sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:410

הצליינות הרוסית בשיאה בשלהי השלטון העות'מאני ומשבר מלחמת העולם הראשונה בבר ציינו לעיל , כי החל בשנות ה 80 גדלה הצליינות הרוסית לירושלים . בשנות ה 90 ובעשור הראשון של המאה ה 20 היא הגיעה לשיאה . בשנות ה 80 נוקב אוליפנט מספר של 5 , 000 צליינים רוסים , הבאים מדי שנה לירושלים . נראה , כי אחר כך עוד גדל מספרם בהרבה . ב ם 89 ו מציין רבעון קרן החקר הבריטית , ' כי מספר הצליינים הרוסים מגיע לאלפים רבים . הם תורמים להצלחת ההשפעה הרוסית בעיר , הן מבחינה חומרית והן מבחינה רוחנית . אף על פי שפעולת השליחים הרוסית בעיר נעשית בצנעה , הרי פירותיה רבים , מוסדותיהם הולכים ורבים בעיר , והם מתחרים בהצלחה בהשפעות האחרות . ב 1898 חוזר הרבעון ואומר , בי מספר הצליינים הרוסים רב מאד , וזאת בגלל המצב המדיני הנוח יחסית . ב'מגרש הרוסים לא נותרו מקומות אכסון לצליינים , ונאלצו לבנות במקום כל מיני מבני עץ כדי לספק קורת גג לאנשים . תיאור מפורט ומעניין על הצליינות הרוסית בירושלים מוסר דור ילין ב 896 ו : ? עתה הגיע "תור הרוסים" בעירנו . האנגלים אשר באו בחורף הזה כבר נסעו לדרכם זה יותר מחודש ימים , ואחרים עור טרם באו תחתם , אך הרוסים באו כבר במספר הגון , ואלף ומאתיים איש נמצאים עתה בבית האורחים אשר לחברת הרוסית הפלשתינית בירושלים . בדרך כלל היו העולים הרוסיים באים ברגל מיפו לירושלים אך בשנים האחרונות האלה נאסרה ההליכה הזאת ובמסיה"ב יבואו בולם במספר ירושלימה ובבה ישובו ליפו . רוב הרוסים הבאים הם אברים ומעטים מהם בני מפלגת הסוחרים העשירים והמשכילים . בירושלים חברה רוסית פלשתינית הדואגת לאורחיה בירושלים . החברה הזאת , המשתדלת בכל כוח להרבות את מספר הרוסים התרים ולהקל מעליהם את כובד הטלטול ומשא ההוצאות , מלבר אשר בהשתרלותה תינתן הנחה לנוסעים בכל בתי פקידות מסיה"ב והאניות , הנה הכינה בירושלים בית אורחים גדול להם ובית תבשיל , ותערוך את אורחיה לשלוש מערכות ' בני המערכה הראשונה שלם ישלמו לה 4 רובל כסף ליום בעד דירה ומאכל כיד המלך : בני המערכה השנית ישלמו רובל כסף ועשרים קאפיקות ער רו"כ ו 80 קופ י , ובני המערכה השלישית ישלמו 0 ו קאפיקות ליום : 5 למלון , אחת למים חמים לתה , ושש קאפי ללחם ושתי סעודות ליום . ובכן עולה מספר המיטות , אשר לבני הכיתה הראשונה . 35 על הקונסול הרוסי והיחסים שלו עם היהודים ראה . ? מלאכי . עמי . 268 . 36 גודריץ-פריר , עמי . 88-84 . 37 אוליפנט , חיפה , עמי 8-296 ו 3 ( בתרגום העברי , עמי . 38 . ( 207 רבעון יקרן החקר הבריטית / , 1890 עמי . 3 . 39 שם , 898 ו , עמי . 141 ואת אלה שפתחו נאלצו לסגור , או להעביר לחסות הפטריארכיה היוונית . ( הצלחה גדולה יותר היתה להם מחוץ לירושלים , במו בבית גיאלה , נצרת ועוד . ( הפעילות הדתית הרוסית כוונה בעיקרה לאוכלוסיה הערבית . ב 1904 מציין אחד המקורות , כי הרוסים ראו בערבי המשכיל אובייקט להשפעה ובן ברית לתעמולה . הם דאגו לכך , ש'האב הקדוש בכנסייתם יהיה ערבי מקומי , וכך תגדל השפעתם על העם , זאת בניגוד לעמדת היוונים האורתודובסים , שמעולם לא בטחו בערבים . לדברי מקור זה החלה פעולה משותפת זו עם הערבים מאז הינתקותה של בולגריה ממרותה של קושטא , ב . 1872 אז עוד לא היו לרוסים בתי ספר נפרדים , אך מאז החלו לייסרם , ושיכנעו ערבים לבוא וללמוד בבתי הספר ובסמינרים שלהם . בניגוד ליוונים עודדו הרוסים חינוך גבוה בקרב התושבים המקומיים , ומבחינה זו היתה רוסיה מתקדמת אף יותר מאפוטרופסיהן של דתות אחרות , ועוררה משום כך את קינאתן . הכנסיה הרוסית גם החלה להתחרות בכנסיה היוונית בהדרכת צליינים רוסים ובכנסיית הקבר אף הופעלו נזירים רוסים בתפקידי הדרכה וניהול התפילות של עולי הרגל הרוסים בכנסיה זו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help