sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:49

. 33 קבורה ראשונה הקבורה הראשונה היא הנחת גופת המת במערה , באחד ממתקני הקבורה , בשוכבו פרקדן על גבו . לאור הממצא אפשר להציג כמה מסקנות : א . בכוכים תמימים שנתגלו חתומים בלוחות סגירה נמצאו השלדים מונחים על גבי הרצפה , בלי כיסוי עפר . דומה כי כך נהגו בקבורה ראשונה בסרקופגים ובארונות עץ במקומות כמו עין גדי ויריחו בתקופה הקדם הורדוסית . במקורות מוזכרים גם טבלה של שיש , טבלה של עץ , רצפה של לבנים , רצפה של אבנים , ארון של שיש ועוד כולם היו משכבי מתים , אך לא נמצאו בירושלים של ימי הבית השני . ? בשיטה זו נתאכל בשר המת במהירות , ועצמותיו נלקטו במסודר לאחר מכן , הוא הנאמר בירושלמי : "אי זה משכב כדרכו ? רגליו פשוטות וידיו על ליבו . " מנהג תנוחת ההשכבה בפרקדן מעיד על מסורת דתית מושרשת , ולאו דווקא על סגנון חיים . תנוחת הפרקדן מנוגדת למנהגי עכו"ם המוזכרים על ידי החכמים ומוכרים מהממצא הארכאולוגי . עכו"ם קברו בישיבה , או ש"ראשו מונח בין ירכותיו , " או בעמידה שהיא כ"קבורת חמורים . " לכך מתייחס גם מושג מת שהונח במקופל הוא הקמצוץ : "סברין מימר קמצוץ מהו ? ראשיהם בצד מרגלותיהם . " "מת מישראל שנמצא קמצוץ , מניחים שנפל עליו גל והרגו . " ב . ההלכה בדבר כיוון אחיד להנחת הנקברים , כמוזכר בתוספתא ובבבלי , עוסקת גם בקברי שדה חפורים . במערת כוכים , כנגזר מתכנית המערה , אי אפשר לקבור בכיוון קבורה אחיד . ברוב המקרים הונחו הנפטרים כשראשם אל פנים הכוך ורגליהם החוצה . ג בירושלים לא נתגלו תכריכים בגדים או עטיפות אחרות , . מקברי בית שני , לבד משרידי בגד מרוקם בקבר צדה המלכה ( 1-5 ) וקרעי תכריכי פשתן בכוך קבורה בחקל דמא . ( 72-10 ) בד התכריכים התבלה ונתאכל כשאר המרכיבים האורגניים . קרוב לוודאי שלא קברו ישראל בעירום , ואף ראו בכך עונש . במקורותינו עוסקים בעטיפות המת ובתכריכיו . ד . במסכת שמחות נאמר : "אין קוברין שני מתים זה בצד זה ולא את המת בצד עצמות ולא עצמות בצד המת . רבי יהודה אומר : כל הישן עמו בחייו נקבר עמו במותו " . " במקרים אחדים נמצאו שלדים פרקדן זה בצד זה בקבורה ראשונה . לעתים רחוקות נמצאה קבורה ראשונה בצד עצמות , וכן גלוסקמה שהונחה בכוך על שרידי קבורה ראשונה שלא פונתה כראוי . ה . במערה שנחפרה בשכונת רמות בצפון ירושלים - מחוץ לתחום הגאוגרפי הנסקר בעבודה זו - נמצאה אבן כבדה מונחת על שלד בודד . אפשר שזהו אחד מנדוני בית דין , שעל ארונו , בהתאם לנוהג , הונחה אבן . נוהג הנחת אבן 1 תוספתא , אהלות ב , ג ; ירושלמי , נזיר ז ב ( נו ע"ב ;( בבלי , נידה כז ע"ב . 2 ירושלמי , נזיר ט א ( נז ע"ד 3 . ( השוו השתנות צורת הקבורה עם עליית רמת המחיה ושיפור אפשרויות הקיום בתקופות שהיו ארוכות מתקופת בית שני וקרומות ממנה בהרבה . צ'יילד _, 4 . 1945 בבלי , נזיר סה ע''א . 5 שם , בבא בתרא קא ע"א-ע"ב . 6 ירושלמי , נזיר ט ד ( נז ע"ד 7 . ( שם ; שם , פסחים ז א ( לד ע"ד ;( שם , מעשר שני ה א ( נה ע"ד . ( 8 ראו על הממצא בנקרופוליס של קומראן . רה וו _, , 1953 עמ' ; 103-102 הנ"ל , ; 1954 הנ"ל _, ; 1956 סטקול , , 1968 עמ' . 335-323 הומבר ושמבו , ; 1994 חכלילי , ; 1993 קפרה , , 1995 עמ' . 132-123 וכן דאו על הממצא של עין אל עיוויר אצל בר אדון _, תשל"א _, עמ' . 89-84 9 הדיון בבבלי , שבת קיד ע"א מדגיש את החשיבות של עטיפת המת ושל איסור עירום . 10 סיכום בעניין בגדי המת הביא לאחרונה רובין . רובין , , 1997 עמ' 11 . 128-126 שמחות יג _, ח . ראו : ספראי _, , 1976 עמ' ; 778-776 רובין , תשל " ז , עמ' 12 . 206-202 זיאס , 13 . 1982 שמחות ה , יג . חלק ג כיצד קוברין ( שיטות הקבורה וחפציה )

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help