sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:350

מוסדות חינוך מודרניים ; בית הספר 'למל' בית הספר היהודי המודרני הראשון בירושלים ( ובארץ ישראל ) היה , כידוע , בית הספר 'למל , ' שהוקם בעיר העתיקה בעקבות ביקורו-שליחותו של לודוויג אוגוסט פרנקל ב 856 ו . על הקמתו של בית ספר זה בעיר העתיקה ועל שנותיו הראשונות כבר עמדנו בחלק הראשון של חיבורנו . כאן נדון בהמשך התפתחותו וביציאתו אל מחוץ לחומות . 145 א . העולם . י"ג באייר תרע"ג . שנה שביעית , גיליון 17 עמי . 146 . 14 פריימן , עמי ; 15 בלוחות א-י של לונץ מופיעות מודעות שונות על מוסדות החסד השונים שהיו בעיר . נ 1 ניין . למשל , את המקומות הבאים : לונץ . ירושלים . ג , תרמ"ט , עמי ו 20 ואילך ; ירושלים . ד . חרנ"ב , עמי 218 ואילך ? ירושלים , ו . תרס"ב , ענו- 75-72 לוח לתרס"ז עמי לו-נג לוח לתרס"ח עמי לו-נג לוח לתר-ע עמי נח-סב . . 147 , ; , ; , ; רופין . חיי , ב . עמ . 148 . 50 - בן אריה , חלק ראשון . עמי . 386 וראה על בית הספר גם : אליאב , מדיניות גרמנית , תעודות . 7-4 סטטיסטית שנעשתה באותה שנה . לפי סטטיסטיקה זו 1 מספר הזקנים , היתומים והיתומות וכל מחוסרי כשרון עבורה הנמצאים במוסדות צדקה שונים מתחלק על פי המוסדות השונים באופן זה.- א . בית מושב זקנים הגדול 420 — נפש , ב . בית היתומים ; 215 — ג . בית חינוך עורים ; 43 — ר . בית היתומים הספרדי ; 45 — ה . בית היתומות ; 75 — ו . בית הזקנים הספרדי ; 40 — ז . עזרת נשים ; 54 — בכל מוסרות הצדקה 872 — נפש . מפורט גם כמה עולה ההחזקה שלהם בפרנקים לשנה בכל מוסד , ובכל המוסדות גם יחד . י . ' < ראוי לציין , שבדומה למוסרות הבריאות שכנו רובם של המוסדות האלה — הגדולים שבהם לא בתוך השכונות , אלא במרחבי העיר הוקדשה . הם לא שירתו שכונה מסויימת , אלא את העיר כילה . 'עורף הקיום' שלהם היה על פי רוב ארץ ישראל כולה , ולעיתים אף ארצות הגולה . ל 5 ו 9 ו מציין פריימן , כי הצורך בבתי חסד בירושלים רב , בגלל העוני של תושבי העיר . יוקר המחייה רב , תנאי הפרנסה קשים ומקצועות העבודה מועטים . לעיר נוהרת עלייה יהודית ללא בסיס לפרנסה . מגיעים עולים רביס שאינם יכולים להסתדר עוד בחוץ לארץ , ובאים לכאן לחיות על כספי ה'חלוקה . ' מרובים גם הזקנים , הבאים ללא רכוש , לחיות כאן את שנותיהם האחרונות ולמות בעיר הקרושה . ' 46 רופין מביע אף הוא אח רעתו על מוסדות הצדקה הרבים שנמצאו בירושלים ושנחמכו בכספי ה'חלוקהי : 'ענין זה של צדקה בירושלים הריהו פרשה מיוחדת בפני עצמה . חשיבות ראשונה במעלה נודעת למוסד החלוקה , שספרות שלמה , הן לגנות והן לזכות כבר נכתבה עליו . אף שאיני מתעלם ממידת השחיתות שכל מעשה של צדקה גורר אחריו , מכל מקום הריני סבור , שסכומים גדולים הוצאו בארץ ישראל בדרך גרועה לאץ ערוך מן הדרך שבה מוצאים כספי החלוקה . אילולא החלוקה לא היה כיום רוב יהודי כירושלים ... ? מפעל הצדקה ככללו , מחוץ לחלוקה , הן בירושלים והן בארץ ישראל כולה , לקוי משום שתי בחינות עיקריות . ראשית משום פירור הכוחות . בעוד שערים באירופה , המשופעות יותר באוכלוסים מירושלים , מסתפקות בבית חולים אחר , בבית יתומים אחד , מוצא אתה בירושלים כחצי מנין מוסדות יהודיים מסוגים אלו , ומפני דצנטראליזציה זו גדל שיעור ההוצאות כפל כפליים . שנית , נעשה ענין הצדקה בידיהם של יהודים רבים ממש קרדום לחפור בו . ' ... קיום מספר ניכר של מוסרות צדקה וחסר בירושלים שמחוץ לחומות , אכן היה אחד המאפיינים של העיר החדשה , מאפיין שהצביע על טיבו של חלק בולט באוכלוסייתה ועל אחת הבעיות החמורות שהעיר ניצבה בפניהן — בעיית הקיום הכלכלי של תושביה , שנעסוק ונדון בה להלן ( ראה עמי . ( 535

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help