sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:581

ולאלה שהעברית נעדרת מהם . העברית שלטת ב'בית המדרש למורים / בחמשת גני הילדים , בגימנסיה העברית , בבית היתומות של חברת יעזרה' ובבית היתומים של הערה הספרדית . העברית שלטת למחצה בבית הספר -למל , ' בבית הספר לבנות של חברת 'עזרה , ' בבית המררש למסחר וב'בית חינוך עוורים . ' בבתי הספר לבנים ולבנות של חברת כי"ח ובבית הספר לבנות של 'אגורת אחים' הלונדונית ( של אוולינה דה רוטשילד ) שלטת העברית לשליש . העברית נעדרת מכל תלמורי התורה והישיבות של האשכנזים . לדעתם , כותב 'האור , ' 'העברית ארורה ... לא פחות מכל טומאה ' ... נראה שבמוסדות ההרריים גדלה בראשית המאה ה 20 ההתנגדות לעברית . הדבר אף נומק בכך , ששפה זו היתה לשפתם של חילוניים , המחללים שבת בפרהסיה ומושכים את הנוער לחינוך חופשי ! על כן מוטב לדבר יידית ולא להתחבר עם מחללי שבת . נימוק אחר של החרדים לאיסור השימוש בעברית היה , שאין להשתמש בה לעסקי חול , אלא רק לדברים שבקדושה . עם הגיעם של אנשי 'העלייה השנייה' לירושלים החלו פועלים נמרצות להשרשת השפה העברית בפי תושבי העיר . הם ייסדו שיעורי ערב לעברית , ולימדו 'שפה זרה' זו בכל הזדמנות אפשרית . הדבר הגביר את התנגדות החרדים , ובעיר התפתחה 'מלחמה' על השפה העברית . המאבק אף הביא להתקרבות מה בין החרדים לבין חברת 'עזרה , ' ונוצרה חזית מעניינת : מצד אחד החל היישוב הישן ( אך לא הקיצוניים שבו ) תומך בהסתייגות מה ביעזרה , ' שהחינוך במוסדותיה היה מסורתי ושמרני יותר , ויצא חוצץ נגד התנועה הלאומית והקרובים לה , שהחינוך במוסדותיה מתקדם וחילוני יותר ; מצד שני הלכה והחריפה המתיחות בין החינוך העברי הלאומי לחברת ? עזרה' על רקע 'מלחמת השפות' הנודעת , שהגיעה לשיאה בסכסוך על שפת הלימוד בטכניון בחיפה . לסיכום : ברומה לפרשת הספרייה ניתן לראות גם בחדירת השפה העברית לחברה היהודית בירושלים אחד מסימני ההכר האופייניים ביותר לתמורה שהחלה מתרחשת בחיי התרבות של יהודי העיר . בנושא זה פיגרה ירושלים אחרי מקומות אחרים בארץ ישראל , חרף העובדה שבפי היישוב הישן בעיר היתה העברית שגורה במידה רבה כבר לפני העלייה הראשונה , ועל אף שהתעוררו בה חוגים משבילים ושעלו אליה כוחות יהודיים אינטלקטואליים מתקדמים מאירופה כבר לפני שייחל המפעל הציוני המאורגן בארץ ישראל . כך , למשל , לא קם בית הספר היסודי העברי הראשון בירושלים , אלא בראשון לציון , ( 1889 ) ושם אף נפתח באותה שנה גן הילדים העברי הראשון . אי היקלטותה של השפה העברית בקרב היישוב היהודי בירושלים מוכיחה — בין תופעות אחרות — שעם הופעת תנועת 'חיבת ציון' והתפתחות המוסדות הציוניים , החל מרכז הכובד של היישוב היהודי המודרני המשכיל נע אל מחוץ לירושלים . הקבוצה הקטנה של המשכילים בעיר ניסתה לעשות למען שינוי בחיי התרבות , אך הצלחתה היתה מוגבלת בהשוואה להתפתחויות שחלו ביישוב היהודי המתחדש ברחבי ארץ ישראל . כך אירע , שבאשר נוסדה ב 1903 'אגודת המורים העברים , ' היה זה לא בירושלים אלא בזכרון יעקב . בעקבות 'העלייה השנייה , ' שהחלה ב , 1904 הלך והתרחב הפער בין ירושלים לשאר מרכזי היישוב היהודי ( יפו , המושבות וחיפה . ( ב 1910 גם החליטה מערבת 'הפועל הצעיר לעבור ליפו , לאחר שבמשך 3 שנים הופיע העיתון בירושלים , וזאת לאחר 40 שנה שבהן היתה ירושלים מרכז . 46 האור , כי באדר אי תר"ע , שנה ראשונה , גיליון ד , עמי . 47 . 3-2 יאדלר , בטוב ירושלים , עמי עד . . 48 וראה בנושא גם : חבס , עליה שניה , עמי 686-684 ( נ . טמיר , מלחמת השפות בירושלים . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help