sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:620

לפיכך נראה לנו , כי ההבדלים באיכות הבנייה בין המבנים היהודיים ( פרט , אולי , למוסדות הציבור ) לבין המבנים הנוצריים והמוסלמיים היו למעשה גדולים בהרבה . ג . ההבדלים במיקום , בתפרושת ובחלוקה המרחבית של בנייני שלוש העדות . התופעה הגאוגרפית הבולטת והמאפיינת ביותר את העיר החדשה היא החלוקה שהחלה נוצרת בה בין שכונות , רבעים , וגושי מגורים , בהתאם לפיצול הרתי של התושבים בירושלים . בראשית הבנייה עריץ לא היתה החלוקה ברורה , ובני העדות השונות בנו במקומות שונים ובמעורב . בחלוף השנים התחילה ההפרדה להתברר , אם כי מובן שהיו גם אזורי מעבר ושטחים מעורבים . בתחילה נטלו המוסלמים חלק גם בבנייה לאורך דרך יפו וליד מגרש הרוסים . אך אט אט החל הריכוז שלהם מתגבש מצפון לעיר העתיקה , על הדרכים שיצאו משער שכם ומשער הורדוס , ובקירבת הרובע המוסלמי . המבנים שלהם נפרשו בפיזור , כיאה לווילות נפרדות ולבתי עשירים . במרוצת הזמן החלו ווילות אלו מתגבשות לשכונות , כשבמרכזן חמולות משפחתיות ( ראה עמ' . ( 472 בולן יחד החלו יוצרות את היגוש המוסלמי , הידוע כיום כ'מזרח ירושלים . " לפי המיפקר התורכי שנערך ב 905 ו , ועל סמך מפות רצילומי אוויר , הגיע מספר המבנים המוסלמיים בירושלים שמחוץ לחומות ל , 329 מהם 256 בצפון העיר ( כולל שטח שכונת מוצרארה . ( לימים גדל עוד יותר הריכוז המוסלמי במרחב זה של ירושלים החדשה . הנוצרים בנו את מבניהם בירושלים שמחוץ לחומות בצורה מפוזרת מאד בתחילה . אט אט נתברר , כי רוב בנייניהם —פרט לאלה שנבנו באתרים קדושים ( גת שמנא , הר הזיתים , הר ציון ועוד ) —משתדלים להיצמד לעיר העתיקה ולדרכים שיצאו משער שכם ( דרך שכם ורחוב הנביאים ) ומשער יפו ( דרך יפו ודרך בית לחם . ( בין כתלי מוסדות הציבור התגוררו תושבים נוצרים , ולידם אף נבנו מבנים פרטיים . 376 מתוך 485 המשפחות הנוצריות שגרו בירושלים החדשה לפי המיפקד התורכי של , 1905 התגוררו באזורים האלה : באב אל ח ' ליל ( שער יפו , ( בקעה , טאלביה , ממילא , מנשיה ( ררך יפו , ( מוצרארה , מסעודיה ( הרחובות ישבם' ו'הנביאים , ' ליד שער שכם ) והשכונה האתיופית . ( עור 50 משפחות גרו באיזור 'שנלר . ( ' מתברר שהנוצרים התרכזו בעיקר ממערב לעיר , אך בצמידות לעיר העתיקה , בקירבת הרובע הנוצרי . הסיבות מובנות , וכבר עמדנו עליהן ( ראה עמ' . ( 204 מבני הציבור הנוצריים האכסניות לצליינים ומוסדות הציבור ( פרט לכמה יוצאים מהכלל ) — שאפו להימצא בקירבת כנסיית הקבר , אתרים נוצריים אחרים והאוכלוסייה הנוצרית שהתגוררה ברובע הנוצרי ובעיר העתיקה בכלל . מחירי הקרקע הגבוהים באזורים הללו לא הרתיעו אותם , שכן היו בידיהם האמצעים הכספיים , ושיקולי יוקרה של מיקום עמדו אצלם מעל לכל . לימים , משגדל היקפה של האוכלוסייה הנוצרית שיצאה לגור מחוץ לחומות , הלך וגדל הריכוז הנוצרי באזורי בקעה וטאלביה , שבהם נמצאה קרקע פנויה , ואשר המרחק ביניהם לבין הרובע הנוצרי בעיר העתיקה לא היה רב . כך הלך ונוצר בירושלים החדשה שמחוץ לחומות גם גוש נוצרי ברור . בניגוד למוסלמים ולנוצרים לא יכלו היהודים לבנות מחוץ לחומות בקירבת הרובע היהודי שבעיר העתיקה . מסיבות טופוגרפיות לא התאים דרומה של העיר לבנייה , והתפתחותו חלה בשלב מאוחר בהרבה . השכונות היהודיות הראשונות מחוץ לחומות נבנו אף הן במערב העיר . תחילה היו מפוזרות מאד , אך במשך הזמן נתגבשו לשני גושים עיקריים — גוש מאה שערים וגוש דרך יפו . בךבות השנים התלכדו שני גושים אלה לגוש רצוף אחד במרחק מה מהעיר העתיקה — ועיר יהודית חדשה החלה צומחת מחוץ לחומות ( ראה עמ' . ( 526 . 5 אדר . מפקדי אובלוסיה , עמי 4 סו . 106-

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help