sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:536

ואולם , אף על פי שהיחלוקה' בירושלים לא פסקה עד תום השלטון העות'מאני , הרי שעם גידולה של הקהילה היהודית בעיר החלו יותר ויותר יהודים להתפרנס ממלאכה , ממסחר ומשירותים . בספרנו הראשון הבאנו נתונים ועדויות על הגידול בחלקם של אלה עד סוף שנות ה 70 של המאה ה 19 בקירוב . בהתייחסו לשנות ה 80 מספר כהן רייס בעניין זה , כי כבר העיר הד"ר הרצברג , שיטעות גדולה היא בידי אלה האומרים על יהודי ירושלים כי שונאי מלאכה הם . כבר בשנת 1879 נמצאו בירושלים ( לפי הודעת לונץ ) 564 בעלי מלאכה 364 . אשכנזים ו 200 ספרדים . מאז ועד שנת 1884 נכפל כמעט המספר הזה . פליטים רבים מרוסיה ומרומניה שעלו בשנים האחרונות לארץ ישראל , נתרכזו בירושלים , ' וחלק ניכר מהם החל עוסק במלאכה ובשירותים . ב 1885 מתלונן י . מ . פינס בעיתון 'הצבי , ' כי אף על פי שחסרים פועלים מקצועיים לפיתוח המלאכה — כשם שחסרים איכרים עבריים — התפתחו המסחר והמלאכה בירושלים . זה כ 60 שנה מאז 'החלו אחינו האשכנזים להתיישב פה , וכבר בראשית התישבותם נמצאו בתוכם אומנים מצוינים צורפי זהב , מכונני שעונים ... מפתחי חותמות , פוסלי אבן , חרשי עץ וברזל , צורפי נחושת , מדפיסים , נגרים , חייטים , תופרי מנעלים , מרפדי מצעות וכיוצא באלו . ' ... אך המזל לא האיר להם פנים . הגרמנים שהתיישבו בירושלים הצליחו במלאכתם הרבה יותר מהיהודים , בגלל מתינותם בתחרות , סבלנותם , עקביותם בעבורה , ויחסים הוגנים בינם לבין עצמם . * כעבור שנה כבר מציין העיתון 'הצבי , ' כי מספר החנוונים ובעלי המלאכה רב . ישנם יותר בעלי מלאכה וחנוונים מאשר צרכנים , והדבר מגביר את התחרות . ההצעה היא לעבור למקומות אחרים , שם הם דרושים ( למשל , בעזה ובשכם , ( או ללמדם מלאכה שנזקקים לה בירושלים , דבר המחייב לימור והשתלמות . בשני הכיוונים יש , כמובן , מכשולים ובעיות . לעומת זאת טוען העיתון 'הלבנון , ' כי הגורם העיקרי לאי ההצלחה בענפי המלאכה הוא המכס הגבוה שמטילה הממשלה התורכית על התעשייה המקומית , כך שזול יותר לקנות תוצרת חוץ . אמנם הועלו רעיונות בעד ונגר הקמת תעשייה בירושלים לנוכח הבעיות הקשורות בכך , אך הדברים לא הגיעו לכלל סיכום . " את התמונה המפורטת ביותר על מצב התעסוקה של יהודי ירושלים בשלהי השלטון העות'מאני נותנות הטבלות של לונץ . הטבלה הראשונה שתובא על ירינו ( עמ ( 537 מתייחסת ל , 1898 ומפרטת את המלאכות שעסקו בהן יהודי ירושלים . השוואת הנתונים שבטבלה עם נתונים מזמנים קודמים במאה ה , 19 מראה , שבמידה רבה חוזרים בה העיסוקים המסורתיים הקבועים של היהודים : סנדלרות , נגרות , חרשות , נפחות , צורפות , פחחות , חייטות , אריגה וכיוצא באלה . " עיסוקים אלה המשיכו להיות דומיננטיים בקהילה היהודית עד לסוף תקופת דיוננו , ובראשית תקופת המנדט הבריטי חוזרים ומציינים זוטא-סוקניק , כי רוב ענפי המלאכה המסורתיים בירושלים — חייטות , סנדלרות , נגרות , פחחות , צורפות זהב וכסף , חרושת ברזל ועשיית כרים כסתות ומזרנים — נמצאים בידי יהודים . . 7 בךאריה . חלק ראשון . עמי . 8 . S 67-J 65 כהן רייס . עמי . 9 . 85 הצבי , כ"ח בשבט תרמ"ה . שנה ראשונה , גיליון יז , עמי . * ה- באדר תרמ"ה , שנה ראשונה , גיליון יה , עמי , 2 ופרטים רבים נוספים בהמשכים בעיתון וה . . 10 הצבי . הי בא"יר תרמ"ו . שנה שנייה , גיליון לו , עמי ו . וו . הלבנון , י"דו באייר תרכ"ט , שנה שישית , גיליון יז , עמי 1 גו « - גו . וראה נם : מלאכי , עמי 50 ו-ו . 12 . 16 לונץ , לוח לתרנ"ט , עמי ג 6 ו , 166- וראה בנידון גם ; ברסלבסקי , פועלים , עמי . 13 . 164 ראה : בן אריה , חלק ראשון , עמי 62 ג . 367- * י- זוטא-סוקניק , ( 1920 ) עמי . 55 על פחחים יהודים ראה : אביצור , מלאכה ותעשיה , עמי . 271-270

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help