sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:617

היהודיות לא היה כל קשר לאתרים דתיים היסטוריים יהודיים שנמצאו מחוץ לחומות , פרט — אולי — לשכונות הקטנות והעניות שמעון הצדיק ונחלת שמעון . השכונות והבתים המוסלמיים שמחוץ לחומות לא נצמדו במיוחד ל'קצרים' ולמבנים מוסלמיים קדושים ; צמידות לדרכים , טופוגרפיה נוחה , אפשרויות של עיבור חקלאי וקירבה לרובע המוסלמי הם שקבעו את מיקומם . רק אצל הנוצרים היתה לאתרים הרתיים היסטוריים , כנראה , השפעת מה — במיוחד בהתחלה — על מיקום המבנים החדשים . הפרוטסטנטים התעלמו מלכתחילה מן המקומות הקדושים , ובדרך כלל לא מיקמו את מבניהם ליד אתרים אלה . היוונים קנו חלקות קרקע גדולות , בנו בתים , נטעו מטעים ועיברו שטחים חקלאיים , גם בשטחים שלא היו בהם כל אתרים נוצריים קרומים . הקתולים החלו אף הם בונים — במיוחד במחציתה השנייה של המאה — שורה ארובה של מוסדות פילנתרופיים במקומות שבהם הועדפו שיקולים של אפשרויות לרכישת שטחים נרחבים ושל קירבה לדרכים , למוסדות ולשכונות אחרות , על פני מציאותם של אתרים היסטוריים . אפשר אפוא , בהחלט לסכם , כי למבנים הדתיים היסטוריים לא היה אלא חלק מצומצם ביותר בקביעת אופייה והתפתחותה של ירושלים החדשה . ב 4 תחומים עיקריים ניתן להצביע על האופי הגאוגרפי עדתי שהחלה ללבוש העיר החדשה ; א ) בהבדלי התיפקוד של בנייני שלוש העדות הדתיות ; ב ) בהבדלים באופי ובסוג הבנייה בין הנוצרים , המוסלמים והיהודים ? ג ) בהבדלים במיקום , בתפרושת ובחלוקה המרחבית של בנייני שלוש העדות ; ד ) במבנה השבונתי עדתי שנוצר בעיר החדשה — במיוחד בחלק היהודי שבה . א . הבדלי התיפקוד בבנייני העדות הדתיות השונות . כבר מראשיתה ולאורך כל תקופת דיוננו , היה לבנייה הנוצרית מחוץ לחומות אופי משלה . נציגי הקבוצות הנוצריות השונות בנו מבני דת מרשימים , אכסניות לצליינים ומוסדות סעד , בריאות וחינוך . אוכלוסייתן של העדות הנוצריות בירושלים לא גדלה הרבה בתקופת דיוננו — מ 00 ם 3 , נפש לערך בראשית המאה ה 9 ו לכ 3 , 000 ו נפש ערב מלחמת העולם הראשונה . חלק ניכר מציבור זה נקלט בעיר העתיקה , כך שהאוכלוסייה הנוצרית שישבה מחוץ לחומות היתה מועטה יחסית . פרט למושבת הטמפלרים הגרמנית , למושבה האמריקנית שוודית ולהתחלה של המושבה היוונית לא בנו נוצרים שכונות מגורים בעיר החדשה , ואף בשכונות הללו לא הגיעה האוכלוסייה ליותר מכמה מאות תושבים . בתים פרטיים של ערבים נוצרים עשירים ושל מומרים פרוטסטנטים נבנו לאורך ררך יפו ובעור מקומות , אך גם מספרם של אלה היה קטן יחסית . מאחורי העדות הנוצריות עמדו מעצמות אירופה , חברות מיסיונריות והכנסיות השונות , לרשותן עמד הון רב , וירושלים זכתה אצלן למעמר מיוחד , ולכן לא חסכו כל מאמץ ובנו בניינים דומינאנטיים בכל מקום שהיו מעוניינים בו ברחבי העיר . תנועת הצליינים הנוצרים לעיר הקדושה התגברה מאד במאה ה , 19 והיה צורך לאכסן ציבור כה גדול , שהגיע לעיר במיוחד לרגל חג המולד וחג הפסחא . מדיניותן של רבות מהעדות הנוצריות היתה לדאוג לאוכלוסייה המקומית — היהודית והערבית — ולנהל בקרבן פעילות מיסיונרית . לשם כך הקימו מוסדות מגוונים ; בתי הספר 'גובאט , ' 'טליתא קומי' ו'שנלר ; ' מרכזים כמו ? מגרש הרוסים , ' ינוטרדאם דה פראנס ובית החולים 'סן לואי , ' מנזרים — ראטיסבון , ונסן דה פול , האחיות 'רוזרי , ' סן קליר , סן ג'וזף , סן אטיין , ומנזר הדומיניקאנים ! כנסיית סט . פאול , קתדראלת סט . ג'ורג" והכנסייה האתיופית,- בית החולים האנגלי ובית החולים הגרמני ברחוב הנביאים , אכסניית פאולוס ( בית הספר 'שמירט ,- ( ' הכנסייה ומנזר 'דורמיציון' בהר ציון , ? אוגוסטה ויקטוריהי ( על הר הזיתים , ( ועוד . כל המוסדות והמבנים הללו הם עד היום מהציונים ( Landmarks ) המרשימים ביותר בירושלים החדשה שמחוץ לחומות .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help