sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:409

אחר המקורות בסוף המאה ה 19 מרחיק לכת בקובעו , כי לרוסים שטחי קרקע גדולים ביותר בעיר , וכמעט רבע משטח העיר שייך להם . נראה שהערכה זו נובעת מתוך הנוהג המקובל להתייחס לרוסים וליוונים האורתורוכסים בעיר כאל גוף אחד . ואמנם , היה זה קשר אמיץ , אלא שעברו עליו גילגולים שונים . בספרנו הראשון וגם בחיבורנו וה ( ראה עמי 93 ו ) בבר עמרנו על הקשר החוק בין הערה היוונית אורתורובסית בירושלים לאינטרסים הרוסיים שהלכו ונתחזקו בעיר הקרושה . ייתכן , כי גם ביציאה אל מחוץ לחומות פעלו שני כוחות אלה מתוך זיקה הדדית . כפי שכבר ציינו , היו הנזירים היוונים מהגורמים הראשונים שהחלו לפתח שטחים מחוץ לחומה , וייתכן , בי לקשריהם היתה השפעת מה על החלטת הרוסים לבנות את 'מגרש הרוסים . ' הקשרים בין הרוסים לבין העדה היוונית אורתודוכסית בירושלים נתקיימו גם בימגרש הרוסיםי . בית החולים שבמקום שימש לא רק את עולי הרגל הרוסים , אלא גם את בני העדה היוונית אורתורוכסית בעיר . עם בל זאת חשוב לציין , כי לא תמיד היו היחסים אידאליים . בקזפרו על מגרש הרוסים לאחר ביקורו בירושלים בשנות ה 60 מציין טריסטראם , כי איזור מגרש הרוסים ימאחר בקירבו במידת מה את המראה ואת השימושים של קאתדראלה , של משרדים , של קסרקטין ושל אכסניה ... כל סגנון הבניה עושה רושם של ניסיון כיבוש ... היוונים מביטים על הבניין הזה בעין רעה , אם לא אומר — באיבה , והם רואים בו ביטוי להחלטה נחושה של הצאר להפריד את הכנסיה הרוסית הפרדה גמורה מן היוונים ולהיפטר משארית תלותה בהגמוניה של קושטא . הם מזכירים במרירות את ההגמון הרוסי , שהושב בירושלים כהגמון שני , או אולי נכון יותר , כבן תחרותו של הפטריארך היווני . ^ ' גם אורלי , שביקר בעיר בשנות ה , 70 יודע לספר על ריב שפרץ במנזר הגדול של היוונים בעיר העתיקה בין תושבי המנזר המקומיים לפטריארך היווני . הרוסים , שהרבו להטריד את היוונים וניסו לנשלם בהדרגה מרכושם , הסיתו את הערבים האורתודוכסים , ולכן היד , מצב רוחו של הפטריארך היווני בביקורו במקום מדוכדך ( אך גם בגלל העובדה , שלאחרונה ירד ערכן של המניות התורכיות , שהיוונים החזיקו ברבות מהן ) . 32 היחסים המתוחים בין היוונים לרוסים היו בעוכרי הרוסים בניסיונותיהם לפתח תחום נוסף בפעילותם בארץ — החינוך . ניסיונות שהתבטאו בפתיחת בתי ספר לאוכלוסיה המקומית , במיוחד האורתודוכסית , ומשיכתה לדת הפראווסלאווית . פעילות זו נתקלה בהתנגדות מצד שלושה גורמים : א ) מצד הקתולים והפרוטסטנטים , שהתנגדו בכלל לחדירה הרוסית , ב ) מצד השלטונות העותימאניים , שלא ראו בעין יפה את כל הפעילות הנוצרית ; ג ) מצד הפטריארביה היוונית , שראתה בזה את דחיקת רגליה היא . על ניסיונות להקים בתי ספר רוסיים בעיר אנו קוראים גם במקורות יהודיים . כך , למשל , מספר העיתון 'הצבי' ב , 1893 כי הוחלט לייסד בירושלים בית ספר רוסי , וכי הדבר יחזק את מעמד הרוסים בעיר . ב 2 ם 19 מוסר העיתון 'השקפה / כי הרוסים קיבלו רשיון להקים עוד בתי ספר בירושלים ( ובארץ כולה ) . אך בדרך כלל לא הצליחו הרוסים להקים מוסדות חינוך בירושלים , . 29 קרפנטר , עמי 94 ו95- ו . . jo בךאריה , חלק ראשון . עמי וג « -2 ג 1 . 2 ג . טריסטראם , ארץ ישראל . עמי 86 ו87- ו ( בתרגום העברי , עמי סגו . 32 . ( אורלי , עמי . 195-194 גג . הצבי , י"ז בחשוו ן תרנ"ד , שנה עשירית , גיליון ו , עמי ו . 4 ג . השקפה , די בניסן תרס"ב , שנה שלישית , גיליון יג , עמי . 100

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help