sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

. 9 נוף הנקרופוליס - מאפייניו ושימושו ניתוח הממצא הרלוונטי לנושא זה מעלה את הנקודות האלה : א . הריכוז העיקרי של הנקרופוליס יוצר טבעת אשר רוחבה כ 3 ק"מ סביב חומת העיר , והיא מכונה במחקרנו "רצועת הנקרופוליס . " הרצועה חוצצת בין העיר הבנויה מחד גיסא , לבין הכפרים שמצדה החיצוני מאידך גיסא . המפות 72 השוו.- קבר _יסון , מערה ; 3-23 אום אל עמד , מערה 73 . 16-28 השוו משנה , בבא בתרא ו , ח . 74 בבלי , סנהדרין יז _ע"ב,- תנא דרבי אליהו , סדר אליהו , פרק טז , עמ 75 . 13 ' משנה , נדרים ה , ה . 76 תוספתא , בבא מציעא יא . 23 , . 8 ארגון הנקרופוליס התמונה המתקבלת מפרישת המערות ופיזורן סביב העיר מורה כי אין כאן מערכת המאורגנת מטעם רשות מרכזית , וסדורה בדגמים נבחרים , כגון לאורך דרכים וכיווני מורדות . המערות ערוכות בדגם של מקבצים סביב העיר , במקומות שהסלע התאים לחציבתן . עם זאת , ניכרת בירושלים הרחקה של מערות קבורה מן הדרכים הראשיות . הרשויות דאגו כנראה "שלא להזיק את הרבים , " אך לא יצרו תכנית אב לקבורה . לפיכך עיר הקברים פרושה על פני שטח נרחב בהרבה מן התחום הנושב בין החומות . מערות קבורה מוקמו בתחומי אחוזות חקלאיות של משפחות , וכל משפחה דאגה למערת קבורה משלה . כך אפשר להסביר מיקום של מערות בודדות שאינן צמודות ממש לאחרות . 72 מערות אלו היו מן הסתם בתחום האחריות המשפחתית , במסגרת הבעלות על הקרקע . בו בזמן , נמנתה רוב אוכלוסיית ירושלים עם משפחות עירוניות שלא היו בעלות קרקע משלהן , והן רכשו חלקת אדמה מבעליה לצורך התקנתה של אחוזת קבורה משפחתית . סביר לשער כי בעל שטח ומשפחתו קברו שם לראשונה , ואת יתרת הקרקע מכרו לאחרים , עם תהליך התפשטות הנקרופוליס " . במקומות באלו התפתחו שכונות גדולות של מערות קברים בריכוז מרשים ( גיא בן הינום , דומינוס פלויט , הגבעה הצרפתית , הר הצופים , נחל אצל - מורד ארמון הנציב , ( והמערות שבהן לעתים נוגעות זו בזו . אל הקברים הוליכו דרכים ושבילים ; קרוב לוודאי כי השתמשו בדרך הראשית וממנה התפצלו דרכי משנה ושבילים שקירבו את ההלוויה אל מערת הקבורה . נראה כי הלשון המציינת "דרך הקבר אין לה שיעור , " מבטאת היבט חשוב מחיי היום יום בדבר תהלוכות קבורה ואבלים שלא פעם נגעו בחלקות עיבוד ובשולי מטעים וגינות , ואפשר אף שהיו מקרים של פגיעה בצומח ובמתקנים והרס שלהם . הקבורה ובית הקברות אינם מוזכרים במקורות היהודיים בין תפקידי העיר השונים . בית הקברות נעדר מרשימת המוסדות והמתקנים הציבוריים שהם בגדר חובה עירונית קהילתית : "ואיזהו דבר שלאותה העיר ? כגון הרחבה והמרחץ ובית הכנסת והתבה והספרים . " גם רשימת המבנים והרכוש הציבורי שבתוספתא אינה מזכירה בית קברות . מפרישת בתי הקברות סביב ירושלים משתמע כי הקבורה טופלה במסגרת המשפחה ולא הקהילה . 69 אביגד , תשט"ז , עמ' ; 322-321 הנ"ל , תשכ"ט , עמ' 70 . 49 משנה , בבא בתרא ב , ט . השוו תוספתא , בבא בתרא א 71 . 10 , ירושלמי , בבא בתרא ג , ט ( יג ע"ג . ( למרות הפרש זמן של כשני דורות בין חורבן הבית והדיון המובא במשנה נראה כי הרקע לקיומו הוא בין השאר ירושלים של המאה הראשונה לפסה"נ . בחינת חלוקת המערות ביחס למסלע מאפשרת להגיע למסקנה העיקרית , כי אין התאמה בין חלוקת הגזרות לבין פרישת התצורות הגאולוגיות לבד מהצד המערבי . בצד הצפוני , המזרחי והדרומי מצוי סלע רך , בינוני ואף קשה יחסית . הגזרה המערבית , שבה מספר המערות מועט מבשאר האזורים , עיקרה מיזי אחמר ואלוביום . במקומות אחדים צוין כי אין מערות בצד מערב , והנקרופוליס חבק את העיר מצפון , ממזרח ומדרום בלבד . נמצא כי הטעם העיקרי למיעוט יחסי של מערות במערב היה טיב הסלע . במשנה כתוב : "מרחיקין את הנבלות ואת הבורסקי מן העיר חמישים אמה . אין עושין בורסקי אלא למזרח העיר . רבי עקיבא אומר : לכל רוח הוא עושה חוץ ממערבה ומרחיק חמישים אמה 70 . " הירושלמי לאותו עניין מסביר את טעמו של רבי עקיבא שממערב הרוח תדירה . תנא קמא סובר שם כי רשאים לחצוב את מערות הקבורה מכל העברים ובלבד שירחיקו חמישים אמה . 71 אפשר שאכן היו כאלה שמתוך התחשבות נהגו כהלכת רבי עקיבא , אך בפועל , על פי הממצא , רבים נהגו בניגוד לכך וכסברת התנא קמא . נראה כי טעמו של רבי עקיבא עמד באופן חלקי בלבד במבחן המציאות של ירושלים : המערות מרוחקות מאות מטרים מן העיר ולא היה ממש בחשש הריחות . המערות נסגרו _בגולליהן בקפידה ואין ספק שלא בקעה מהן צחנה . רבי עקיבא נקט " מקדם בטיחות גבוה" למניעת מפגע ריחות חמור , אף כי ספק רב אם אכן עסק כאן בענייני ירושלים . לפי הלכה זו של רבי עקיבא לא היו צריכים לכאורה להתקין מערות בצפוךמערב העיר , כי משם תדירות הרוחות בירושלים . ואולם המציאות אחרת היא .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help