sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:569

אומר , כי בגלל המשברים במוסדות הדתיים בעיר נסתמו מקורות המחייה הבסיסיים שלה . מכיוון שלא היה די כסף להחזקת המוסדות , חדלו הישיבות לתת לתלמידים קיצבאות . התוצאה היתה — ירידה של יהודים רבים , בעיקר מקרב היישוב הישן . הישיבות והמוסדות שבעיר התנהלו על פי שיטת האשראי ; ועתה , משפשטו את הרגל , נותרו אנשים , שהיו קשורים עם מוסדות אלה , ללא פרנסה ונאלצו לעזוב את הארץ . הכותב מדגיש , כי תופעת ההגירה מן הארץ לא היתה חזיון יוצא מן הכלל גם לפני 1911 ואולם , בשנה זו גדל מספר היורדים והגיע למאות אחדות , הסיבות לירידה בקרב היישוב הישן נעוצות בשיטות הכלכלה והחינוך שלו . תלמיד ה'חדר' אמנם התחנך ברוח של אהבה חזקה לארץ , אך אהבה זו היתה 'אפלטונית , ' ללא כל קשר ויחס למציאות היומיומית . ב ו 191 הגיע מספר הייורדים' מירושלים ל , 2 , 000 ובשבוע אחד ( של פסח ) עזבו . 200 העיתון בז לתלמידי הישיבות , שהיו הראשונים שעזבו , שכן היו חסרי מקצוע . ב 0 ו 9 ו היו בישיבת 'תורת חיים' כ 200 תלמידים , ואילו ב 1911 נשארו בה רק ! 78 כ 00 ו עזבו את הארץ והנותרים נאלצו להפסיק את לימודיהם ולהתפרנס מיגיע כפיהם . עוד עומד העיתון על המשברים שפרצו במוסדות הסעד — 'מושב זקנים' ואחרים — ויוצא בחריפות נגדם ונגד הימשכה של שיטת ה'חלוקה . ' לדעת הכותב אולי אפשר היה להצדיק את היחלוקה' כלפי הראשונים שבאו לירושלים . אך הדור השני הפך את הקדושה למקור פרנסה , ' וכל ירושלים הישנה נהפכה לבית מסחר של קדושה וכל המרבה להתפלל בו ולרמות את הבריות הרי זה משובח . ' הכותב יוצא בחריפות נגד כל שיטת היישוב הישן ונגר התעמולה שמנהלים המוסדות השונים לשם גיוס כספים בחוץ לארץ . לדבריו , דווקא בשנה שיש ירידה , בולט חוסר הארגון של יהודי ירושלים . בעיצומו של המשבר הכלכלי ממשיכים לבנות בניינים ל'בוללים , ' במקום לסייע בכסף לאלה הרעבים ללחם . במקום יהודים מובטלים עוברים בבניין גויים , ועל כן עולה מספר היורדים . אלה משאירים בעיר אח בני משפחותיהם , ער אשר יתבססו בחוץ לארץ . רק אלה שאינם נקלטים שם חוזרים . בתשרי תרע"א מוסר גם 'האור' על קשיים בקבלת כספי ה'חלוקה' בארץ , ולדבריו מגביר הדבר את הקשיים הכלכליים בעיר . בטבת אותה שנה תוקף גם עיתון זה את היישוב הישן ואת חוסר התכלית שבלימודם של בחורי הישיבות בירושלים . לטענת הכותב מחנכות הישיבות אח הבחורים ללימודים , אך אינן מציבות בפניהם מטרה ושאיפה עליונה . הכסף הוא הדבר החשוב ביותר לתלמידי הישיבות , וגודל התמיכה הכספית שמקבלים היא הקובעת באיזו ישיבה ללמוד . את מרבית זמנם הם מבלים בישיבה ואינם משתדלים להצטיין במשהו במיוחד . מה שחשוב הוא להגריל את ההכנסה ו הדרך אינה חשובה . לפעמים הם משתדלים למצוא עיסוקים צדדיים הקשורים בלימודם , כמו לימור ואמירת קדיש לעילוי נשמתם של זקנים שמתו גלמודים , דאגה לדואר של אלמנות ובדומה . לאחרונה החלו לרדוף גם אחרי השכלה מקצועית — ולא השכלה לשמה — כדי לרכוש עמדה ומקצוע מכניס , לפי האופנה האמריקנית . ' ב 3 ו 19 מדגיש 'האור , ' כי בולמוס ההגירה מירושלים אחז במיוחד בעדה החרדית , ורבים מבני עדה זו עזבו את העיר " . במידת מה ניסו אנשי היישוב הישן' להתארגן נגד ה'משבר' שפקד אותם . ל ו 91 ו אף נמסר על . 212 הפועל הצעיר , י"ג באדר תרע"א , שנה רביעית , גיליון , 11 עמי ; 14-1 $ בי בניסן תרע"א , גיליון , 12 עמי ; 5-1 האחרות , הי בשבט תרע"א , שנה שנייה , גיליון , 15 עמי . 211 . 20 האור , ב"ט בתשרי תרע-א , שנה שנייה , גיליון יא-קפו , עמי . 214 . 2 שם , כ"ד בטבת תרע"א , שנה שנייה , גיליון פב-רנז , עמי 5 . 2-1 ו . 2 שם , זי באייר תרע"ג , שנה שלושים ואחת , גיליון קפ' ט , עמי . 7

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help