sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:543

הפועלים להיטיב עוד את תנאי עבודתם . לדברי העיתון היו בירושלים ב 9 1908 בתי דפוס עבריים , שהעסיקו 60 פועלים ו 20 מתלמדים ( העיתון כותב בהתלהבות , כי 80 פועלים יהודים מומחים בעבודה פרודוקטיווית . (! בתי הדפוס הדפיסו רברי דפוס של המוסדות והיכוללים' הרבים שהיו בעיר : יקול קוראי , תקנות , מכתבים , קבלות וכדומה . אחר כך החלו להדפיס גם סירורי תפילה וספרי קודש שונים , שבעבר היו מייבאים אותם . ה'תוצרת' של בתי הרפוס נועדה לתצרוכת מקומית , אן בחלקה גם יוצאה . ההתפתחות היתה כה גדולה , ער שלא נוצרה תחרות בין בתי הדפוס ולמ לם היתה עבורה , וגם לא היתה כמעט ירידה מהארץ מקרב פועלי הרפוס . ברם , ב 1 ו , 19 באשר פרץ משבר כלכלי בירושלים — שפגע במוסדות , ועקב כך לא הובאו דברים לדפוס — נפג ^ ו גם פועלי הרפוס > החלה אבטלה גם ביניהם וכמה פועלי דפוס אף ירדו מן הארץ . ' ב 0 ו 19 עדיין מוסר העיתון 'האורי על שגשוג בתי הרפוס בירושלים . לדברי העיתון , הפך הדפוס בירושלים לאחרונה לעיסוק מקובל , ומנסים לעודד משפחות מאירופה לעלות לארץ ולעסוק במקצוע זה . נזכר דפוס 'גולדברג' בירושלים , שלאחרונה התפתח במיוחד . " התפתחות הרפוס בירושלים קשורה קשר הדוק בהתפתחות חיי התרבות בקהילה היהודית , נושא שנעמוד עליו בהמשך . גם לעיל כבר ציינו , שאחת הפעילויות הראשונות של שני בתי הדפוס הראשונים שקמו בעיר היתה הדפסת העיתונים העבריים הראשונים שנדפסו בה — 'הלבנון' וה'חבצלת . ' בתי הדפוס היו מוקדי הפעילות התרבותית בעיר . בניין בית הדפוס שבו הודפס היחבצלת / ברובע המוסלמי בעיר העתיקה , מילא תפקיד חשוב בהתפתחות היישוב היהודי באיזור זה . עיתוניו של בן יהודה , שהחליפו שמות — יהצביי , יהאורי , 'השקפה' — והדפוס שבו הודפסו , היו מרכזים תוססים בעיר . בראשית המאה ה 20 גדל מספר העיתונים העבריים שנדפסו בירושלים . ב 1 ו 9 ו מונה לונץ את העיתונים האלה ן 'חבצלת / 'האור , ' 'החרות , ' 'הטורית , ' 'הפועל הצעיר ו'ירושלים' ( הקובץ של לונץ עצמו ) .- ' ב 3 ו 9 ו מציץ פריימן את העיתונים דלקמן : 'האור' ( קודם 'הצבי ו'השקפה ;( ' 'החרות ; ' ? האחדות , ' יהמאסףי — ירחון לענייני תורה ותעודה ו 'ירושלים — מאסף ספרותי בעריכת לונץ ( העיתונים יחבצלתי , 'תורה מציון' ו'המוריה' חדלו להופיע ) . " מעניין שבירושלים כמעט שלא יצאו עיתונים לועזיים . אחד היוצאים מן הכלל הוא 'האמת' — שבועון באנגלית ובצרפתית שהחל להופיע כנראה , ב . 1910 המו"ל שלו היה המומר הידוע פיינגולד , והעורך — צרפתי ממצרים . "' בשנות ה 80 מתאונן אחד המבקרים האירופים על חוסר מקומות בירור ( כמו מועדון , או תיאטרון ) בירושלים , ועל שבעיר קיים עיתון אחד בלבד , הכתוב עברית . 40 בשנות ה 90 מוסר מבקר מערבי אחר , כי כל הניסיונות להדפיס בירושלים עיתון בגרמנית נכשלו,- הדרך היחידה שניתן לקבל בה עיתון לא יהודי בירושלים היא — להביאו מאלכסנדריה . מלאכה אחרת שהתפתחה בירושלים , היא כתיבת סת"ם . ב 911 ו מרווח לונץ על התפתחות רבה 4 ג . הפועל הצעיר , כסלו תרס"דו , שנה ראשונה,- כ"ח אייר תרע"א , שנה רביעית , גיליו ן , 16 עמי 5 . 15-14 ג . האור , י"ט באב תר"ע , שנה ראשונה , גיליון קמא , עמי . J 6 . 2 וראה במפורט על התפתחות העיתונות העברית בירושלים אצל : ירדני , גליה . . 37 לונץ , לוח לתרע"א , עמי סח . 8 ג . פריימן , עמי גוו . באשר למוריה נראה שהידיעה אינה מדוייקת . . 59 לונץ , לוח לתרע"א , שנה שש עשרה , עמ- סה . . 40 פילר , עמ . 41 . 23 קרפנטר , עמי ו 9 ו94- ו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help