sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:625

הגרזן ולחתוך את ירושלים לחצאין ולמסור את לב האומה לעולם ועד לידי אחרים . אל תקחו עליכם את האחריות . '"' המתנגדים לחלוקת ירושלים הצליחו במאבקם , ובתקופת המנדט הבריטי לא חולקה העיר , עד שבאה מלחמת העצמאות והמציאות טפחה על פנינו . נטישת היהודים את העיר העתיקה וההתפתחות הגאוגרפית של עיר יהודית חדשה במערב ירושלים , הביאה לידי בך , שעד פרוץ המלחמה ירר מספרם של יהודי העיר העתיקה ל , 000 ג- 2 , 500 נפש בלבד , באשר כל שאר האוכלוסיה היהודית — קרוב ל — 100 , 000 מרוכזת במערב העיר . יוצא אפוא , כי שורשי נפילת הרובע היהודי בעיר העתיקה במלחמת העצמאות וחלוקת העיר בשנים , 1967-1948 נעוצים בהתפתחויות הגאוגרפיות היסטוריות שכבר התרחשו בעיר בשלהי השלטון העות'מאני . ב . ירושליס החדשה יצירת עדות המזרח והישוב הישן . אוסישקין — הלוחם הציוני למען ירושלים — גם תבע את עלבונם של בני עדות המזרח , שתרומתם להתפתחות ירושלים היתה משמעותית ביותר , ולרעתו , אף בניגוד בולט לתרומתו המעטה של היישוב החרש : ? רואה אני צורך לחזור ולהדגיש את הזכויות הגדולות של עדות המזרח . במשך הרבה שנים לא פנה הנה הישוב האשכנזי , האינטלגנציה התרכזה ביפו , ורק יהודי המזרח התרכזו בירושלים ... בשבילם ארץ ישראל וירושלים היו בגדר מושג אחדי . " אוסישקין אף לחם ל תחיית תרבות המזרח בירושלים העברית , 12 ' והצביע על תרומתם התרבותית החשובה של בני עדות המזרח להיסטוריה היהודית ולרעיון השיבה לארץ ישראל ' ... ? ועוד ראיתי עוולה ... עוולה הרווחת בעולם היהודי הכללי . היחס אל חל ק חשוב זה של האומה הישראלית , הנקרא בשם יהדות המזרח , הספרדים . הרי תפקידם ההיסטורי היה לסלול לראשונה את הדרכים לשיבת הבנים לגבולם , ומהם אנו שואבים את מקור חיותנו עד היום . " הרב בן ציון חי עוזיאל ( לימים הרב הספרדי הראשי לארץ ישראל ) מדגיש בשנת תרע"ט 9 ) ו 9 ו לפני שהתפתחו תל אביב וערים עבריות אחרות בארץ ישראל , ( בדבריו אל שליחי הממשלה האמריקנית , את חשיבותה של ירושלים לעם היהודי ואת חשיבות בנייתה של ירושלים החדשה בידי העם היהודי : • לכם יש מקומות קדושים בארץ , לנו — כל הארץ קרושה . בל הר , כל עמק , כל שיח , כל אבן . וירושלים על אחת כמה וכמה , מלבר הקדושה של ימי האבות , השופטים , הנביאים והתנאים , יש לנו קדושה חדשה מימי יסוד ישוב יהודי בירושלים מחרש . ירושלים היא העיר היחידה בתבל , שנוסדה מחדש על פי רצונה של כנסת ישראל . לא חרושת ולא מסחר ולא מלאכה משכו הנה רבבות של ישראל , כי אם הקרושה שבה , אהבת עם ישראל אליה . כל שכונה בה רצופה אהבה ומסורת . כמעט כל בית רווי זכרונות , כמעט בל משפחה דגולה מרבבה . ירושלים היא העיר של קיבוץ גלויות של קבוץ דורות . כל התפוצות שלחו ידיהן כדי לכונן את ירושלים . 141 אהבתו הגדולה לירושלים הניעה את אוסישקין לראות נכוחה גם את תרומתו של היישוב הישן להתפתחות העיר : ? ברצוני לדבר על ירושלים בתולדותינו בתקופה האחרונה ... וחושבני שמחובתי להגיד לבם ... כי ... אותו הישוב הישן , נקרא בשם נפלא "שומרי החומות . " שומרי החומות פירושו קבוצת אנשים שלקחה על עצמה תפקיד לשמור על משהו יקר וקדוש לאומה — לא על הצורה אני מדבר , אלא על התוכן , כשם שאת הבאים כיום לירושלים הייתי קורא "כובשי החומות . " הם לפני שלושים שנה , לא באו למלחמה , לבנין , למהפכה an r באו בכרי לשמור על אותה הגחלת שקשרה את הדור שלהם לדורות שקדמו להם . הם שמרו על החומות לא בנשק ולא בהגנה עצמית , אלא בדמעות , בתפילות , בצום — הנשק של הימים . 10 אוסישקין ( ספר היובל , { עמי . 11 . 224-221 אוסישקין , דברים אחרונים , עמי ידו . . 12 אוסישקין ( ספר היובל , ( עמי . 13 . 145 אוסישקין , דברים אחרונים , עמי טו . . 14 פירסט , ירושלים החדשה , עמי 150-148 ( מצוטט על ידי רי בנימין ביההרי תרפ"ח , גיליון ד . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help