sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:626

ההם . אולם כוונתם היתה לשמור על החומות . ומי יודע , לולא אותו הקומץ של שומרי החומות מדור דור , אולי לא היתה הגחלת הזאת מתלקחת בתקופת הציונות , בכרי לכבוש את החומות . הם מילאו תפקיר היסטורי מהמדרגה העליונה שאין אנו מסוגלים עור להעריך אותו , וחטא נחטא לדור ההוא — עם כל התמימות שבו — אם לא נכיר באותה הזכות הגדולה . ' 51 גם אחרים עמדו על חשיבות חלקו של היישוב הישן בהתפתחותה של ירושלים — כולל בנייתה של העיר החדשה ו 'עלינו לציין שאת התפקיד החלוצי בהתפתחות ההתישבות הירושלמית יש לזקוף על חשבון הישוב הישן . אין לך אף שטח אחד של התקדמות העיר , שתחילתה אינה נעוצה ושלא הוצאה לפועל ע"י אנשי הישוב הישן . אולם התנועה הלאומית החדשה באמצעיה הרבים ידעה לנצל את החלוציות של הבונים הראשונים האלה , לאסוף את כל המפעלים הבודדים , לגבשם ולאחדם וליצור על ירי זה את החיים השוטפים כיום לעינינו . " ' התנועה הלאומית החדשה — התנועה הציונית — אכן תרמה רבות , בזמנים מאוחרים יותר , להתפתחותה של ירושלים . אך דומה , שניתן גם להאשימה בכך , כי תרומתה להתפתחות העיר לא היתה מספקת , וכי בתקופת דיוננו — שלהי ימי השלטון העותימאני — אף הזניחה אותה . ג . התנועה הלאומית הציונית וירושלים . לא באן המקום לפתוח בדיון מפורט על יחסה של התנועה הציונית המודרנית לבירה ההיסטורית של העם היהודי , לעיר הקורש , ירושלים . עם זאת , לא נוכל לחתום את חיבורנו מבלי להצטרף למנחם אוסישקין בהושיטו אצבע מאשימה כלפי התנועה הציונית , אשר במשך עשרות שנים ריכזה את כל עבודת 'חיבת ציון' של הציונות המעשית , ביפו — ואחר כך בתל אביב — והזניחה את ירושלים . " נסתפק בהבאת הדברים בשם אומרם : ? יש לי לדבר עור על עיר אחת , על אותה עיר אשר לשמע זכרה בלבד ירעדו לבבות לרבבות , על קרית שלום , קרית עולם , על ירושלים . אתונה , רומי וירושלים — הנה אלה שלשה מרכזי עולם מדור דורים , אשר מהם נתגלגלה ובאה כל תרבות העולם בימינו . אתונה היה לה עבר גדול . רומי יש לה עבר גדול והוה . ירושלים יש לה עבר גדול ועתיד גדול . יפיפותה של יון היתה לנחלת סגולה לכל העולם ושוב אין היא זקוקה למקור מחצבתה ומרכזה מקדם . המדיניות הרומית נבלעה כלה בתוך הצורות המדיניות של אירופה בזמננו ושוב אין היא צריכה למרכזה הראשון . ואלו ירושלים — מרכז המוסר לכל העולם , גדולה שמורה לה מימים עברו וגדולה גנוזה לה לימים יבואו . ... ועד היום אל ירושלים תלויות עיני כל העולם היהודי והנוצרי ולפי דרכו גם המושלמי ... כל העמים שוקדים על ירושלים , ופחות מכלם , לבשתנו ולחרפתנו , חושב על ירושלים ושוקד על תקנת עמנו , עם ישראל . ואפילו בשעה שהתחילה העבודה לתחית המולדת העתיקה ונתעוררה השאיפה לשוב אל בית אבות , אפילו בשעה זו , שכחו חלוצינו הראשונים ושכחו מנהיגיה הראשונים של התנועה הלאומית , כי ישנה ירושלים בעולם ... וכי הדאגה לה עיקר ראשון היא במפעלנו . ואין אנשים מבינים , שאם יש מקום ופתחון פה לדבר על תחית המולדת העתיקה , הרי הדבר קשור קשר אמיץ בתחיתה של ירושלים , אם אנו , חובבי ציון נהפוך עורף לעבודת תחיתה של ירושלים הרי שאר היהודים יהפכו עורף לארץ ישראל כולהי . ' * ובמקום אחר הוא טוען : ? אין עם ואין ארץ בלי בירה , בלי מרכז , ועלי להורות , כי ההסתדרות הציונית חטאה לירושלים כל ימיה . היא זנחה את הבירה . כמעט כל מה שיש לראות בעיר הזאת הוא פרי היהדות שקדמה לעבור בארץ ישראל . אמנם אמת הדבר כי היש הזה דל הוא , עני ואביון , וגס מקולק ל , אבל גם העבודה הזאת נעשתה במסירות נפש , בדמעות ובאנחות . ואולם מה עשינו אנו ? כמעט מסרנו את בירתנו לזקנינו להאנח בה , לספור בה ולבכותה . . 15 אוסישקין , דברים אחרונים , עמ- יד-טו . 4 ו . פירסט , ירושלים החדשה , עמ- 105 ( המצטט את ש . רדוויצקי , 'לקורות הישוב היהודי בירושלים , ' מאסף יבנה . תרצ"ט . 17 . ( אוסישקין וספר היובל , ( עמי . 18 אוסישקין ( ספר היובל , ( עמי 38 ו9- גו ( מסע שלישי לא"י . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help