sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:451

הקונסוליה הפרוסית גרמנית ; בית החולים הגרמני ; בניין הפרובסט ; בית הספר הגרמני ; התפתחות רחוב הנביאים המוסד הגרמני השני שנתייחס אליו הוא הקונסוליה הפרוסית גרמנית בעיר . על קשריה עם הקהילה היהודית בירושלים , וכן על הקונסולים השונים ששירתו בה , כבר עמר במפורט אליאב . '" כאן נעיר רק מספר הערות על פעולותיה של קונסוליה זו , ונציין את הקונסולים השונים שפעלו בעיר . כפי שכבר ציינו , הוקמה הקונסוליה הפרוסית בירושלים ב . 1842 ב 868 ו הפכה לקונסוליה הכללית של 'הברית הגרמנית הצפונית , ' וב ו 87 ו נתרחבה לקונסוליה של הרייך הגרמני . הקונסול הפרוסי הראשון בעיר היה המזרחן הצעיר ארנסט גוסטאב שולץ , שידע ערבית ועברית והתיידד , בין היתר , עם חוקר ארץ ישראל ר' יהוסף שווארץ . קונסול זה שירת בירושלים עד , 1851 ובמותו נקבר בבית הקברות הפרוטסטנטי בהר ציון . אחריו בא הקונסול ד"ר גאורג רוזן — אף הוא מדען ששלט בלשונות המזרח — והוא כיהן בתפקידו 4 ו שנה . 1111 ( 1865-1852 ) נוימן מציין בספרו יעיר הקודשי ( המתייחס לשנות ה 60 וה , ( 70 כי בראש הקונסוליה הגרמנית עומדים , בדרך כלל , מזרחנים מלומדים , המעניקים אה שירותיהם לכל הנתינים , ללא אפליה . הקונסולים הללו סייעו רבות לקהילה היהודית בעיר . בימיו של רוזן קמה שכונת בתי מחסה 7 / 7 והוא סייע לה . הוא גם נטל חלק פעיל במגבית למען השלמת בניין בית הבנסח . 84 שנלר , עמי . 85 . 117 בן אריה . חל ק ראשון , עמי 1 . 86 . 272 וטא-סוקניק , ( 1920 ) עמי 5 גו . . 87 אליאב , קונסוליה גרמנית , עמי -57ג . 88 . 8 שם . עמי . 89 . 60-57 נוימן . עמי 1 ג -2ג . 23 להקים שם במשך השנים בית ספר חקלאי ואתר התיישבות ליתומים ולבוגרים . תחילה חכר שטח של 5 , 000 דונם , וב 906 ו קיבל עוד 3 , 600 דונם . רעיון בית הספר לא התגשם , אך כמות גדולה של תוצרת חקלאית — תבואות , ירקות ופירות — סופקה מהמקום . העזרה היתה חשובה במיוחד בימי מלחמת העולם הראשונה . באותה תקופה פיתח המוסד עוד מספר מפעלי חוץ . חנות למכירת תוצרת המוסד ובית הספר לעיוורים שבו ליד שער יפו , חנות למכירת יין מתוצרת כרמי המוסד בתוך העיר העתיקה ; וב 1902 יסד המוסד גם את בית הספר הפרוטסטנטי הגרמני בשטח המוריסטאן בעיר העתיקהי- . סיכום התפתחותו של בית היתומים הסורי מורה , כי גדולה היתה השפעתו בקרב האוכלוסיה הערבית בירושלים בפרט ובארץ ישראל בכלל . ב 55 שנות קיומו של המפעל , מ 1860 ועד מלחמת העולם הראשונה , למדו במוסר מאות רבות של יתומים וחניכים 1 לא בולם סיימו שם את לימודיהם , אך רבים רכשו שם מקצוע . החניכים התפזרו בכל המזרח התיכון והפיצו את עקרונות המוסר — סדר , משמעת ושפה גרמניים . גם יהודים אחדים , בעיקר עיוורים , למדו במוסר זה . על חשיבותו של המוסד עומרים גם מקורות יהודיים . זוטא-סוקניק מוסרים , בראשית תקופת המנדט הבריטי , כי בית היתומים ישנלרי נתרחב לאט לאט במשך 60 שנות קיומו , רכש קרקעות רבות סביבו , נטע בהן כרמים וחורשות עצי אורן , שדות תבואה וגני ירק . בבית היתומים בתי מלאכה שונים , בית חינוך לעיוורים , בית ספר וגם סמינר . את כל העבודות בבית ובשדה עושים החניכים עצמם . מסביב לבית הספר ישנה שורה של בתים יפים לפקידים ולמורים . המוסר ניבנה ושוכלל בעזרת כספים שנתקבלו מגרמניה ומגרמנים בארצות אחרות , ומנהליו ידעו להשתמש כראוי באמצעים האלה והביאוהו למדרגה של מוסד הנושא את עצמו . 8 ' 1

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help