sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:611

על פי העמדה לגבי ההשכלה והתפתחות קבוצת היישוב החדש בירושלים , דומה שניתן להבחין ביישוב הישן בעיר ב 3 קבוצות . החרדים הקיצונים התנגדו בקנאות לכל ניצן של השכלה , החרימו ונידו את המשכילים ואת בתי הספר המודרניים , ותקפו בחריפות את אנשי היישוב החדש , בני 'העלייה השנייה' שהגיעו לעיר בראשית המאה ה . 20 החרדים — והם היו הרוב המכריע ביישוב הישן — שללו את דרכם של המשכילים , אך לא ניתקו את הקשר איתם וניסו להשפיע עליהם,- חלקם אף עודדו את החלוצים הראשונים וראו בחיוב את ההתפתחות המדינית והמעשית בארץ . חבורת המשכילים , שצמחה מתוך היישוב הישן , שמה לה למטרה לשנות את אופיו של היישוב הישן , היא תמכה בייסוד בתי ספר מודרניים וגני ילדים , בהחדרת השפה העברית , וכדומה . קבוצת המשכילים היתה הקרובה ביותר לבני היישוב החדש שהגיעו לעיר ב'עלייה השנייה , ' אך גם היא לא תמיד קיבלה את כל דעותיהם , ובעיקר רחוקה היתה מהם במישור הדתי . בין המשכילים היו גם כאלה ששאיפתם להשכלה נבעה מתוך רצונם שבניהם ירעו שפות זרות וילמדו מקצועות מעשיים , ולכן לעיתים אף לא נרתעו משיתוף פעולה עם בתי הספר של המיסיון , ולא היו מעוניינים בטיפוח השפה העברית . דבר זה מצא את ביטויו גם בקשרים לחברות ' כי"ח' ו'עזרה' ( ראה עמי . ( 581 לעומת זה לחמה קבוצת היישוב החדש של בני 'העלייה השנייה' בראש וראשונה את מלחמת השפה העברית , ואף את המלחמה במיסיון ראתה כאחת ממטרותיה . לצורך זה גם הקימה גוף מיוחד — אף כי בעל תקציב מצומצם — שתפקידו היה לפעול נגד המיסיון " . קבוצות המשכילים ובני היישוב החדש התרכזו בירושלים בעיר החדשה , בשטח שמחוץ לחומות , ובימי 'העלייה השנייה' היתה שכונת זכרון משה מרכזן העיקרי . סמוך לשכונה זו גם היה ? בית העם' — המרכז התרבותי של בני היישוב החדש . בשנת תר"ע 0 ) ו ( 19 מנסה העיתון ? האחדות' לחלק את ירושלים — בדומה לחלוקתו את היישוב היהודי בה — לשני חלקים . ההבדל שהורגש בחיי הכלכלה של היישוב היהודי בעיר , בין הקבוצה הבלתי פרודוקטיווית לקבוצה הפרורוקטיווית , זהה היה להבדל בין ירושלים הישנה לחדשה , כאשר שכונותיה החדשות של ירושלים העידו על תקופת התחייה של העיר . 212 סיכום העימות בין היישוב החרש לישן בירושלים מלמדנו , כי אף על פי שבאופן כללי הקביל למאבק שניטש בארץ בין שתי קבוצות האוכלוסיה הללו , הרי שכאן המשיך היישוב הישן להוות את רוב מניינה ובניינה של האוכלוסייה היהודית עד סוף ימי השלטון העות'מאני . ואף כי בירושלים החלו קמים בתי הספר היהודיים ה'מודרניים' הראשונים , והחלו נובטים בה ניצני ההשכלה הראשונים בבר לפני 'העלייה הראשונה , ' הרי שהמשך התפתחותם והתפתחות קבוצת היישוב החדש בעיר איטית היתה בהרבה מאשר בשאר חלקי הארץ . ערב מלחמת העולם הראשונה לא היתה קבוצת היישוב החדש בעיר אלא קבוצה קטנה , ובתוכה אף זרמים ופלגים שנבדלו ביניהם . קבוצה זו אמנם בלטה בעיר בגלל רעיונותיה החדשים ואופיה המיוחד , אך העיר בכללותה המשיכה להישאר ביתו ומבצרו של היישוב הישן . . 210 ראה בעניין ךה למשל : פרס , מאה שנה , עמי ; 109 כהן רייס , עמי . 179-178 וו . 2 הפועל הצעיר , ב"ה בטבת תרע"ד , טונה שביעית , גיליון 5 ו , עמי 5 ו7- ו . . 212 האחרות , תר " ע , שנה ראשונה , גיליון , 1 עמי 6 ג .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help