sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:610

להסיר את האפוטרופסות של הציונות החופשית , שהיתה רגילה לדבר בשם כלל ישראל . הפער בין היישוב הישן ליישוב החרש היה גדול במיוחד בעמדה לגבי הבסיס הכלכלי . בעוד שהיישוב הישן התבסס על היחלוקה / וראה בה דבר המגיע לו כחל ק מיחסי גומלין מיוחדים בין הגולה לארץ ישראל — וספרות המדרש וההלכה אכן נתנה לכך לגיטימאציה מלאה — הרי שהיישוב החדש ראה בעבודה ובעמל כפיים את הבסיס לקיומו בארץ . האיראולוגיה שלו היתה ראקציה לחיי היהודים בגולה ; את מקום מקצועות המסחר והשירותים עמדו לתפוס מקצועות ? בריאים — עבודת אדמה , מלאכה ותעשייה . והנה נתקלו כאן ביישוב הישן ובנידון זה הוא היה גרוע בעיניהם מהיישוב היהודי בחוץ לארץ , שהרי לא חי אפילו משירותים , אלא התבסס על כספי היחלוקה . ' אנשי היישוב החדש תקפו בחריפות את ה'חלוקה / וטענו שהיא גוררת אחריה ? שנורוות ובטלה , מעין עברות ושפלות , ושבנופיה של ממונים — הגבאים וראשי ה'כוללים' — מחזיקים בידיהם את כספי ה'חלוקהי ומשלשלים את רוב הכסף לכיסם . הם יצאו חוצץ נגד המוסדות הרבים , וטענו שהכל מזוייף . כולם מצפים לנדבות מחוץ לארץ . בתי הספר , בתי היתומים , מושבי הזקנים ושאר המוסדות נראים יפה : החדרים מרווחים והניקיון מצויץ — אך הכל רק לצורך השגת תרומות ולכבוד אורחים הבאים לביקור . לדוגמה הם מצביעים על ביקורו של ד"ר פאול נתן , מראשי 'עזרה , ' שבא מגרמניה במטרה לתמוך במוסדות הירושלמיים , ואז יצאו הכל מגדרם כרי לקבל אותו , כי ציפו לתרומות ולנדבות . עם זאת נראה למעשה , כי דווקא בנושא הכלכלי לא היו הגבולות בין היישוב הישן לחדש חדים כל כך . בן גוריון כותב במפורש , שאינו מתנגד לעצם ה'חלוקהי , אלא לאופן השימוש בה ; לדעתו אף יבלה להועיל להתיישבות בארץ ובירושלים , אך חורה לו , שכספים מתבזבזים בצורה כה בלתי בריאה ובלתי יעילה — ואצל רבים מבני היישוב הישן הרי הדרישות לפרורוקטיוויזציה כבר החלו לפני 'העלייה הראשונה' ( ראה עמי , ( 173 וגם אחר בך המשיכו לקום בקרבו חברות עבורה שונות . כך , למשל , קמה חברת 'יגיע כפיים , ' ששמה לה למטרה להרים את קרן המלאכה בירושלים . חברה אחרת — יכני יהודה' — קראה לבני היישוב הישן להתעורר ולהרים את קרן המסחר והמלאכה בירושלים : ולחברה זו הצטרפו גם בני ישיבות . אמנם היו ששללו אגורות אלו , אך מספרן ומספר חבריהן הלך וגדל . 207 בני היישוב הישן החלו להיות פעילים גם באגודות מקצועיות , ובשביתת פועלי הרפוס ( ראה עמ' ( 542 היו מעורבים כל הזרמים ביישוב — מה גם שראשיתו של ענף זה בירושלים היתה דווקא בציבור הדתי . כשפרצה השביתה בענף זה ב , 1907 תמכו בה יפועלי ציון' ויהפועל הצעיר , ' והחרימוה רבנים ועסקנים ציוניים כמו די ילין ומ' פינס ; לבסוף נשברה . אך כשפרצה שביתה שנייה , בשנת תרע"א , ( 1911 ) היא בבר זכתה לאהדה גם מצד חוגים חרדיים . גם כאשר הוקם ' בצלאל' הוא הוחרם תחילה בידי הקנאים הקיצונים , אך מנהיג היהדות החרדית , הרב שמואל סלאנט , התנגד להטלת החרם , 'שלא לקפח פרנסה מישראלי . 209 . 200 בלוי , על חומותיך , עמי מט . . 201 ראה למשל : חבצלת , יי בשבט תרס"ח , שנה שלושים ושמונה , גיליון 5 ו . עמי 0 וו2- וו ( הד הצעקה / אחד השכנים . 202 . ( בן צבי , התורן , תרע"ו , גיליון כה עמ- י ו-גו ( היישוב החדש בירושלים ;( בן גוריון , האחדות , אב תר"ע שנה ראשונה , גיליון , 2 עמי , 5 s ( לשאלת היישוב הישן . 203 . ( הפועל הצעיר , חשון תרס"ח , סיון תרס"ח , אדר תר"ע . . 204 בן גוריון , האחדות . אב תר"ע , שנה ראשונה , גיליון . 2 עמ 58 ( לשאלת הישוב הישן . 205 . ( השקפה , י"ז בטבת תרס"נ , שנה רביעית , גיליון יד , עמי . 115 וראה שם נם סמל האגודה . . 206 חבצלת , י"ד באדר תרס"ז , גיליון , 19 עמי , 145 ובהמשך הגיליון , עמי 47 ו48- ו ( תורה עם דרך ארץ / בן ישיבה . 207 . ( שם , י"ב באייר תרס"ז , גיליון , 27 עמי . 208 . 206-205 בן צבי . בתוך ; חבס , עליה שניה , עמי וו . 209 . 6 בן צבי , התורן , תרע"ו , גיליון כה , עמי 12 ( היישוב החדש בירושלים . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help