sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:616

עיר עדתית שכונתית הקרמה . אם נתעלם מגורם הזמן ומק ^ ב הגידול של העיר החדשה נוכל לקבוע , כי התבונה העיקרית שאפיינה חלק זה של העיר היא היבנותו והתפתחותו במתכונת עדתית שכונתית — וזאת בניגוד לעיר העתיקה , שהיתה עיר רתית רוחנית . גם בעיר החדשה נמצאו מבנים דתיים רבים — במיוחד אלה העתיקים , שבעצם קשורים היו לעיר העתיקה , כמו המבנים שבהר ציון , בהר הזיתים ובעוד מקומות בקרבתה י אך לא הם שקבעו את אופי התפתחותה של ירושלים החדשה במאה ה . 19 בפרק הראשון בספרנו שחזרנו את מצב האתרים הדתיים היסטוריים שנמצאו בירושלים שמחוץ לחומות בטרם תחל בה הבנייה המודרנית . בפרקים שבאו בעקבותיו עסקנו בהתפתחות העיר במאה ה 9 ו , והתברר , כי לאתרים הרתיים היסטוריים כמעט שלא היתה כל השפעה על התפתחות השטח הבנוי של העיר החדשה . למיקומן , לגודלן ולהתפתחותן של השכונות אך שני האירועים החשובים ביותר שאירעו בשלב זה בהתפתחותה של ירושלים שמחוץ לחומות היו פתיחתה לתנועה של מסילת הברזל יפו-ירושלים , ב 892 ו , וביקורו של קיסר גרמניה , ב 898 ו . המסילה הרחיבה מאד את אפשרויות הביקור , הצליינות והתיור בעיר , והתחנה 'משכה' אליה בנייה נוספת . לקראת בואו של הקיסר נעשו פעולות הכנה רבות : מספר רב של אורחים ותיירים באו לעיר ונפרצו דרבים חדשות , כמו , למשל , הדרך להר הזיתים . ו . התבססותה והתייצבותה של העיר החדשה 899 ) ו4- ו 9 ו . ( בסוף המאה ה 9 ו כבר היה מעמדה של ירושלים החדשה בטוח , עם זאת , בהתפתחותה של ירושלים היהודית חלה דווקא האטה יחסית . בשנותיה האחרונות של המאה ה 19 ובראשית המאה ה 20 היה מספר השכונות היהודיות שנבנו בירושלים קטן מבעבר . ועוד : בהשוואה להתפתחותו ההולכת וגדלה של היישוב היהודי החדש ביפו ובמושבות החקלאיות , נראה שהיישוב הישן בירושלים החל דורך במקום . משהחלה 'העלייה השנייה' היתה התאוששות מסויימת בקרב האינטליגנציה היהודית המקומית , וקבוצות קטנות של אנשי היישוב החדש , שהחלו מגיעים לעיר , ניסו לקדם מספר מפעלים עבריים מודרניים — בית המדרש למורים , 'בצלאל , ' הגימנסיה העברית , גני ילדים , בית העם , בית הספרים הלאומי — ואף החלו לחשוב על הקמת מכללה עברית . נבנו השכונות -.זכרון משה , אחוה , יגיע כפיים , שערי חסר , גבעת שאול , ועוד . אך בסך הכל ניתן לומר , שירושלים היהודית התחילה לפגר אחר אחותה הצעירה יפו תל אביב , שהיתה למרכזו של היישוב היהודי החדש שהתפתח בארץ . בניגוד למה שהתרחש בקהילה היהודית המשיכו הגורמים הלא יהודיים האירופיים והמקומיים להשפיע על העיר , וקצב הבנייה שלהם התמיר בעצמתו . ררך יפו הפכה לציר החיים המרכזי של העיר החדשה . ברחבת השער התפתחה תחנת הכרכרות המרכזית , על מצודת השער נבנה מגדל השעון , וברחבה נבנה סביל . לאורך כל הדרך , מן השער ועד למגרש הרוסים , נבנו בניינים חדשים , מוסרות ציבור ( העיריה , תיאטרון , ( בתי מלון , בנקים , שירותי דואר וטלגרף , בתי מלאכה , חנויות צילום , משרדי תיירות , ושאר עסקים וחנויות . נסללו עוד דרכים , נרקמו תוכניות פיתוח — כגון בניית רכבת חשמלית — והעיר החדשה התפתחה בקצב קבוע ויציב . ששת השלבים שצוינו מסכמים את תהליך גידולה של ירושלים החדשה ואת קצב התפתחותה . להלן ננסה לעמוד על אופייה וייחודה של העיר החדשה בהשוואה ובהקבלה לעיר העתיקה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help