sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:624

מבני דת מוסלמיים כמעט שלא נבנו בחלק זה של העיר . בני ערה זו נשארו דבקים באתריהם ולבני עדתם בעיר העתיקה . הם ביכרו להתגורר בקירבת הרובע המוסלמי והר הבית , והבתים שבנו מחוץ לחומות בתקופת דיוננו לא היו אלא התפשטות בנייה פרברית של משפחות עשירות . מבני הדת הנוצריים שנבנו בהר ציון , בהר הזיתים , בגת שמנא וכדומה , היו אף הם קשורים בקשר אמיץ לעיר העתיקה . שאר המבנים הנוצריים היו אכסניות ומוסדות ציבור . אלה אמנם השתרעו על פני שטחים נרחבים , אך היו 'איים' מבודדים , ובדרך כלל לא יצרו רצף טריטוריאלי רב הקף . גם האוכלוסיה הלא יהודית מחוץ לחומות היתה קטנה יחסית ; מתוך כ 35 , 000 תושבי העיר החדשה ערב מלחמת העולם הראשונה היו כ 85 % יהודים ורק ב 5 <*' 0 ו מוסלמים ונוצרים גם יחד . תרומתן של העדות המוסלמיות והנוצרית לקביעת מעמד עצמאי לעיר החדשה היתה אפוא מיזערית . גם היהודים לא הקימו מבני דת מרכזיים רבים בעיר החדשה , בתי הכנסת שבעיר העתיקה , ובוודאי הכותל המערבי , המשיכו להיות מוקדי הקדושה העיקריים שלהם . אך העיר החדשה היתה לעיר מגורים של אוכלוסיה יהודית גדולה , ובכך דמתה במידה רבה לערים יהודיות אחרות בארץ ישראל , שהחלו קמות ומתפתחות באותה תקופה . א . ירושלים החדשה והעתיקה כתל-אביב ויפו . היו שניסו להקביל ולהשוות את תהליכי הבנייה , ההתפתחות והצמיחה של ירושלים החדשה מירושלים העתיקה לתהליך בנייתה , התפתחותה וצמיחתה של תל אביב החדשה מיפו העתיקה . אף התפשטה בירושלים השקפה יהודית , שדרשה לנתק את העיר היהודית החדשה מהעיר העתיקה ולהקים עיריה נפרדת לחלק היהודי , בדומה להתפתחות שחלה בין תל אביב ליפו . מנחם אוסישקין , שחשש מאד מאפשרות כזו ולחם נגדה , פנה בתקופת המנדט הבריטי , במכתב גלוי אל ועד העיר של יהודי ירושלים ואלה דבריו : ? מתוך העתונות נודע לי שועד העיר ליהודי ירושלים הסכים לבך , שחשבונות העבריות החדשות לא תכנסנה לתוך האזור של העיר ירושלים , ואף החליט להשתדל ליצור עיריה עברית מיוחדת לשכונות האלה . נדהמתי לקרוא את הידיעה הזאת ... האם לא די לנו שבמשך עשרות בשנים , כולנו , כל הישוב העברי החדש , חטאנו חטא בל יכופר כלפי העיר ירושלים , שכחנוה והזנחנוה לגמרי ... עוד לפני שנים אחדות נולדה הצעה בין עסקנינו להפרר מעירית ירושלים ולסדר עיריה יהודית נפרדת ... התומכים בהצעה זו לוקחים להם לדוגמה את תל אביב . התוצאות הטובות של תל אביב מצר אחד , והתמרמרות נגד עירית ירושלים מצד שני הביאו לנו אנשים האומרים להציל את ירושלים יסור עיריה נפרדת . אך הדוגמה של תל אביב אינה מתאימה לנדון שלנו ' . להלן תוקף אוסישקין את עצם הרעיון , שירושלים יכולה להיות בשביל העם היהודי העיר החדשה בלי העיר העתיקה ההיסטורית , ובמלים בוטות הוא יוצא נגד אפשרות הניתוק בין שני חלקי העיר : ? ארץ ישראל בלי ירושלים זו פלשתינא . עם ישראל במשך דורות אינו אומר "לשנה הבאה בארץ ישראל" כי אם "לשנה הבאה בירושלים" — בשבילו ירושלים היא ארץ ישראל . זה סנטימנט שהחיה את כל האומה ועם סנטימנטים כאלה יש להתחשב , ואם לא נבין , אם נעשה צעדים לפי צרכי היום — אנו עוקרים את העץ משרשיו . אפשר ליצור יפו ותל אביב . אך אי אפשר ליצור ירושלים שניה ... ציון נמצאת בפנים החומה ולא מחוצה לה , ובכן תוכל להיות ירושלים אחת , אשר בה יהיה לפי הצעתכם השלטון לעולם ועד בידי ערבים , ותהיינה עור שכונות ופרוורים ... אך אלה לא יהיו ירושלים ... . יש לנו יתרון אחד , שכנגדו לא יוכל השלטון ולא הערבים ושום ארם לעשות — שאנו הרוב בירושלים . עד היום הזה , לאחר עשרים שנה , שאלה גדולה היא בשבילי , אם הצער של יצירת תל אביב מיוחדת היה נכון . אבל בנוגע לירושלים , האם יש ספק גם לרגע ... אין לי מה להוסיף , ברצוני לומר רק ! אל תהינו לעשות פשע היסטורי , במלוא מובן המלה — להרים את

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help