשין , שהם כנראה עשבים ריחניים . בתוך גלוסקמות ירושלמיות לא נמצאו שרידי בד כלשהם , וגם דרך הנחת העצמות אינה מראה סימני עיטוף . בגלוסקמה מבית הקברות הנבטי בממשית נמצאו עצמות עטופות ביריעת בד . בתחתית הגלוסקמה הונחו בדרך כלל עצמות הגפיים הארוכות , מעליהן עצמות קטנות ומעל הגולגולת . לעתים רחוקות נמצאה הגולגולת בתחתית הגלוסקמה , 9-29 ) מס' , ( 9 , 8-13 ; 4 או רק כמה מעצמותיו של שלד , ( 8-13 ) תוצאותיו של ליקוט מרושל . מוכרים שני אופנים בדרך הליקוט : ( א ) הגלוסקמה שימשה לליקוט חד פעמי : עצמות שלד אחד או יותר הושמו לתוכה , המכסה נסגר והגלוסקמה נחתמה ; ( ב ) הגלוסקמה נפתחה שנית , והוסיפו לתוכה עצמות . לא היה כל קושי להוסיף עצמות מלוקטות על הקיימות : אפשר להרים את הגולגולת המונחת בגלוסקמה ולהחזירה למקומה לאחר סיום הפעולה . דומה אפוא שחריתת השמות בגלוסקמות נעשתה כדי לציין את הקבורים בה . במערות הקבורה שנבדקו בקפידה זוהתה תופעה של עצמות שלא נלקטו כראוי . לעתים קרובות חסרות בגלוסקמה ( 9-29 ) או במקום ליקוט אחר כמה מעצמות השלד . כן נמצאו עצמות של קבורות קודמות תחת גלוסקמות . ( 7-29 ; 25-2 ; 8-13 ) בקצה הפנימי של כמה מהכוכים נמצאו ריכוזי עצמות שנדחקו לשם בעת תחיבת גלוסקמות או בעת קבורה ראשונה חדשה . ( 7-28 ) ממובאות אלו נראה כי לאחר הליקוט התפנה מקום לקבורות חדשות . חוקרים אחדים הדגישו שהליקוט היה סיום תהליך מירוק העוונות : "שנוחו אבותיו מן הדין " , " מפני ששמחה היא לו . " במערות אחדות נמצאו כוכים חתומים וריקים , ונקברים שהונחו על גבי האצטבות סביב בור העמידה . ( 16-29 ) כוכים אלו פונו מעצמות והוכשרו לשימוש חוזר אשר לא יצא אל הפועל . אפשר גם שכוך יהא חתום וריק כי לא שימש כלל או משום שלוקטו ממנו קבורות ראשונות על מנת לייעדו לאדם מיוחד אשר קבורתו לא בוצעה . בני המשפחה או שלוחיהם היו אוספים את העצמות במועד המתאים ומעבירים אותן למקומן הסופי . לוח הסגירה של הכוך נועד להיפתח ולהיסגר פעמים אחדות , לפי הצורך . מעניינת העובדה כי גם כוכים ריקים ומוכנים היו חתומים לעתים בקפידה . ( 16-29 ) יש שתי אפשרויות הנוגעות לתזמון הליקוט והן נתמכות בממצא מקברי ירושלים : ( א ) הליקוט נעשה בכל מקרה לאחר פרק זמן מסוים של התאבלות הבשר , והיה חלק מתהליך הקבורה ) ; ב ) הליקוט נעשה רק סמוך לצורך לשוב ולהשתמש בכוך לקבורה חדשה . בדיקת הממצא מעלה כי השיטה של ליקוט לאחר פרק זמן קבוע שכיחה יותר . מחקרים שעסקו בתהליך התאבלות הבשר בכוכים אינם מצביעים על נתונים חד משמעיים . בבדיקה מדעית שנעשתה לצורך לימוד התהליך נתבררו פרטים אחדים על אודות הפרמטרים המשפיעים על קצב תהליך זה : א . למרכיבי הלחות והטמפרטורה הייתה השפעה ישירה על משך התאבלות הבשר . ככל שאוויר המערה היה לח יותר והטמפרטורה היחסית גבוהה יותר , הואץ תהליך פירוק העור והתפוררות העצמות . ב . בעלי חיים קטנים עברו תהליך נמרץ למדי שעמד להסתיים כעבור 45 ימים . ג . עטיפת החומר האורגני בבד לא השפיעה בצורה נראית לעין על קצב התהליך . ייתכן כי תהליך התאבלות הבשר במערות הירושלמיות נמשך פחות מ 12 חודשים . אפשר שפרק הזמן של שנה עד למועד הליקוט הוא "טווח ביטחון , " אשר כולל את עונות השנה כולן , לרבות עונת הגשמים . 26 רחמני , , 1961 עמ ' , 117- 116 ושם מראי מקומות . 27 הבדיקה נעשתה במשותף עם פרופ' א' הוכברג מהמכון למדעי החיים באוניברסיטה העברית בירושלים . התהליך נבדק בכוכים ובאצטבות ארקוסוליה , במערות שנחצבו בסלע קירטוני מתצורת מנוחה ובסלע מלכה מורוני . הבדיקות נעשו בחורף בתנאי לחות ממוצעים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help