sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:623

ירושלים החדשה — עיר יהודית הקדמה . בספרנו על העיר העתיקה הצגנו בתזה מרכזית את הדעה , שהתפתחותה של ירושלים העתיקה במאה ה 9 ו כבתקופות קודמות — נבעה בראש וראשונה מהיותה עיר דתית , מרכז עולמי לשלוש הדתות המונותאיסטיות — היהדות , הנצרות והאיסלאם . שלושת מוקדיה הראשיים היו . הכותל המערבי — ליהודים ; כנסיית הקבר — לנוצרים ; ביפת הסלע ומסגד אל אקצה — למוסלמים . אלה היו מוקדי החיים וההתפתחות העיקריים בעיר העתיקה , סביבם ( או על ידם ) קמו והתפתחו הרבעים והמבנים התיפקודיים המרכזיים של בני הערות השונות ועל פי מיקומם אף התרכזה האוכלוסיה . לא כן היה המערך הגאוגרפי של העיר החדשה . ( בתי דוולים , בתי ספר , בתי יתומים , מושבי זקנים וכדומה . ( הרכבת הגיעה אל העיר , כרכרות ומרכבות הלכו ברחובותיה , שהחלו לזכות בטיפוח — ריצוף , נטיעות ואף תאורה . ויד הפיתוח עוד היתה נטויה . בניגוד לעיר העתיקה ניתן בהחלט לומר , שאחר ממאפייניה הבולטים של העיר החדשה היה היותה עיר מודרנית מתפתחת . עם זאת , מוכן שאין בזה לבדו כדי להצדיק חלוקה כה חדה בירושלים של המאה ה 9 ו בין העיר העתיקה לעיר החדשה . הסיבה המכרעת לכך היתה , שהעיר החדשה — בניגוד לעיר העתיקה — התפתחה והיתה כבר במאה ה 9 ו לעיר יהודית ביסודה . ג . העיר החדשה מול העיר העתיקה . את תרומתה של המאה ה 9 ו להתפתחות העיר העתיקה סיכמנו ב 3 תחומים עיקריים : ו ) התמלאות באוכלוסיה , במוסדות ובמבנים — העיר העתיקה התמלאה ו'עלתה על גדותיה ( 2 ; עיר חדשה — חוסר המקום והגידול הרב באוכלוסיית העיר העתיקה הם שהביאו לפריצה אל מחוץ לחומות ולבניית העיר החדשה ( 3 ,- עליית המעמד הפוליטי תרבותי — מעיר שולית באימפריה העותימאנית בראשית המאה ה 9 ו עלתה ירושלים למעמד של מרכז תרבותי רוחני גדל ומתפתח בסוף התקופה העות'מאנית . אח תרומתה של המאה ה 9 ו להתפתחות העיר החדשה נוכל לסכם גם כן ב 3 תחומים עיקריים : ו ) בנייה — למעשה נבנתה כאן עיר חרשה . בשטח ריק מאדם ומבתים החל תהליך של בניית בתים , שכונות , ומוסרות , סלילה של רחובות והקמה של מפעלי מלאכה , מסחר ושירותים . תהליך זה עמד במרכז דיוננו בספרנו זה ( 2 1 התגבשות — המבנים , המוסדות והמפעלים שהוקמו בעיר החדשה לא נשארו נפרדים ומבודדים . הם החלו מתגבשים ליישות עירונית אחת , במערך של 'גושיםי ורבעים , על פי הדתות , הערות , והקבוצות השונות באוכלוסיה , כל אחת בסגנונה ובאורח חייה המיוחד . ( 3 הינתקות מהעיר העתיקה — היישות העירונית החדשה שהחלה מתפתחת בירושלים שמחוץ לחומות קיבלה בהדרגה אופי עצמאי ובלתי תלוי בעיר העתיקה , ער שכאילו עמד להיווצר ניתוק בין שני החלקים , תוך מגמות התפתחות נפרדות . שלוש התכונות הללו , שמנינו בה בירושלים החדשה כפרי התפתחות תקופת דיוננו , מצאו את ביטויין במיוחד בחלק היהודי שלה . הבניה שציינו חזקה היתה במיוחד אצל הערה היהודית . עד 860 ו לא ישב יהודי מחוץ לחומות , ואילו ב 4 ו 9 ו הגיע מספר השכונות היהודיות בעיר החדשה לכ , 70 ואוכלוסייתן ל 2 / 3 מכלל יהודי העיר 30 , 000 ) מתוך 45 , 000 יהודי ירושלים . ( ההתגבשות היתה אף היא בעיקר בקרב הסקטור היהודי . השטח העירוני היהודי הוא שיצר רציפות טריטוריאלית , והוא שהחל ללבוש אופי משלו , אופי של עיר יהודית . ואשר להינתקות החשש מפני ניתוק והפרדה בין שני חלקי העיר צמח בעיקר בגלל הקמתה של העיר היהודית החדשה . לעמדתם ולגישתם של יהודי ירושלים , הארץ והעולם , כלפי התפתחותה של ירושלים בכלל , וכלפי התפתחותה של ירושלים החדשה בפרט , ולאפשרות של היווצרות ניתוק בין שני חלקי העיר , יש אפוא חשיבות מרובה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help