sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:622

עיר חדשה בשולי עיר עתיקה השאלה הבאה שננסה לענות עליה היא , האם בכלל מוצדק לחלק את ירושלים — כפי שעשינו — לשתי ערים , עתיקה וחרשה ? ושמא לא היתה העיר החרשה בתקופת דיוננו אלא פרבר של העיר העתיקה ? האם היה לירושלים שמחוץ לחומות אופי של עיר נפרדת חדשה ? ואם בן — במה היה שונה אופיו של חלק זה של העיר מזה של העיר העתיקה ? נבחן זאת מ 3 זוויות ראיה : א ) העיר החרשה בפרבר של העיר העתיקה ; ב ) העיר החדשה — עיר מודרנית מתפתחת,- ג ) העיר החרשה מול העיר העתיקה . א . העיר החדשה בפרבר של העיר העתיקה . לכאורה נראה , כי באמת אין כל הצדקה לחלק את ירושלים בעת החרשה לשתי ערים , שהרי העיר החרשה צמחה בפרבר של העיר שבין החומות . התושבים , העדות והחברות שהיו בעיר העתיקה הם הם שהקימו ובנו את העיר החדשה . הקירבה בשטח אף גרמה לכך , ששני חלקי העיר נשארו קשורים ומושפעים זה מזה . ניתן להקביל התפתחות וו להתפתחויות דומות בערים היסטוריות רבות אחרות בעולם , שבהן צמחו חלקים חרשים ליד החלקים העתיקים . אלא שבמקומות אחרים בדרך כלל הלכה וירדה חשיבותו של החלק העתיק , והוא הפך לספח עתיק היסטורי , התלוי בעיר החרשה הגרלה והמתפתחת . לעומת זה , בירושלים נשארו ההשפעה והמעמד של החלק העתיק חזקים בהרבה m רב היה משקלה התרבותי רוחני של העיר הדתית היסטורית , עד שאחת התכונות העיקריות שאפיינו את החלק החרש היתה עובדת היותו נתון כולו תחת השפעתה החזקה של העיר ההיסטורית העתיקה . יחס עם זאת נראה , שניתן להבחין בחלק החדש גם התפתחויות שדחפוהו והביאוהו לידי מעמד של מעין עיר עצמאית חרשה . ב . העיר החדשה — עיר מודרנית מתפתחת . בסיכום ספרנו הראשון הגדרנו את ירושלים העתיקה בעיר נחשלת טרום מודרנית . בגוף הספר הבאנו תיאורים רבים על רמתה הירודה מבחינה עירונית מודרנית — בתים מטים לנפול , רחובות צרים ומעוקלים , בעלי חיים ובני ארם נושאי מים ומזון המהלכים ברחובותיה , תנאי תברואה קשים מנשוא ועוני ועזובה השוררים בכל . אין לומר בדברים האלה על ירושלים החדשה . כבר במאה ה 9 ו היו בתיה , שכונותיה ומוסדותיה , מתוכננים ומאורגנים — חלקם אפילו לתפארה . רחובותיה היו רחבים ונקיים . בשכונות נעשו סידורים לשמירת נקיון הבתים , החצרות ובורות המים . צורת הבתים וסגנון הבניה אף הם שונים היו . את מקומם של גגות הכיפות הציוריים תפסו גגות רעפים אדומים . במקום כיפות הכנסיות ובתי הכנסת וצריחי המסגדים מילאו את העיר בתי מגורים , וחומות גבוהות הקיפו שטחים גדולים שבמרכזם מבנים דומינאנטיים של אכסניות ושל מוסרות בריאות , חינוך וסער י . ביגס . עמי 09 ו ( בתרגומו של איש שלוס , עמי . ( 807-804 לצרכיהם החמריים והרוחניים של היהודים . אכן , מעולם , לא היתה ירושלים עיר כה יהודית , מאז שיבת זרובבל והבאים אחריו , כמו עכשו ... ילדי הגטו חזרו לארץ אבותיהם הקדמונים . והעיר העתיקה על גגות האבן השטוחים שלה , נסתחפה על ידי הגידול המודרני ; ומצער הוא החלק שבתוך החומות בהשוואה לשורות הארובות של הבתים אדומי הרעפים . המשתרעים הרחק ביותר , מאחורי הגבולות של העיר הרומית . והשוני שבץ הישן והחרש מצא את ביטויו בדרבים אחרות . בתוך החומות נמצאו שרירי העבר , בעיות הטופוגרפיה , פלגי הנצרות , ומבחוץ — תלויות התקוות של העתיד ... . ' אם כאלה היו פני הדברים ב 892 / 3 ו הרי שעד ערב מלחמת העולם הראשונה , כעבור 20 שנה , עוד הלכו וגדלו ההבדלים והניגודים בין ירושלים העתיקה — העיר הקדושה ההיסטורית — לירושלים החדשה העיר העדתית המודרנית .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help