sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:577

חברות המשכילים בירושלים ; השמה העברית ולימוד בעברית ( חברת 'עזרה ( ' ההתארגנות של חברות 'משכיליות' שונות בקרב צעירי ירושלים והתגברות השימוש בשפה העברית מבטאות אף הן את חדירת רוח ההשכלה לעיר . לא כאן המקום לדון באיזו מידה היתה השפה העברית שפה 'חיה' או 'מתה' לפני פעילותו של אליעזר בן יהודה ובראשית הציונות . 23 וראה על כך במפורט אצל : מלאכי , עמי ג , 294-29 והמקורות השונים אליהם הוא מפנה . . 24 ילץ , איטה , לצאצאי , עמי . 25 . 64 על החרמות בדורות האחרונים ובירושלים בפרט ראה : מלאכי , עמי . 2 « . 293-283 ראה במפורט : מלאכי , עמי . 27 . 298-293 מלאכי . עמי 1298 וראה במפורט בעניין זה עמי 377-369 ( מאמרו של מלאכי על מלחמת היישוב הישן באחד העם . ( מוקמה בדרך יפו , ליד השכונות אבן ישראל , משכנות ישראל ומזכרת משה , שבהן התרכזה באותם הימים השכבה הירושלמית הימשבילה . ' באבן ישראל גרו פינס , דור ילין ואחרים . בתרמ"ב ( 1882 ) אף הקים פינס באבן ישראל את בית מדרשו ; הוא הותקף והוחרם בידי קנאי ירושלים וספרות רבה נתפרסמה על אודותיו . איטה ילין מדגישה , כי הוא כלל בית ספר למלאכה . הבית השבור שימש בית בנסת , ובו גם חדר לעזרת נשים , אך ביום לימדו בו גם לימודי חול . 24 לימים הועברה הספרייה לבית 'עמיאל , ' מול מגרש הרוסים ( כיום עומד במקום בניין יטפחותי ) — אף זה איזור שנמצא בקירבת מגורי 'משכילים : ' נחלת שבעה , בתי עשירים בוכארים וספרדים , בית היתומים האשכנזי ועוד . לבסוף נבנה בניין הספרייה ליד בתי המשכילים , שבבר התרכזו אז בשכונת האתיופים , ובקרבת בית הספר 'למל' ושכונת ' זכרון משה , ' שכונת המשכילים , שנבנתה בערך במקביל לבנייתו של בית הספרים 'בני ברית . ' ב ) התחזקות שכבות הציבור היהודי המשכיל בירושלים שהיו מעוניינות בקיום הספרייה . בשנת תרל"ה , כאשר ניסה י . ד . פרומקין לראשונה להקים את הספרייה , הוא נתקל בהתנגדותם הקיצונית של קנאי ירושלים . היתה זו תקופת ה'חרמותי בעיר , כאשר רבים וטובים , כהיסטוריון גרץ , הרב עזריאל הילרסהיימר ואחרים הוחרמו בידי הקנאים — וגם על פרומקין הוכרז 'חרם' תוקפני . פרומקין אמנם השיב מלחמה שערה , אך דומה כי הספרייה עדיין לא יכלה לקום . בשנות ה 80 התחזקו הימשכילים בירושלים , הספרייה נפתחה מחדש , אבל מעמדה עדיין היה רעוע , ועם עזיבת הספרן היא נסגרה . המאבק בין המשכילים לקנאים נמשך . חוד הקנאות והחרמות כוון נגד י . מ . פינס ונגר בתי הספר המודרניים שקמו מחוץ לחומות , נגר בית היתומים האשכנזי ו'אליאנס' ( כי"ח ) ונגד האישים שהיו קשורים בהם , כמו נסים בכר , ר' חיים הירשנזון ועוד . בראשית שנות ה 90 שוב קמה הספרייה , והפעם נתבססה בעיר . הקנאים אמנם המשיכו ללחום את מלחמותיהם , אך לא יכלו לעצור בעד גל ה'השכלה . ' ? החרם האחרון שיש בו משום דראמתיות וחשיבות היסטורית הוא זה שהוכרז בראשית תרנ"ד על בן יהודה וחותנו שנ '' ה יונס ... החרם הטיל סערה גדולה ... אבל לא מפאת החרם בלבד , אלא מפאת תוצאותיו — המלשינות על בן יהודה שהוא מסית את היהודים למרד ומאסרו שבא בעקב זה . ' ... חרם זה כבר קשור הרבה יותר במאבק שבין היישוב החדש כולו לקנאי ירושלים — ולאו דווקא למשכילי העיר בלבד . הקבוצה המשכילית התחזקה והספרייה הלכה וגדלה , עד שבסוף שנת תרנ"ו החל לונץ מדבר על כך , ש'הבית הזה יהיה ברבות הימים מרכז לאומי לספרות ישראל מראשיתה עד היום . ' בראשית המאה ה 20 כבר נבנה בניין הקבע של הספרייה . אך ערב מלחמת העולם הראשונה החלו אנשי 'העלייה השנייה' למתוח עליה ביקורת . לטענתם היה אופיה של הספרייה שמרני מדי והיא לא ענתה לדרישות הציבור המשכיל החופשי .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help