sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המצורפות ממחישות את אופיה המכונס והמרוכז של רצועת הקבורה . ב . בתוך רצועת הקברים היו יישובים בודדים שהיה להם ככל הנראה קשר אמיץ לעיר עצמה , אפשר גם שנחשבו לחלק ממנה . יש בידינו תמונה חלקית על אופיו של דגם יישובי זה , על ארגונו המנהלי וכו . ' נראה כי אין אלו כפרים של ממש אלא חלק מהעורף החקלאי שכלל שטחי עיבוד , בתי חווה ומתקני עיבוד של תוצרת חקלאית . ג . בתוך הרצועה נכללו גינות ירק ועצי פרי , גדרות , מדרגות חקלאיות , מלונות ושומרות , גתות , מתקני קולומבריה ששימשו לגידול יונים , בתי בד , מקוואות טהרה ובורות מים . 80 בסיפור על ההכנות לקראת המצור של _טיטוס סביב ירושלים תאר יוסף בן מתתיהו אזור חקלאי שופע אשר חבק את ירושלים ; 81 היו אלו חלקות ואחוזות חקלאיות בבעלותם של תושבי העיר . המשנה מספרת על כרמים בקרבת העיר : "ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים . " בברית החדשה מוזכר גן מעבר לנחל _קדרון וגן במקום הצליבה והקבר , תמונה המשתקפת גם מהממצא הארכאולוגי . ד . כן נמצאו בטבעת המקיפה את העיר דרכים , אמת מים , מאגרי מים , מחצבות אבן ועוד . ה . לרצועת הנקרופוליס , בכל כיווניה , חזות אחידה למדיי , למרות הבדלים במסלע _, בטיב הקרקע , באופי העיבוד ובצורת המדרגות החקלאיות . ו . שורת הכפרים החיצונית , בטווח של 4 ק"מ ויותר סביב העיר , היא חלק מארץ יהודה , חבל ארץ שנכלל בימי בית 77 השווה לעניין זה את תיאורו של אביגד , תשכ"ט _, עמ' : 49 "ואמנם סובבים המוני הקברים העתיקים את ירושלים כחגורה הדוקה מכל עבריה , אבל העין אינה מבחינה בהם היום והם לא נתבלטו יתר על המידה בנופה של ירושלים גם בתקופה העתיקה . '' 78 במהלך חפירות וסקרים ארכאולוגיים נמצאו בין השאר שרידי יישובים ברמת רחל ( ח'רבת צלב , ( באל עזריה , בגבעת רם ( שיח' באדר , באזור בנייני האומה - מרכז הקונגרסים ) ובמצד רומאים ( בצמוד לבית החולים עזרת נשים . ( הללו היו כפרים זעירים , חוות או מתקנים הקשורים לדרכים ולאמות מים . ידוע אך מעט על אופיו של כל אחד מאתרים אלו . נוסף עליהם נמצאו חרסים מעטים וממצאים אחרים המלמדים שבימי בית שני היו יישובים קטנים באתרים נוספים , כגון בח'רבת צומעה , שועפט , ח'רבת תולילה , ח'רבת אל כורום , ח'רבת בית כיכא , ליפתא ( ממצא אפיזודי , ( מנחת וח'רבת צביחה . כן נתגלו ריכוזי חרסים על רכס הר הזיתים , על הר הצופים , על מדרונות רכס ארמון הנציב ועוד . על פי המקורות מימי הבית השני היו שלוש נקודות יישוב בתחום הקרוב לירושלים : בית עניה ( ג _60 _^< ןז = _3 בית חנניה , ( בית פגי ( _Bn 6 ( _ptiYn ) ובית אפונים . ( _'Epepiveuv of _/ cogj בית עניה מזוהה עם אל עזריה . בית פגי היה על הר הזיתים , כנראה באזור שמדרום כפר א טור _, סמוך לנ"צ . 1740113129 ראו : קלונר , תשס"ב _, אתר . 449 [ 102 ] במקורות אחדים מוצעת האפשרות שיישוב זה נחשב לתחום העיר ( ראו : ספראי , תשכ"ה _, עמ' . 155-153 שם , עמ' 47 מצוינת מסורת אבות הכנסייה , לפיה שימש בית פגי מקום מושב לכוהנים . ( את בית אפונים הוצע למקם בנקודות שונות ממערב לעיר או מדרום מערב לה , ואף לא לאחת מההצעות הוכחות ארכאולוגיות מספקות ( ראו מיקומו אצל יוסף בן מתתיהו , מלחמת , ה , יב , ב . ( מחוץ לתחום השטח הנסקר כאן מצויים שרידיהן של יותר מתריסר חורבות עם ממצאים מימי בית שני , בטווח של 4 ק"מ ומעלה מחומות העיר של בית שני . בין אלו ראוי להזכיר מצפון לעיר את ענתא , ח'רבת כעכול , אתרי פסגת זאב , גבעת שאול , ח'רבת עלמית ( עילמון , ( בית חנינא , נבי סמואל ואחרים . ממערב ראוי להזכיר את מוצא ( קולוניה , ( עין כרם , כפר שאול ( דיר יאסין ) ואחרים . מדרום מצוי אתר חשוב למדיי בח'רבת בית ארזה . השוו : משנה , יבמות טז , ו וכן ראו : י' _ידין _, "מחנה ד , "' יריעות , כה , א-ב ( תשכ"א , ( עמ' . 60 מקווה טהרה וממצאים בסביבת בית צפפא - שרפת ודרומה משם - בית לחם . במזרח ובדרום מזרח מצויה שורת אתרים על גבול המדבר , ובהם ממצאים מועטים מימי בית שני . ברוב האתרים נחוצה חפירה להוכחת קיומם בתקופה הנדונה . זיהוים של שמות יישובים נוספים המרוחקים יותר מהעיר ושיוכם לימי בית שני כמו מטופה , בית אבו ריסון ואחרים , מעוררים ספקות וקשיים , והנושא ראוי לדיון מפורט נפרד . אבי יונה צייר מפה וניסה ולזהות בה יישובים ( אבי יונה , _תשט"ז , מול עמ' , 313 איור . ( 11 במפה ייחודית נעשה ניסיון לזהות יישובים המוזכרים במקורות הביזנטיים ולשייכם לימי בית שני , וזאת ככל הנראה על סמך ההנחה שיישובים מאוחרים אלו החלו להתקיים לפני התקופה _הביזנטית . 79 ברוך , תשנ"ט . 80 נוף חקלאי משגשג זה שולב עם רצועת הקברים : קברים וחלקות חקלאיות נמצאו בשכנות , ועל פני השטח בלטו מלונות ושומרות ( רון , , 1977 עמ' ( 17-6 בצד מצבות קבורה ( רחמני , תשל"ז ; הנ"ל , 1994 ושם ביבליוגרפיה ) ונפשות שצורתן הייתה מוגבהת ובולטת , אם מטיפוס הפירמידות לסוגיהן ועד לסגנון פשוט יותר של מצבות ( אביגד , תשי"ד ושם פירוט נושא הנפש . ( ראו גם הסובב החקלאי סביב העיר במאה התשע עשרה . בן אריה , תשל"ט , עמ' 81 . 90-80 יוסף בן מתתיהו , מלחמת , ה , ג , ב . 82 משנה , תענית ד , ח . 83 הברית החדשה , יוחנן יח , 84 . 1 שם , יט , . 41 איור . 5 גלוסקמה עם השם אבשלום ממערה ; 7-28 בין שתי הורדות מעוצב מבנה מדורג ( נפש ) ומעליו עץ סכימטי .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help