sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:472

הקדמה ; היציאה המוסלמית אל מחוץ לחומות ואופייה המיוחד עד כה מיעטנו להתייחס לתרומתה של העדה המוסלמית להתפתחות העיר החדשה . אכן דומה , כי זו היתה מעטה יחסית , במיוחד בראשיתו של התהליך ובהשוואה לעדות האחרות . לעיל ( עמי ( 68 שיחזרנו את מצב הכפרים הערביים שנמצאו מחוץ לחומות לפני שהחלה הבנייה המודרנית . ציינו גם את תופעת בתי 'הארמונות' ( קצרים ) הערביים , שנמצאו אז באיזור זה . מעניין , כי ' קצרים' אלה לא משכו לקירבתם התפתחות בנייה נוספת וער היום הם נמצאים בשטח שבין העיר העתיקה לרכס הר הצופים , באיזור בלתי מבונה יחסית . הערה המוסלמית בעיר היתה היחידה ללא עורף אירופי . לשלטון העותימאני לא היה בל עניין בפיתוח העיר החדשה , ותעיד על כך העובדה הפשוטה , שלא היו כל תכניות ממשלתיות או מוניציפאליות להקמה או לתיכנונה של עיר , או אף של שכונות , מחוץ לחומות . המוסלמים שמרו בקנאות על צמירותם למסגדים הקדושים בהר הבית , ולא היה אצלם לחץ אוכלוסיה מיוחד שהיה בכוחו להניעם לבניית שכונות חדשות מחוץ לחומות . עולי הרגל המוסלמים הגיעו מאזורים קרובים יחסית , ושלא בנוצרים , היה משך שהותם בעיר קצר , ועל כן לא-נזקקו למקומות אבסנה ולמגורים בהיקף כה נרחב . את חוסר היוזמה היחסי של המוסלמים בתחום הבנייה בירושלים אפשר להסביר אף בכך , שהם היו בעלי בתים וחצרות בתוך העיר העתיקה , או שהתגוררו שם בבתי הווקף שבהם שילמו על פי רוב שכר דירה סמלי , אם בכלל . לעומת זאת , לצורכי הבנייה מחוץ לחומות היה צורך בהון או בתנאי אשראי נוחים . לרוב האוכלוסיה המוסלמית — בניגוד לנוצרים וליהודים — לא היו מקורות הון כאלה . נוצר אפוא מצב , שבו היחידים שיכלו להרשות לעצמם בנייה מחוץ לחומות היו בני המשפחות העשירות . ואלה דברי דור ילין renr המושלמים העניים ובני המחלקה הבינונית במצבם הכספי , אינם עוזבים אח העיר העתיקה , כי אין לאל ידם לבנות להם בתים חדשים מחוץ לעיר כאשר עשו עשיריהם ו"אפנדיהם" אף חסר להם הרגש הציבורי להתאחד לחברות לבנות להם בתים יחד כאשר עשו בני עמנו הירושלמים' . הבנייה המוסלמית באיזור שמחוץ לחומות נשאה אפוא ביסודה אופי של בנייה פרטית של משפחות ויחידים עשירים . לפי רמזים במקורות שונים אף מתקבל הרושם , שיציאת המוסלמים אל מחוץ לחומות היתה על בסיס אתני משפחתי , כשמשפחות מסויימות יוצרות גרעינים מלוכדים , שהיוו יסור לשכונות החדשות , כמו שכונת החוסיינים , שיח ג'ראח , וואדי ג'וז , באב א זהרה ומסעודייה . במחצית השנייה של המאה ה 9 ו החלה ניכרת תמורה גם בחיי החברה והכלכלה של תושבי ירושלים המוסלמים . בני המשפחות המיוחסות חיזקו את מעמדם בעיר , והחלו נושאים ברוב המשרות הבכירות במנגנון הממשלה המקומית והמרכזית — שהלך והתפתח — כולל בתפקיד גביית המסים ( אלתזאם , ( שנשא אופי קבלני יותר ויותר . גם האופקים בשטח המסחר גדלו והתרחבו . מוסלמים התחילו להיכנס בשותפויות עם חברות קבלניות ועם סוחרים יהודים ו . ילין , ד , ירושלים העתיקה , עמי . 2 . 70 קרק , ירושלים ויפו , עמי . 30 » העדה המוסלמית , השלטון העות'מאני , פעילות העיריה והאפשרויות לרכוש קרקע מחוץ לחומות

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help