sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:363

הבנים ילמדו בקומת הקרקע והבנות — בקומה העליונה . בחצר יוצבו מחיצות כדי שלא יתערבו הבנים עם הבנות , וכן יפתחו שער לכיוון שכונת אהל משה , שישמש לכניסת הבנות . 216 פריימן מסכם את מועדי הקמתם של מוסדות כי"ח השונים : בית ספר לתורה לחברת כי"ח 882 — ו ; בית ספר למלאכה כי"ח 882 — ו ; בית ספר למלאכה לנערות כי"ח ; 1904 — גן ילדים כי"ח 1906 — בית ספר לנערות כי"ח 906 — ו . ; לוון מסכם את המצב בבית הספר בסוף תקופת דיוננו . בבית ספר לבנים למדו 285 תלמידים ממדינות שונות ; רובם ספרדים . האשכנזים עדיין מהססים לשלוח את ילדיהם לבית הספר . בבית ספר זה תלמידים בני כל הדתות . רוב הבוגרים מהגרים למצרים ולאמריקה . בית ספר לבנות נוסד ב , 1906 בתחילתו היו בו 250 תלמידות . ב 1 ו 19 עבר לאחד האגפים שבבית הספר לבנים , וב גו 9 ו למדו בו 360 בנות . עיקר החינוך משק בית ומלאכת יד . ג ן ה י ל ד י ם נוסד ב , 1904 והיו בו 180 ילדים בגילים . 6-4 הילדים הקטנים למדו גם עברית וצרפתית , והורגלו לסדר , למשמעת ולניקיון . ב 1911 נוסף גן ילדים לבית הספר לבנות . ב 1913 היו בבתי הספר לבנים ולבנות ובגן הילדים בסך הכל 955 תלמידים . בבית הספר למלאכה היו ב 05 1912 ו חניכים . עליהם יש להוסיף 80 פועלים , ובן 40 צעירות בנות ו , 15-1 העושות עבודת ריקמה . לומדים שם 5 מלאכות עיקריות : 25 ' נפחים , 20 מכוננים , 27 נגרים , 21 מתיכים ו 22 חטבים / תקציב בית הספר גדול מאד בהשוואה לבתי הספר האחרים . 218 לשנת תרע"ד מציין לונץ , כי בבית הספר לתורה ומלאכה 300 תלמידים ו 5 ו מורים . המנהל : נ . פרחי . בבית הספר למלאכה 25 תלמידים פנימיים , 60 תלמידים חיצוניים , 7 פקידים ו 6 מורים למלאכה ולימוד . המנהל : א . ענתבי . בבית הספר לנערות 450 תלמידות , 8 מורות ומורה אחד . המנהלת : גבי לעווי הרשער . בגן הילרים ם 8 ו ילדים וילדות ו 3 מורות . הוא מפרט גם את תוכנית הלימורים של כל בית ספר , ומוסיף , כי קיים בו גם 'בית מלאכת אריגה של צמר גפן על פי התוכנית המזרחית , נוסד בשנת תרנ"ט מאת חברת יק "א שבפריז , פועלים ם 7 י ומנהל אותו ענתבי . עור קיים במקום 'בית מלאכה לנערות לקליעת רשתות שיער ותחרים' ובו 120 תלמידות ושתי מורות . 21 " בזה אנו מסיימים את דיוננו במוסדות החינוך המודרניים , שקמו בירושלים שמחוץ לחומות לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה . בית הספר בי"ח היה המוסד החינוכי המודרני היהודי הגדול ביותר באותם ימים , ומהרבה בחינות אף החשוב ביותר . בית הספר למלאכה שלו , וגם מחלקות אחרות בו , מילאו תפקיר חשוב גם בהתפתחות המקצועית והכללית של הקהילה היהודית בעיר העתיקה , ובמידה מסוימת גם בכלל התפתחותה של העיר . להלן ( ראה עמי ( 551 עוד נחזור לדון בהתפתחות הכלכלית של היישוב היהודי בירושלים , ואז לא נובל שלא לחזור ולציין את תרומתם של מפעלי כי"ח להתפתחות זו , אך שם כבר יהיה עיקר עיסוקנו בתרומתו — כמו גם בתרומתם של מוסרות אחרים , בבצלאל , ספריית 'בני ברית' ועור — להתפתחות הכלכלית והתרבותית של הקהילה היהודית בעיר . כאן ביקשנו להצטמצם בתרומתו של בית הספר לתהליך הבנייה של ירושלים היהודית שמחוץ לחומות , שבו נטלו חלק השכונות היהודיות ומוסדות הציבור היהודיים החשובים . . 216 שם , כ"א באדר תרע-א , שנה שנייה , גיליון ר * ח , עמ- . 217 . 5 פריימן , עמי ו 8 . 42-4 ו . 2 לוון נרסיס , ב , עמי 8 וו9- וו . ? ו . 2 לונץ , לוח לתרע"ד , עמי מז-סא .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help