sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:411

והשניה יחד , לששים , מלבר המקום אשר לה בעיר פנימה ל 40 מיטות , ולבני הכתה השלישית ערכה מיטות אלף ומאתיים וחמש וארבעים , ומקום לה להוסיף עוד 300 מיטות להם בעת הצורך . בבני הכתה השלישית רב מאד מאד מספר הנשים על האנשים . ובעת הזאת עולה מספרן כמעט לשמונים למאה . מספר הרוסים הבאים מדי שנה בשנה ירושלימה יעלה לערך שלושת אלפים , ולפני חג הפסח , ברבות מספרם לא ימצאו להם רבים מקום בבית האורחים אשר לחברה , ושכנו בבתי המנזרים אשר לפטריארכיה היונית . ובבל הקימוץ הגדול אשר יקמצו התרים הרוסים , יוציא איש איש מהם בארצנו בערך 40 רו"כ , מלבד הוצאות המסע הכלליות . רוב הכסף הזה הוא לנדבות בבתי קרשיהם , ומיעוטו למקנה זברונות ארץ הקודש . ומבני עמנו גם הם תמצאנה להן כ 20 משפחות מחייתן בימי החורף מהתרים האלה . והעובר מאחרי גן עירנו אשר אצל מגרש הרוסים ( גן אוסטר היום , ( יראה משני עברי הדרך את אחינו הגורזים , שטחו להם שטוח על פני הארץ בסחורותיהם , סחורות הרוכלים , ואחדים מהם ימכרו דברי אוכל ומפרי הארץ , ואחרים מתעסקים בחלפנות . כי רק אחינו הגורזים , היודעים את שפת רוסיה , סוחרים עד בה את התרים הרוסים . ואחינו האשכנזים , היודעים גם הם את השפה הזאת , עוד לא שמו לב למקור הפרנסה הזה , הנפתח לירחים אחרים בשנה , מלבד שלושה ארבעה אשר פתחו להם בתי אוכל במקום הזה , ושניים שלושה ספרדים פחחים , המכינים מיחמים לרוסים . 401 עוד תיאור מעניין על ההתעוררות הרוסית בארץ ישראל — לתאריך מאוחר יותר נמצא בספר זכרונותיו של שריון : ? מתחילת ממשלתו של הצאר הרוסי אלכסנדר השלישי התרבה מאד מספר הצליינים מרוסיה . כידוע התחנך הצאר הזה על ברכי הדת האורתודוכסית . הוא ראה את חוסן הממשלה הרוסית בחנוך ההמון הרוסי חנוך רתי עמוק . ולמטרה זו חוק את השפעת הכנסיה האורתודוכסית על ההמון הרחב , והעניק לכנסיה אמצעים חומריים גדולים . מחוץ להענקה הישירה מצר הממשלה זרמו כספים למרבה בתור התנדבות מאת האדוקים הרוסים העשירים . אז נוסדה ברוסיה "החברה המלכותית האורתודוכסית הפלשתינאית" שבראשה עמד דור הצאר . החברה הזאת פיתחה והרחיבה את המנזרים השונים הרוסיים שהתקימו מקודם בירושלים , וקנתה עוד קרקעות ובתים בירושלים ובשאר מקומות בארץ כמו בנצרת , בבית לחם , כטבריה , בחברון ועוד אתרים שהיה להם איזה קשר דתי היסטורי , ובנו עליהם כנסיות ומנזרים חדשים . בירושלים בנו כנסיה נהדרה לרגלי הר הזיתים . קנו מידי בעליה הערבים את המערה של נביאינו חגי , זכריה ומלאכי , בנו כנסיה גדולה ומגדל גבוה הידוע לשם בכפר טור שלמעלה מהר הזיתים , ובן עוד כמה כנסיות ומנזרים , מהם בעיר העתיקה בירושלים ובכפר עין כרם שליד ירושלים , ומהם בנצרת , בטבריה , בחברון ובמקומות אחרים ביהודה ובגליל . ( הצליינים הרוסיים ) היו באים לירושלים בשיירות גדולות בכל שבוע ושבוע , החל בזמן שלפני חג המולד בחודש דצמבר וגמור בחג הפסחא בחודש אפריל ... בליל חג הפסחא היו נוכחים בכנסיית הקבר בעת הדלקת האש הקרושה ... מספר הצליינים שנמצא במשך 5-4 החרשים נאמד ב 0 ס 0 , 0 ו איש ואשה בערך . הם היו גרים פה בבתים של החברה הנזכרת . אבל היו גם ששכרו להם דירות פרטיות . כולם חיו על חשבונם הפרטי , היו קונים פה הרבה ... וסכום הכסף שהיו משאירים הצליינים בירושלים במשך העונה היה נאמד בערך במיליון רובל . הסכום הענקי הזה ... הגדיל את המסחר ואת המצב הכלכלי בעיר . כן היו באים במשך השנה בשיירות , פחות או יותר גדולות , צליינים קתולים מצרפת , מאיטליה ומארצות אחרות , שנשארו פה לזמנים קצרים , אבל גם הם השאירו הרבה כספים בירושלים . roorrr , בירושלים ... נמצאה גם הקונסוליה הכללית הרוסית ... ובן בית חולים גדול ומסודר , שבו שמש רופא מומחה שהובא מרוסיה ושהיה מקבל בקליניקה שלו גם חולים פרטיים . חל ק המגרש הרוסי הזה ... היה מתנהל על ידי ראש המנזר — הארכימנרריט . המלון והבתים שנבנו על ידי החברה המלכותית הפרבוסלבית היה מתנהל על ידי הנהלה מיוחדת של מנהלים אזרחיים וכמרים , שנשלחו הנה מטעם החברה המלכותית הפרבוסלבית מרוסיה . ההנהלה הזו היתה ברובה אנטישמית מובהקת ... בשנים האחרונות שלפני המלחמה התגברה מאר האנטישמיות בחוגי הכנסיה הרוסית פה , והנהלת המגרש העמידה שומרים ליד שערי המגרש לבלי תת ליהודים לעבור דרכו . בזמן המלחמה העולמית נפסק משלוח הכספים מרוסיה למוסדותיהם הדתיים והאזרחיים פה . המנזרים נדלדלו , הכמרים , הנזירים והנזירות , בתור נתינים אויבים , הוכרחו לצאת מן הארץ . רובם שבו לרוסיה או . 40 ילין , ד . כתבי , א , עמי 896 ) 6-5 ו . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help