sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:549

הברזל ירויחו לחם חוקם ברוח אם ילמדו את ידיהם לעשית מלאכתם טובה ויפה באופן אירופי , ומאז נגש הרי"מ פינס לדבר הזה בפעולה ובמעשה , התעלה בירושלים מלאכת חרשת עץ וברזל משפל מצבה , התפתחה בטובה ויפיה ותוכל להתחרות עם מלאכת האשכנזים מווירטמברג שהצטינו והצליחו בה , ועל כן יסד בין היהודים בירושלים חברה אשר קראה בשם "החרש והמסגר" להרחיב את המלאכה בחרשת עץ וברזל , והשתדל להמציא באירופה ובאמריקה קונים לתוצרת הארץ , כלי מלאכה עצי זית להתפאר . '' על מצב הענף בסוף המאה ה 9 ו מספר גם שריון . בזמן בואו לירושלים היו בה מספר בעלי מלאכה יהודים , רובם חרשי עץ וחרטים . הם עסקו בעבודות עץ זית ומכרון , בעיקר , לתיירים . ואולם לא היו להם רי אמצעים כספיים להכין מלאי הגון מראש . לעומתם היו ערבים נוצרים — אומנים ובעלי בחי חרושת חשובים , וגם סוחרים גדולים , בכלי עץ זיח — שפתחו חנויות גדולות ומסודרות יפה במקומות מרכזיים בעיר , ובהן מלאי גדול של כלי עץ זית , וכן כלים וחפצים מצרף ומאבן שנעשו בידי ערביי בית לחם . רוב האומנים היהודים עבדו בבתיהם בשביל בחי המסחר של הערבים הנוצרים , ורק לאחרים מהם היו חנויות בסמטאות , או כרחובות צדדיים , ובהן מלאי מצומצם של סחורה . התיירים , שבאו בלוויית מדריכים ערבים נוצרים , הובלו אל חנויות הערבים הנוצרים — שמהם קיבלו קומיסיון — ופסחו על חנויות היהודים . הדבר רושש את חרשי העץ היהודים ורבים מהם ירדו מן הארץ . לאחדים מהסוחרים הערבים היו מחסנים , או סוכנים , בערים הגדולות של אירופה ואמריקה , וזה איפשר להם להתפתח . בימי המלחמה נתבטלו במעט כל בתי החרושת ובתי המלאכה לעבודות צרף בבית לחם , אך בירושלים המשיכו לפעול . גם חיסין מתאונן על כך , שאף על פי שבירושלים רב מאד מספר בעלי המלאכה היהודים , אץ הם מוצאים תעסוקה , כי 'המון עולי הרגל והתיירים הנוצרים קונים את כל הדרוש להם ביחוד אצל בני אמונתם , ובעלי המלאכה והסוחרים היהודים באים במגע ומשא רק עם הקונה היהודי , הנותן מחירים זולים ומשלם בקושי' . התפתחותה הרבה של תעשיית העבודות מעץ זית הביאה בעקבותיה , כנראה , לפגיעה בעצי הזית שבסביבות ירושלים . העיתון 'המוריה' מספר , כי ב וו 9 ו אסרה הממשלה על כריתת עצי זית למלאכה . העבריינים צפויים לקנסות ואף למאסר . הדבר בוודאי יעלה אח מחיר מוצרי עץ הזית שמייצרים בירושלים . משנוסדה תעשיית מזכרות יהודית החלו היהודים חודרים גם לענפי מזכרות אחרים — צדף , חפצי נוי ועבודות תפירה וריקמה ( הצדף לצרכי תעשיית המזכרות בבית לחם ובירושלים הובא מחופי חצי האי ערב , מהודו ומאוסטרליה . " ( נמסר על הקמת בית חרושח למלאכת צדף בעיר , בידי נתן שטרויס , בהשתדלותו של ד"ר לוי , מנהל בנק אפ"ק . בית המלאכה לעבודות צדף היה אחד משלושת המוסרות שהקים הנדיב שטרויס בירושלים ( האחרים היו : תחנת הבריאוח העברית ובית תמחוי ) . 85 בראשית העשור השני של המאה ה 20 אנו נתקלים במספר ידיעות בנושא התפירה והריקמה . ' האור' מוסר על הקמת בית חרושת לבגד וריקמה בשכונת בית ישראל . מצויות בו מכונות . 79 גרייבסקי . הדורש והמסגר , עמי וו . . 80 שריון , עמי . 81 . 1 J 5-1 J 4 חיסין . יומן בילויי , עמי 116 ( לי באפריל . ( 1887 . 82 מריה , הי בשבט תרעייב , שנה שנייה . גיליון שלושיס ושתים , עמי . 2 ג . 8 אביצור , יוס יום , עמי . 84 . 274-272 לונץ ( קרסל , ( נתיבות , עמי 242-261 ( תרס"ח . 85 . ( לונץ . ( תרעייז , , ( 1916 ירושלים , יא-יב , עמי . 410-408

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help