sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:565

שאורגנה באנגליה , נודעה כ'אורחת המכבים / שכן היתה קשורה לאגודת ה'מכבינד בארץ זו . הרורו הדויה בארגון השיירה היה מר הרברט בנטוויץ , מי שהיה סגן יו"ר 'חובבי ציוף בלונדון . לאחר ביקורו של הרצל בלונדון ב , 1895 גמלה ההחלטה בלבו של בנטוויץ לעלות לרגל לארץ ישראל . הוא כתב חוברת קטנה — 'מסע המכבים לארץ הקודש' — על פרטי המסע , כן פרסם עליו ידיעות בעיתונות . דבר המסע העומד להתקיים עורר עניין רב , ומיד נרשמו קרוב ל 50 איש , ברם , עד שיצאה השיירה לדרך ירד מספר הנרשמים ל , 19 ואליהם הצטרפו שתי נשים יהודיות מאמריקה . האישיות הבולטת בשיירה היה הסופר הנודע ישראל זנגויל"י . הקבוצה באה לירושלים בערב פסח , והתאכסנה במלון 'קאמניץ . ' בהגיעם לתחנת הרכבת קיבלו את פניהם ידידים ותלמידי בית הספר 'אליאנס' ( כי"ח . ( מיד לאחר שהסתדרו במלון מיהרו לרדת לכותל המערבי ולהתפלל שם אח תפילת החג יחד עם מאות בני ירושלים . יומיים שהתה החבורה בעיר , ובזמן הקצר הזה הספיקה לבקר בבתי הכנסח של הספרדים ושל האשכנזים , ואצל גדולי ירושלים וחכמיה . בן יהודה תיאר בעיתונו את המעמד המרשים , עת הוזמנה החבורה בידי הקהילה הנוצרית הדוברת אנגלית אל מלון 'ניו גרנר הוטל , ' ושם הרצה בפניהם הסופר מר זנגויל על הנושא : ' החיים בגיטו' . " במאמרו , "' אורחת המכבים" בירושלים , ' מספר דוד ילין על שיירה יק 'בני ציון הרגלו כבר בבה במראה הפנים החדשות , מראה פני האדונים והאדונות , בני כל העמים והלשונות , הבאים מכל קצוי הארצות השונות , לתור את הארץ הקדושה ולעבור בה לאורכה ולרחבה , ער בי זה ימים רבים המה שואלים לנפשם , לאמור : הן גם לנו אחים ואחיות ... המדקדקים תמיר לעשות " כמתוקנים שבהם" ומחזיקים בכל מנהג קל שהחזיקו בו ... ולמה ישבו הפעם ספונים בבתיהם , ועקבותיהם לא נודעו בארצנו ... ? אך אין לך דבר שאין לו שעה , ושעת עלות ישראל לרגל הגיעה גם היא . ומאנגליה ארץ התרים , מאנגליה ארץ חורי ישראל המתפארים בשם עמם נגדה לכל העמים , יצאה השנה הזאת האורחה הישראלית הראשונה המקדרה בכל סדרי האורחות האנגליות . האורחה אשר צאתה ובואה , ושבתה וקימתה , ומאכל שולחנה , ומעמד משרתיה , הכל כאשר לכל כמשפט '' האדונים והאדונות" ההם , לא נגרע דבר — ובכל זאת היה חותם "ישראל" טבוע עליה בכל הפינות אשר פנתה ' ... ובסכמו את מסע השיירה , הוא כותב . 'כירח ימים ארבו ימי ההודעות בעתונים על דבר יסוד האורחה וסדורה , כירח ימים ארכו ימי הויכוחים והפלפולים על תכלית מסעה , כירח ימים ארכו ימי המסע בעצמו , וכירח ימים ארכו ימי ההודעות אשר הודיעו חבריה על אורות מראה עיניהם בארץ ישראל . ועתה , אחרי חדול הרעש בכלל על אודותיה , נתנה נא חשבון ברור לנפשנו מכל המאורע הזה החשוב ברברי שנתנו , למען דעת את סך הכל של התועלת שיצאה ממנו ; ושל הלימוד אשר נוכל ללמוד ממנו . אם נאמר ללמוד ממנו לדעת עד במה שפל מצבנו , עד כי בהתנדב כעשרים איש מאתנו לעלות לשבועיים אל ארץ אבותם , רעשו ההרים והגבעות התגעשו , בעוד אשר אלפי בני העמים עולים מדי שנה בשנה אל הארץ הזאת , אשר אין כל יחס בינה ובין אבותיהם . ועל אודותם אין כל פוצה . 191 על מיסדר המכבים והשיירה ראה : אליאב . מדיניות גרמנית , תעודד , ג , 16 בעמי 2 גו , הערה 6 לתעודה , בעמי 26 « והמקורות שם . . 192 הצבי , כיח בניסן תרנ"ז , שנה שלוש עשרה , גיליון כט , עמ . 1

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help