sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:572

הקדמה ; ספריות עבריית מלבד בתי ספר מודרניים רגילים ( ראה עמ' ( 363-350 החלו קמים בירושלים גם מוסדות תרבות וחנוך 'מתקדמים' אחרים . אלה קשורים גם במאבק שניטש בקרב הקהילה היהודית בעיר בעניין רוח ההשכלה שהחלה חודרת אליה . ללא ספק קשורות התמורות שחלו בנושא זה גם בהתפתחויות הכלליות שחלו ביישוב היהודי בכל הארץ ב 40 השנים האחרונות של השלטון העות'מאני . בין אלו היה מקום חשוב להתחזקות היישוב היהודי החדש בארץ ישראל ולחדירת רוח ההשכלה והמודרניזאציה אל בין שורות היישוב היהודי הישן בירושלים . אחד מסימני ההכר הבולטים ביותר לחדירת רוח ההשכלה אל תוך היישוב היהודי בירושלים היה הקמת ספרייה עברית מודרנית בעיר . עד שנות ה 70 של המאה ה 9 ו לא היתה בירושלים שום ספרייה ציבורית 'מודרנית . ' חוקרים מערביים שביקרו בעיר לפני כן מספרים על ספריות עתיקות שהיו בהן גם כתבי יד . טובלר , למשל , מספר ל 846 ו , בי בעיר מספר קטן של ספריות — בדרך כלל במרכזי הערות הדתיות . הוא מוסר גם על כמה ספריות פרטיות — כמו זו של ד"ר פרנקל ( הרופא , כנראה ) ושל אישים פרוטסטנטים . לדבריו , מעניינת ביותר גם ספרייתו של רב הספרדים , יש בה שורה ארוכה של כתבי יד עבריים , חלקם עתיקים מאד . במרוצת המאה ה 9 ו החלו להתייסר בעיר ספריות ציבוריות , במיוחד בקונסוליות השונות . כך , למשל , מוסר מדריך ה'בדקר' 876 ) ו , ( כי ליד הקונסוליה הבריטית קיימת אגודה מדעיח ספרותית , ולה ספרייה ציבורית — שהוקמה בעזרת הנסיך מוויילז — הפתוחה לקהל כל יום מ 0 ו בבוקר עד 4 אחר הצהריים . באמצע שנות ה 70 נעשה הניסיון הראשון להקים בירושלים ספרייה עברית 'מודרנית . ' פרומקין מספר ב'חבצלת , ' כי קמה חברת 'תפארת ירושלים' וייסדה בית ספרים על שם משה מונטפיורי . הרבנים הטילו חרם על הספרייה — בטענה שיש בה ספרים 'אפיקורסיים' — ועל כן נאלצו לבסוף לסגרה . גם כהן רייס אומר , כי בצאתו 'בשנת התרל"ח ( 1878 ) את ירושלים לא היתה בה שום ספריה . זכרתי אמנם כי הרי"ד פרומקין בעל ה '' חבצלת" ולונץ , חיים פרס ובנו עמו , יסדו בשנת התרל"ה ספריה אשר שמו של משה מונטיפיורי קורא עליה , אך היא נתבטלה ער מהרה מפני האסור שהוכרז עליה בבתי הכנסיות בירושלים' ) . וראה להלן , עמ' . ( 578 כפעם השנייה הוקמה ספרייה בירושלים ב , 1884 ונקראה 'כית הספרים לבני ישראל . ' כהן רייס מספר , כי בשובו ארצה בשנת התרמ"ז 887 ) ו , ( מצא בירושלים ספרייה 'בלא אסור ושמתא — ויהי הדבר בעיני לאות התקדמות . ' לדבריו הצטמצמה הספרייה 'בשני חדרים , בדרך יפו , למעלה מגן אנטימוס , אשר נבנו לכתחילה לתכליתה ולצרכיה של חנות מכולת . היא היתה פתוחה . 1 טובלר , זכרונות , עמ' . 2 . 4 * 5 בדקר , , 1876 עמי 164 ( בצילום יכרטאי , עמי . ( M ג . פרומקץ , מבחר כתבים , מבוא , עמי מד-מו ובנספחים , עמי 196-191 ( מתוך י , החבצלת , תרל-ה , שנה חמישית , גיליון , ( 12 וראה גס.- לונץ , ( קרסל , ( נתיבות , עמי 4 ג 2 ( מתוך ; לוח איי , טו-יט ;( חנני , תנועת ההשכלה , עמי , 83-80 והמקורות שם . ולאחרונה שידורסקי , עמי . 4 . 1 * 6-1 * 5 ; 154-153 כהן רייס , עמי 134 ו וראה במפורט בעניין זה גם אצל ו מלאכי , עמי , 291-290 וגס מאמרו ו יפרק בהתפתחות ההשכלה בירושלים' בתוך : לונץ , לוח לתרע"ה-תרע ו , עמי 2-211 ג . 2 חדירת ההשכלה לקהילה היהודית והתפתחות חיי התרבות בה

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help