sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:324

האור מחלון סבכה , שהותקן בצד האחורי של הבית , שפנה כלפי הרחוב שמחוץ לשכונה . המדרגות והכניסה לקומה השנייה בבתים דו קומתיים נמצאו בחצר הפנימית . בקומה העליונה היתה לעיתים מרפסת , שאחר מתפקידיה היה לשמש להקמת סוכה . היום נראה לנו שטח הדירות הללו קטן ביותר , אך בהשוואה לתנאי הדיור הקשים בעיר העתיקה נחשבו המבנים הללו ל'רחבי ידיים' ול'מבריאים ביותר / תושבי העיר העתיקה התנסו במחלות שונות ועל כן ידעו להעריך את הבנייה הימרווחת' ואת האוויר הצח שבשכונות החדשות . בכל שכונה נבנו מראשיתה מבני הציבור העיקריים : בית הכנסת — בית המררש , מקווה — בית מרחץ ותנור אפייה . אם גרו בשכונה בני עדות שונות , הוקם יותר מבית כנסת אחד , ולעיתים אף נבנו תנורים נפרדים — תנור מיוחד לאשכנזים ותנור מיוחד לספרדים — כמו , למשל , בימין משה . הדבר נבע מהבדלי מנהגים בענייני שחיטה , בדיקה וניקור , והואיל ובתנור היו מטמינים את החמץ לשבת ( והחמין מכיל בשר ) נזקקו לתנורים נפרדים . בשכונות הגדולות קמו תלמודי תורה ( וישיבות , ( חנויות מכולת ואיטליזים , ובכמה מהן אף שווקים . התכונה הדומיננטית המשותפת לבתים בכל השכונות ( פרט , אולי , לחלק מהשכונות המודרניות ) היתה שהבתים הדירות פנו תמיד פנימה , אל החצרות . הכניסה לבית היא משטח פנימי . הצד האחורי פונה לרחוב , ועל פי רוב הוא מהווה חלק בקיר רצוף שאין בו אלא חלונות מסורגים . על החצר סוגרת , על פי רוב , גדר אבן . הכל שומר על 'פנימיותי ו'פרטיות של הבית הרירה , ועוד יותר של גוש הבתים , השכונה . נראה , שהסיבה העיקרית למבנה כזה היתה חברתית יותר מאשר ביטחונית . בראש וראשונה יש לראות בכך המשך של מסורת שהיתה נהוגה בעיר העתיקה . המערך של התארגנות , או אפילו הסתגרות , בתוך שבונות , והמבנה של הבית 'המזרחי / שהכל בו מופנה פנימה , הועתקו מהעיר העתיקה לעיר שמחוץ לחומות , ועד היום ניכרים סימניו היטב בשכונות ירושלים . עוד חשוב להדגיש , כי השכונה הירושלמית האופיינית שנבנתה במאה ה 9 ו היתה לא רק מבנה רובעי מוגדר , אלא גם יחידה חברתית אחידה למדי . רבות מהשכונות הללו הוקמו על ירי יוצאי ארץ מסויימת , או על ידי קהילות בחוץ לארץ — בעיקר ממזרח אירופה — בשביל יוצאי קהילתם שעלו לירושלים עיר הקודש , ולעיתים גם נקראו על שם מקום מוצאם או עדתם , של התושבים : בתי וורשא , בתי זיבנבירגן , בתי אונגרים , שכונת הבוכארים וכדומה . כל שכונה חיתה את חייה בנפרד , עד כדי כך שהיו שדימו את השכונות לעיירות שבחוץ לארץ , ואף קראו להן , לעיתים ( ביידית ) 'שטעטלאך . 156 למרות כל זאת , ואף על פי שלכל שכונה היו בעצם תולדות התפתחות , הווי חיים , תקנות , ועד מנהל וכוי משלה , נראה , שגם מבחינה חברתית ניתן למיין את השכונות למספר סוגים עיקריים : א ) שכונות 'בתי הקדש' של נדיבים פרטיים ( ראה עמ' ;( 223-221 ב ) שכונות 'כוללים' ( ראה עמי ;( 262-259 ג ) שכונות 'עדותי ( ראה עמי ;( 248 ד ) שכונות יחברות אגודות' ( ראה עמי ;( 215-209 ה ) שכונות יחברות מסחרי ( ראה עמי -227ו . ( 23 הקריטריונים העיקריים שלפיהם נעשתה החלוקה הם : מהות היוזמה שהביאה להקמת השכונה , הכוח העיקרי שעמר מאחוריה והאופי הראשון שנקבע לה . השכונה הראשונה שנוסדה בירושלים — הלוא היא שכונת משכנות שאננים — היתה שכונת . 154 ראה בעניין זה גם : גולני , סקר אורבני . עמי 55 . 21 ו . ברינקר , לוח ירושלים , תש"א , שנה ראשונה , עמי עב . . 156 שם , שם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help