sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:618

האוכלוסיה המוסלמית אף היא לא גדלה הרבה בתקופת דיוננו — מכ 00 ס 4 , נפש בראשית המאה ה 9 ו לכ 12 , 000 נפש ערב מלחמת העולם הראשונה ; רוב הגידול 'נספג' בעיר העתיקה . שלא כנוצרים לא עמדו מאחורי המוסלמים כל כוחות מבחוץ , והשלטונות העותימאניים והמוסדות הדתיים המוסלמיים לא נקטו כל יוזמה בבנייתה ובפיתוחה של העיר החדשה . לפיכך איחרו בני עדה זו באופן יחסי בבנייה מחוץ לחומות , ומי שהחלו בה היו בעיקר משפחות מכובדות , מתקדמות ועשירות , שהלכו והעשירו עוד יותר במרוצת המאה ה 9 ו . עם ההתפתחויות באימפריה בכלל ובירושלים בפרט החלו משפחות אלו בונות לעצמן ווילות מפוארות . מספר הבתים שבנו מוסלמים בשטח שמחוץ לחומות עד מלחמת העולם הראשונה הגיע לבדי , 500-400 ומכאן , שמניין המוסלמים בעיר החדשה נע אז בין 2 , 000 ל 3 , 000 נפש . כזה גם היה היקפה של האובלוסיה הנוצרית בעיר החדשה . אם נזכור , כי כלל אוכלוסיית העיר החדשה ערב מלחמת העולם הראשונה הגיע לכדי 35 , 000 נפש , יתברר לנו , שהרוב המכריע קרוב ל םם 30 , 0 נפש — היה יהודי . לעומת המוסלמים והנוצרים חל בקהילה היהודית בירושלים במאה ה 19 גידול רכ משמעות — מכ 00 ם 2 , נפש בראשית המאה לכרי 45 , 000 נפש ערב מלחמת העולם הראשונה . בשיאה הגיעה האוכלוסייה היהודית בעיר העתיקה בסוף המאה ה 9 ו ל 8 , 000 ו 9 , 000- ו נפש . ערב מלחמת העולם הראשונה כבר הצטמצמה ל 00 ס , 16 , 000-15 , ולעומת זה כבר התגוררו אז בשטח שמחוץ לחומות קרוב ל ם 30 , 00 יהודים . גידול זה באוכלוסייה משתקף גם בתפקידם העיקרי של מבנים שבנו היהודים בעיר החדשה . היו אלו בראש וראשונה שכונות מגורים . מספר הבתים הפרטיים שבנו להם יהודים עשירים מחוץ לחומות היה קטן ביותר , ומספרם של מוסדות הציבור היהודיים היה אף הוא קטן יחסית . לעומת זה הגיע מספרן של שכונות המגורים לכ . 70 לסיכום . הנוצרים בנו מבני ציבור — בנייני דת , אכסניות לצליינים ומוסדות חינוך , בריאות וסעד ; המוסלמים בנו ווילות מפוארות ובתים פרטיים עשירים ; ולעוכיתם בנו היהודים — בראש וראשונה , ובעיקר —שכונות ובתי מגורים . ב . ההבדלים באופי ובסוג הבנייה בין הנוצרים , המוסלמים והיהודים . הבדלי התיפקוד הללו וההפרש באמצעים הכספיים שעמדו לרשות הבונים בקרב שלוש העדות , גרמו לכך שהאופי והאיכות של מבני כל ערה היו שונים מאד . המבנים הנוצריים היו המפוארים ביותר . הארכיטקטורה שלהם הושפעה מארכיטקטורה מערבית , מסורתית ומודרנית . העיטורים והקישוטים רבים ומגוונים היו , ולעיתים קרובות ניכרת השפעת ארץ המוצא או התרבות של הקבוצה שבנתה את המבנה . למבנים המוסלמיים היה אופי של בנייה מזרחית עשירה . בבניין שילבו אלמנטים אוריינטאליים — דלתות , חלונות , תקרות , רצפות , פרוזדורים מרפסות וכדומה — וכך גם בחצר ; מזרקות , בוסתנים וביוצא באלה . לעומת כל אלה היתה הבנייה היהודית דלה ושימושית בעיקרה — למגורים בצפיפות ובדוחק . בתיאור מעניין משנת תר"ס ( 1900 ) עומר דור ילין על ההבדלים בין בנייני שלוש העדות הדתיות בירושלים : ? כמשפטה שנה שנה שלחה הרשות שבעירנו גם הפעם אחדים מפקידיה לראות את הבתים החרשים אשר נגמר בניינם במשך השנה החולפת , ולערוך ערכם , למען רעת את סכום המכס אשר עליה לקחת מכל בעל בית,- ומתוצאות החקירה הזאת נוכל ללמוד דברים אחדים בנוגע ליחס הדתות השונות בבניין ירושלים . מספר בעלי הבתים הנוספים כולם עולה למאה ואחד עשר . מהם ששה וחמשים יהודים , שבעה ועשרים נוצרים , שבעה ועשרים מושלמים , ובית פקידות העיר הבונה גם הוא בתים מקופת הכנסת בני העיר כולם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help