sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

התכנית של שתיים מהמערות הנעדרות גלוסקמות ( 15 , 14-9 ) והממצא המועט בהן , אופייניים למאה השנייה ולראשית המאה הראשונה לפםה"נ . מערה 16-9 דומה בתכניתה למערות מהתקופה הישראלית , ולה אצטבות ומאספה , אך כנראה שנחצבה במאה השנייה לפסה"נ , במסורת הקדומה . ייתכן כי השימוש בקברים הללו הופסק במכוון במהלך המאה הראשונה לפסה"נ , אולי בימי אלכסנדר ינאי ( או בימי הורדוס , ( ככל הנראה בעקבות בניית האמה הנמוכה . לאחר הקפת ברכת הסולטן עברה האמה אל המדרון המערבי של הר ציון וחצתה בדרכה את שדה הקבורה . 4-8 אחת מהקבורות הללו מן התקופה הישראלית , שבה היה כנראה שימוש חוזר בתקופות הפרסית וההלניסטית , נחצתה על ידי האמה . לצורך וה מולא חלל המערה במסת יציקה , והאמה הונחה בתוכה . שלוש הצעות הוצעו באשר לזמן בנייתה של האמה מימי בית שני , והן מדורגות _כ ונולוגית _-. ( א ) התקופה החשמונאית ; ( ב ) ימי שלטונו של הורדוס ) ; ג ) ימי פונטיוס פילטוס . רווחת עתה הדעה שהאמה הנמוכה הוקמה בימי החשמונאים . 54 הדעה נסמכת על גילוי שרידי אמה מימי החשמונאים באזור בית לחם ועל כתבי יוסף בן מתתיהו , שבהם לא מוזכרת , בין מפעלי הורדוס , בנייתה של אמה בירושלים . מחקר מפעלי המים המשוכללים של החשמונאים במבצרי המדבר , כגון בקיפרוס , באלכסנדריון ובהורקניה ודמיון טכניקת הבנייה והטיוח לזו של האמה בירושלים , מחזק את תיארוכה לימי החשמונאים . קשה להסביר מדוע החשמונאים , שבנו מערכות מורכבות להובלת מים ממרחקים למבצרי המדבר , לא דאגו לאספקת מים בשיטה דומה למקדש בהר הבית . בניית האמה חייבה הקמת גשר מעל עמק הטירופיאון , ויוסף בן מתתיהו מספר על שרפת גשר בזמן מצור פומפיוס על ירושלים , בשנת 63 לפסה"נ ; ייתכן כי גשר זה נשא את האמה הנמוכה , ומכאן שהיא נבנתה לפני שנת 63 לפסה"נ , אולי בימי ינאי . תפקידה המכריע של האמה באספקת המים לעיר ושימושה בבית המקדש מחזקים את ההנחה כי הייתה בשימוש כבר בימי הורדוס , ואין זו האמה שבנה פילטוס מכספי המקדש , אלא אמה שרק תוקנה . תיארוך האמה לימי החשמונאים והקדמת זמנה של מערה 9-9 למאה השנייה לפסה"נ מעוררים קושי מסוים , בשל היותה משוכללת ומפותחת יחסית למקובל בתקופה זו . סביר יותר כי מערה זו יצאה מכלל שימוש בתקופת הורדוס . בתקופה זו בוצעו עבודות בנייה נרחבות בירושלים , ובכללן התקנה של מערכת אספקת מים . לפיכך מערה 9-9 יכלה לשמש לקבורה החל במחצית הראשונה של המאה הראשונה לפסה"נ , קודם להכנסת נוהג הליקוט בגלוסקמות , עד ביטולה בסוף המאה הראשונה לפסה"נ לערך . בשדה הקבורה 4-8 חזרו מערות קדומות לשמש לקבורה בתקופה החשמונאית במאה השנייה ובראשית המאה הראשונה לפסה"נ , קודם להתקנת האמה . לעומת זה , ממצא של גלוסקמה וקבורות במערות 4 , 3 , 2 באזור 8 באתר זה מורים כי הקבורה במרחק של כמה עשרות מטרים מאמת המים נמשכה במאה הראשונה לסה"נ . יש חוקרים הסוברים כי אפשר שאמת המים הוקמה בימי החשמונאים , אך סביר יותר שהוקמה בימי הורדוס . כך למשל גורס מ' הקר , והוא מקיש על אמת המים לירושלים מאמת המים להרודיון , המוזכרת אצל יוסף בן מתתיהו . במסכת שמחות נאמר : "אין מוציאין אמת מים בין הקברות . " בבבלי גורסים "מפני כבוד המתים , " והרמב"ן - "משום לעג לרש 62 . " במשנה , ידיים , נמסרת מחלוקת קדומה בין פרושים לצדוקים : "אומרין צדוקין : קובלין אנו עליכם פרושים ! שאתם מטהרים את הניצוק . אומרים פרושים : קובלים אנו עליכם צדוקים שאתם מטהרים את אמת המים הבאה מבית הקברות . " הצדוקים מטהרים את מי אמת המים הבאה מבית הקברות והפרושים גורסים אף הם כי מים המחוברים לקרקע - טהורים , כלומר אין הם חלוקים לגבי אמת המים בפועל . משתמע מכאן כי ההלכה שבשמחות יד לא מומשה . בירושלמי כתוב : "אמת מים היתה מושכת לו ( לבית המקדש ) מעיטם . " ובבבלי - "עין עיטם גבוה מקרקע העזרה עשרים ושלוש אמות 65 . " אמה זו היא האמה החוצה אזורי קבורה מדרום לעיר . ברי כי זהו מקור המחלוקת בין הצדוקים לפרושים , ויש לייחסה קרוב לוודאי לפרק הזמן של התקנת אמת המים . הוויכוח בין הצדוקים לפרושים מתייחס על פי 53 הוצעה גם ההצעה לתארך את האמה לתקופת בית ראשון ; וילקינסון חזר עליה אך היא חסרת כל ביסוס , וילקינסון , , 1974 עמ' 54 . 51-33 מזר , תשל"ג _, עמ' ; 124 עמית , תשנ '' ד , עמ' 55 . 58-57 משל ועמית ; 1989 , עמית , ; 1989 פטריך 56 . 1989 , יוסף בן מתתיהו , מלחמת , א , ז , ג . 57 מזר , תשל"ג , עמ' . 124 58 הקר _, תשט"ז , עמ 59 . 217 ' יוסף בן מתתיהו , קדמוניות , טו _, ט 60 . 4 , שמחות יד , א . 61 בבלי , מגילה כט ע"א . 62 הרמב'ץ , תורת האדם , מסכת אבל , מב ע '' א . 63 משנה , ידיים ד , ז . וראי : פינקלשטיין , 1946 , עמ' ; 640-637 אלבק _, , 1952 מסכת ידיים , סדר טהרות , עמ' ; 609 פטריך , תשמ"א ; הנ"ל , תשמ"ב . 64 ירושלמי , יומא ג ח ( מא ע"א 65 . ( בבלי , יומא לא ע"א .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help