sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:621

החלוקה המרחבית של ירושלים החלה אפוא להתגבש בשלושה גושים עיקריים , וביניהם ולאור ך הדרכים הראשיות — במיוחד רחוב הנביאים ודרך יפו — שטחי מעבר ואזורים מעורבים . ד . המבנה השכונתי עדתי של העיר החדשה . בתוך שלושת הגושים שצוינו לעיל היו חלוקות נוספות , והגורם הקובע היה הגורם העדתי . אצל המוסלמים היתה החלוקה בעיקרה לפי ? חמולות ; ' אצל הנוצרים — בהתאם לקבוצות הדתיות ( יוונים אורתודוכסים , רוסים , אתיופים , פרוטסטנטים [ אנגלים , לותרנים , חברות מיסיון שונות , [ קתולים [ מסדרי נזירים שונים , ([ או על פי הקשר עם מעצמות אירופה השונות . יותר מכל בלטה החלוקה העדתית בקרב היהודים , ובריונינו עמדנו במפורט על החלוקה בין שבונות של -עדותי , כוללים , ' 'בתי הקרש , ' 'אגורות , ' 'חברות מסחר' וכדומה . גם הצורה הפיסית ביטאה את המבנה העדתי שכונתי , עד שבצדק נקראה ירושלים היהודית עיר של שבונות ; שכונות שכונות נבנתה והמבנה השכונתי הוא שאפיין אותה . במשך כל התקופה העות'מאנית אף נקבעו הכתובות בעיר על פי השכונות , שמות רחובות ומספרי בתים הונהגו רק בתקופת המנדט הבריטי . ב'תמול שלשום / מאת ש"י עגנון , המתייחס לזמן בואו לארץ , בימי 'העליה השניה , ' אנו קוראים ?-. פעמים הרבה בקש יצחק לעלות לירושלים ולא עלה ... בדרך נתגלגלו דבריהם על ירושלים . אמר יצחק עדין לא הייתי שם . אמרה סוניה כל שיש בו קורט דם ולא מי צבעים הולך ורואה . ואמרה סוניה אני לא הנחתי מקום בירושלים שלא הייתי שם '" . .. ' יצחק בשאר בני העליה השניה כבר מצא את ירושלים מעוטרת בכמה שכונות והיה רואה עיבורה וטיבורה כעיר אחת . והוא לא היה יודע שבראשונה היתה כל ירושלים שרויה לפנים מן החומה . וכל אותם המקומות שהומים היום מרוב ארם מדבר שממה היו וכשהיו נועלים את שערי העיר עם שקיעת החמה עד אור הבוקר ונשתייר ארם מחוץ לחומה סיכן בעצמו מפני הליסטים . משנתלווה יצחק לחבריו בני ירושלים שמע מהם כיצד נבנו אותו השכונות , ואימתי נבנו , בזמן שהארץ היתה מלאה חמס . ועל ידי מי נבנו , על ירי אנשי ירושלים בעלי החל רקה שהיו שרויים בין ערב רב של אויבים רודפי שלמונים שואפי דם , והם לא חסו על עצמם ועל נפשות ביתם בשביל יישובה של ירושלים . אנו שקרובים להם בזמן רואים את חסרונותיהם ולא את מעלותיהם . ברם אלמלא הס שהרחיבו את גבול ישראל היתה ירושלים מצומצמת בין החומות וכל אותם המקומות היו שוממים . ובמקום אחר מתאר עגנון את אופייה הערתי של העיר ? יושבת לה ירושלים כנשר הנושא גוזליו על כנפיו . יש שכונות מיוחדות לאשכנזים ויש שכונות מיוחדות לספרדים . ויש מהן שאשכנזים וספרדים דרים בהן כאחר . יש מהן שיושביהן תימנים או גורזים או מערבים או פרסים , ויש מהן שכמה עדות יושבים בהן כאחד . יש מהן שבעוונותינו יצאו מידי ישראל ויש שמחמת קטנותן נשתכח שם שקראו להן . ואין לך כל שכונה ושכונה שאין בה בית כנסת . ויש שהעמידו כמה בתי כנסיות ובתי מדרשות ותלמוד תורה וישיבות וכל שארם מישראל צריך לגופו ולנשמתו *' . גם תיירים לא יהורים שביקרו בירושלים בסוף המאה ה 9 ו , התרשמו מאד מהתפתחותה הרבה של העיר החדשה , ומהחלוקה הברורה שהחלה להתגלות בין העיר העתיקה ההיסטורית לבין העיר החדשה המודרנית , היהודית . לסיכום דיוננו באופייה העדתי של ירושלים החדשה נצטט דברים מהתרשמותו של אחד הנוסעים הללו , שביקר בעיר בראשית שנות ה : 90 ... במרחק של למעלה ממייל לצר מערב וצפון נתפשטו השכונות השונות של היהודים . כל אומה אירופית כוננה את מושבה בירושלים . היו בה קונסוליות של כל המעצמות הגדולות ולרובן מוסרות הארחה . נדמה שכל אחר מחפש אחר בנינים לשם פירסום ותעמולה ... בכל מקום שפנית , היו בנינים , בתי חולים , בתי ספר של המיסיון , מוסדות לחינוך טכני , שהוקמו על ידי מוסדות מערביים , . 6 עגנון . תמול שלשום , עמי 81 ו . . 7 שם . עמי ו 2-23 ג . 2 . 8 שם , עמי . 200

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help