sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:545

בתי מלאכה שונים וקבל הרבה תלמידים . ומכיון שהתקציב שלו מוגבל מאד , השתדל לפני נדיבים שונים באירופה בדבר תמיכה . תשומת לב מיוחדת הוא מקדיש למלאכת חצוב אבנים הנמצאת ער היום כולה בידי ערבים . הודות לעבודה המרובה בירושלים מרויח חוצב עד 10 רו"ב ביום — שכר שאין דוגמתו בארץ ישראל . אך הערבים אינם רוצים לקבל תלמידים יהודים , ולכן פתח נסים בבר בית מלאכה לחצוב אבנים ' . על הקניית מקצוע סיתות האבנים ליהודים — במיוחד תימנים — שסייעה בו חברת ? עזרת נידחים / שבראשה עמד י . ד . פרומקין , מספר בנו , גר פרומקין : " ' עזרת נידחים" היתה חברה שמטרתה היתה בעיקר לעזור לבני העניים , במה שקוראים היום '' עזרה קונסטרוקטיבית : " לאפשר לנחמך ללמוד מלאכה , שתפרנסו בכבוד . והיו תמיכות ניתנות ללימוד נגרות , נפחות , פחחות וכל מיני מלאכות אחרות . ואחד מעקרי הישגיה של חברה זו , שעשתה את מלאכת הסיתות מלאכה יהודית . במלאכה זו , שהיתה עד אז רק בידי ערבים , ביחוד מאנשי בית לחם , נתאמנו יהודים , ברובם תימנים שהיו מאד חביבים על אבא ' ... ב 1908 מדווח העיתון יהפועל הצעיר' על התפתחות הבנאות והסיתות בירושלים . לדברי הכותב הבנאות היא אחת המלאכות הנפוצות והחשובות ביותר — על פי מספר המועסקים — וקשורה לה מלאכת סיתות האבנים . בעיר נבנו שכונות רבות , בתים פרטיים ומבני ציבור , כ'בתי תפילה של העדות הדתיות ובתי חסד , ' וכל אלה סיפקו עבודה רבה למאות פועלים מקצועיים ולמספר גדול עור יותר של פועלים פשוטים . בבנייה עבדו הכל — מילדים בני 8 ועד לזקנים בני . 70 רבים מהכפריים מסביבות ירושלים עברו בה , והיא פירנסה אותם , במיוחד בתקופות שלא היו עסוקים בעבודה חקלאית . הואיל ובל הבנייה בעיר נעשתה באבן , התפתחה מאד גם מלאכת הסיתות , ואף בה מצאו רבים פרנסה . לטענת הכותב , אף שאין בידו נתונים סטאטיסטיים הוא מעריך , שמלאכת הבנייה והסתתות סיפקה עבודה ל 3 , 000-2 , 000 פועלים בשנה , חלקם היו יהודים . תנאי העבודה היו קשים , והשכר — נמוך . את מלאנת הסיתות מחלק הכותב ל 3 רמות — על פי מידת הלימוד וההתמחות ; בהתאם לרמה משולם השכר . היהודים הראשונים שעסקו בסיתות היו התימנים . חברת 'כי"ח' לקחה תחת חסותה 0 ג מהם , והקנתה להם את המקצוע . ב 908 ו כבר עבדו כ 200 תימנים בסיתות אבנים בירושלים . יחסית היה זה מספר גדול , אך בהשוואה לערבים — שאצלם עסקו בכך כפרים שלמים — היה זה מספר קטן . כך , למשל , התמחו במלאכה ערביי בית לחם , ובה בלבד עסקו במלאכה כ , 000 ו פועלים . בתימן לא הורגלו התימנים לעבודה פיסית , וכאן עסקו , בדרך כלל , רק בדרגה הנמוכה של הסיתות . בבנייני הנוצרים , שקושטו בקישוטים שונים — כמו , למשל , בדורמיציון בהר ציון — לא הועסקו , בדרך כלל , יהודים . היהודים אף נהגו ל'ייבא' אבנים מסותתות מבית לחם , ולא העסיקו פועלים יהודים ' . על התמחותם של פועלי ירושלים בסיתות אבנים אפשר ללמוד גם מהעובדה , שבתקופה מאוחרת יחסית ( תרע '' א , ( נשלחים סתתים יהודים מירושלים להכין את האבנים לבניין של 'בית המדרש העברי העליון בחיפה . על הצורך בעוברים במפעלי הבנייה אנו קוראים בכתבה , המתפרסמת בעיתון 'האור' משנת . 49 חיסין , יומן בילויי , עמי 6 וו ( לי באפריל . 50 . 0887 פרומקין , שופט , עמי 2 ג , וראה על יע 1 רת נידחיםי גם לעיל , עמי . 215 ו . 5 הפועל הצעיר , ניסן-אייר תרס"דו , גיליון , 8-7 עמי 118—17 על השתתפות יהודים בבנייה ראה גם . - פר , 0 מאה שנה , עמ- ג . 8 . 52 האור , והי בתשרי תרע"א , שנה שנייה , גיליון ד-קעט , עמי ג . וראה גם . אביצור , יום יום , 28 ג29- ג י חבס , עלייה שנייה , עמי . 507 : 249-246

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help