sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

קברות , בין שאר הלכות ירושלים , בהדגשת דיני טומאה וטהרה . החוקרים נחלקו בשאלת זמנן של התקנות הללו , אם גיבושן וכתיבתן מסוף ימי הבית או מהמאה השנייה לסה"נ . המסקנה המשתמעת אצל ש' קרויס וגוטמן כי לא הקפידו על איסור קבורה בירושלים עד סמוך לחורבן , מבוססת יותר על ניתוח הלכות מאשר על ממצא ארכאולוגי . הממצא הארכאולוגי בעיר העתיקה ובסביבה שנכללה בתחום העיר של תקופת בית שני , מאשש את מימושה של ההלכה האוסרת קבורה בעיר . יתר על כן , נראה כי פונו קברים , גם מימי בית ראשון וגם מימי בית שני , שנתקלו בהם במהלך התרחבות העיר . מהממצא אפשר להסיק מסקנות גם לגבי שלבי התפתחות העיר : בשטח המוקף בחומה הראשונה לא נמצאו קברים . כך גם בשטח המקובל במחקר שהוקף בחומה השנייה . מהשטח הבנוי שנוסף לעיר והוקף בחומה השלישית פונו הקברים הידועים . כך אירע לקברים באזור כנסיית הקבר ובמקומות אחרים . נראה כי מקצת הקברים נהרסו בעת שהוסר הסלע ושונה לבלי הכר . . 4 הדרכים אל העיר ומערך הקברים בימי בית שני הוליכו אל העיר דרכים מכל עבר . ידועות כשבע דרכים ראשיות שבהן באו ויצאו מרחבי הארץ . אפשר לשחזר את תמונת הדרכים של ימי הבית השני על פי מערכת הדרכים שעוצבה וגובשה בתקופות לאחר החורבן . אין אפשרות הוכחה , אך ברי כי הדרכים המשיכו לשמש באותם נתיבים , והרומאים הקנו להן את מתכונת הארגון המקובלת עליהם . כן הוליכו אל העיר וממנה דרכים מקומיות משניות רבות , שקישרו אותה אל כפרים ואל עיירות שבסביבתה . נראה כי שני סוגי הדרכים יצרו מערכת מורכבת שאי אפשר לתארה במדויק . הדרכים שימשו ביום יום ; הגיעו בהן מבקרים ועולי רגל ולכבודם הן תוקנו . התפתחות הבנייה של ירושלים במאה התשע עשרה והעשרים לא לוותה , לדאבוננו , במחקר של הדרכים הקדומות שנהרסו ואינן קיימות עוד . במפות של הסקר הבריטי , ק' שיק וה' ונסן סומנו שבילים ודרכים ששימשו בזמנם . אבי יונה 42 הציג מפת דרכים מימי בית שני , שלא לוותה בהסברים . בחינת מיקומן של המערות ביחס לדרכימ מעלה כי בכמה מקרים התקינו קבורות בקרבתן . כך הם קברי המלכים , ( 1-5 ) קבוצת שמואל הנביא ( אזור , ( 24 סנהדריה ( אזור ( 25 ונחל _קדרון ( אזור . ( 7 במשנה נזכרות מידות הדרכים : "דרך היחיד ארבע אמות ; דרך הרבים שש עשרה אמה ; דרך המלך אין לה שיעור ; דרך הקבר אין לה שיעור" - אין ללמוד מכאן על רוחב הדרך הקבועה המוליכה לבית קברות , אלא שרשאים המלווים לעבור בה מכאן ומכאן , כלומר , מספר מרבי של מלווים יכולים לחלוק כבוד למת . דגם תפרושת הנקרופוליס מאפשר להניח כי הייתה מגמה להרחיק קברים מדרכים , למנוע חשש טומאה , בבחינת רצון להקנות טווח ביטחון . אין כאן תופעה של חזיתות מערות או של נפשות הניצבות במקביל לשולי הדרך , לבד ממקרים בודדים . נראה כי הקברים הקודמים לימי הורדוס ולמאה הראשונה לסה"נ נחצבו והותקנו בשכונות קברים מרוחקות מהדרכים הראשיות , אך המרחב הפנוי לקברים חדשים הלך והצטמצם עם גידול אוכלוסיית העיר והתרחבותה . קבוצות הקברים הקרובות לדרכים הן מהמאוחרות בנקרופוליס , בעיקר מן המאה הראשונה לסה"נ . המגמה הכללית של הרחקת מערות קברים מדרכים ראשיות נתבטלה או נשחקה בשל הצורך במקומות קבורה נוספים , ואפשר גם שהרצון להתבלט הביא יחידים או משפחות לקרב קבריהם לדרך . קרבת מערות קבורה לדרכים ושבילים ששימשו את הרבים הצמיחה את הצורך והנוהג לציין קברים , כמוזכר במשנה , מועד קטן ובמשנה , שקלים : "ומתקנין את הדרכים ואת הרחובות ואת מקוות המים , ועושין כל צרכי הרבים , ומציינין את הקברות ; ויוצאין אף על הכלאים 46 / ' כל זאת כדי שיראו אותם ההולכים בדרך ולא יאהילו עליהם כוהנים ועושי טהרות . בעולם היווני והרומי רווחה התופעה של קברים ומצבות הערוכים בשורות ובשדרות לאורך דרכים ראשיות , סמוך 37 ביכלר , ; 1911 קרויס , קדמוניות התלמוד , עמ' 38 . 96-92 ביכלר , שם ; קרויס , שם , עמ' ; 113-112 גוטמן , , 1969 / 70 הערה 39 . 110 ספראי , תשכ"ה , עמ' 40 . 113-110 ורן וקונדר , , 1884 עמ' 41 . 344 שיק , , 1894 לוח ; 4 ונסן , , 1912 לוח . 1 42 אבי יונה , תשט"ז _, מול עמי , 313 איור 43 . 11 המפה בעבודתנו מבוססת על מידע שנאסף ממקורות שונים . השבילים שבין הדרכים הראשיות משוערים . 44 משנה , בבא בתרא ו , ז . 45 אלבק _, , 1952 סדר נזיקין , עמ' 46 . 140 משנה , שקלים א , א ; שם , מועד קטן א , ב . 47 סביר שהיו מציינין לאו דווקא מונומנטים בולטים בנפשות או בחזיתות , אלא קברים שונים ואף מתקופות שונות שאינם נראים לעין כול . לדעת מפרשים "שופכים סביבם סיד לעשות להם ציון , לפי שבימות הגשמים נמחה הסיד הישן . '' אלבק , 1952 , סדר מועד , עמ . 375 _, 187 '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help