sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:325

' בתי הקדש' של נדיב פרטי . אך גם בהמשך — לאורך כל שלבי הבנייה מחוץ לחומות — המשיכו לקום שבונות כאלו . היזמה העיקרית לכך באה מצד נדיב , שתרם סכומי כסף לבניית בתים לעניים , כדי שיגורו בהם בתנאים שנקבעו ביהקדשי . בדרך כלל מונו אפוטרופסים לניהול הבתים . התנאים וצורת החיים שנקבעו ליבתי הקדש' אלה היו דומים ביותר . שבונות היכולליםי החלו להיבנות מאוחר יחסית — רק החל בשנות ה . 90 אך משהחל התהליך , הוא נמשך לאורך כל התקופה העוחימאנית , ואף בראשית ימי המנדט . המשותף לשכונות אלו רב מאר , ללא הבדל מתי נבנו . בתחילת המאה ה 20 אף בלטה התופעה של גידול יחסי במספר בתי ההקדש ובתי היכוללים . ' בעלי הון פרטיים נרתמו לעניין , וחלה התרחבות אף בשכונות ה'כוללים' הוותיקות . השכונות היו מתנהלות על פי תקנות היכולליםי . אחידות רבה שררה באורח החיים בהן , כאשר הדת מהווה את המוקד שלהן והבל מתנהל סביבה . הדעה שהיתה שלטת בתוכן היא , שאין לחדש ולשנות . חשוב לשמור על אורח החיים היהודי , בפי שהוא נתגבש ועוצב במזרח אירופה בדורות הקודמים , ללא שינוי וסטייה . מטרה זו תושג על ידי היבדלות והסתגרות מוחלטת בפני כל גורם שאינו מזדהה עם דרך זו לחלוטין . בידי ההנהגה היתה הסמכות לבצע ולפקח על אורח חיים זה , מבלי שלבני הערה תהיה בל אפשרות לערער על סמכות זו . הצפיפות בבתי היבוללים היתה גבוהה ביותר עקב העובדה שהמשפחות היו ברוכות ילדים והמצב הכלכלי — ירוד . מבחינה כלכלית לא היה מצבם של היכוללים' שווה . היו יכולליםי שמצבם הכלכלי היה טוב בשל תמיכה רצופה וגבוהה מחוץ לארץ , ואחרים שמצבם הכלכלי היה גרוע . נתונים שונים מראשית המאה ה 20 מלמדים שרק 4 'כוללים : ' הו"ד , הונגריה , זיבנבירגן ואמריקה — שמנו 3 , 270 נפש — תמכו בחבריהם במידה שיכלו לקיים עצמם בתמיכה זו בלבד . לעומתם היו מספר יבולליםי עניים ביותר . 'כולל' רייסין , למשל , 'חלוקתו' היתה צנומה ופעולותיו מצומצמות . ענייו נעשו דלים יותר ויותר , והוא כמעט ולא בנה בתים . לעיתים פרצו סכסוכים בין ה'כוללים- השונים ובתוכם עצמם , שגרמו למריבות ופיצולים . כמובן שהכל נבע , במידה רבה , מענייני חלוקת כספי ה'חלוקהי והחוסר בהם . " השכונה השנייה שנוסדה מחוץ לחומות — ימחנה ישראלי — היתה שכונה עדתית , שהקימו עולי צפון אפריקה . גם אחריה נבנו מספר שכונות שהיזמה להקמתן היתה עדתית ; הדוגמה הבולטת ביותר היא שכונת הבוכארים . גם התפתחו מצבים , שמספר שכונות אוכלסו תוך חלוקה עדתית בין אשכנזים לספרדים . וגם על פי ארצות מוצא : ימץ משה , אשל אברהם ( קריה נאמנה , ( נחלת שמעון , בתי שמעון הצדיק , משכנות התימנים , כפר השילוח , נחלת צבי ועוד . אפשר אפוא בהחלט לדבר על סוג של שכונה עדתית , גם אם ההגדרה המדויקת היא לעיתים פרובלמטית , שכן החלוקה בשכונות איננה תמיד חד משמעית . השכונה השלישית שקמה מחוץ לחומות — נחלת שבעה — היתה שכונת אגורה חברה . מספר אנשים התאגדו לקבוצה אחת ויזמו במשותף ייסוד שכונה . שבונות כאלה המשיכו להיבנות בכל שלבי התקופה . את מאה שערים ובית ישראל ניתן להגדיר כשכונות 'חברה / אך גם מזכרת משה , אהל משה , זכרון משה , אחווה , יגיע כפיים ועוד שכונות רבות שקמו בכל שלבי היציאה אל מחוץ לחומות , יכולות בהחלט להיחשב כשכונות חברה אגודה . הסוג האחרון הן השבתות של חברות המסחר . היזמה להקמתן ה . יתה של חברת מסחר פרטית , שקנתה מגרשים , בנתה בתים , תיכננה שכונה ומכרה בתים לכל דורש . במידה מסויימת אפשר . 157 פרידמן , יישוב ישן , עמ- ; 276 בהן-רייס , עמ' ; s 7 s בלוי , על חומותיך . עמי לא .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help