sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:308

מצפון לנחלת ציון , בשטח השכונות נוה שלום ושבת אחים ( ראה עמ' , ( 277 התגבש מרכז הערה הפרסית . כמו מכל ארצות המזרח , כך גם מפרס , התעוררה עלייה לארץ במחצית השנייה של המאה ה . 19 זו התחזקה מחמת רדיפות , במיוחד יש להדגיש את הגזירות שהוטלו על יהודי משהד , שרבים מהם הוכרחו להתאסלם ואחרים חיו חיי אבוסים . גזירות אלו היו בין הגורמים שהביאו לעלייה מוגברת של יהודי פרס לירושלים , והם הגיעו הנה בעירום ובחוסר כל . 104 בירושלים החלו הפרסים מתארגנים על פי ערי מוצאם , ושכונות כנוה שלום ושבת אחים החלו מתמלאות פרסים , במיוחד יוצאי העיר משהד . ב 1906 אף הוקם בית כנסת מרכזי לבני עדה זו , שזכה לתמיכתו של הרב יעקב אריה סלפנדי מדירקהיים שבגרמניה . לוח זכרון בפתחו מנציח את הרב ... ' — הנדיב הראשון שעזר לנו בקניית נחלת קודש לבית הכנסת בת"ת ותשב"ר לעדת ישראל אנשי פרס ומאז תומך ועוזר לחינוך ילדנו לתורה וליראת שמים . ' ... על לוחות שיש בתוך בית הכנסת חרותים שמותיהם של תורמים נוספים , וכן שמות הגבאים , אנשי פרס ( משהד , ( שבנו את בית הכנסת . " מלבר הריכוז הפרסי בשכונות נוה שלום ושבת אחים התיישבו פרסים גם בשבת צדק ( כבר ציינו לעיל את בית הכנסת הפרסי 'פתחיה , ' בשכונה זו . 3104 ( יהודים פרסים רבים התיישבו גם בנחלת ציון . חשוב לציין , כי היוזמה הראשונה לבניית נחלת ציון היתה של חברת ' כל ישראל חברים' ( כי"ח ) ומנהליה בירושלים , ניסים בבר ואלברט ענתבי . כידוע , היתה חברת כי"ח פעילה , בסוף המאה ה 9 ו גם בפרס עצמה , והקימה שם בתי ספר יהודיים , ודומה , כי הקשר בין חברת כי"ח ליהודי פרס סייע להם להתנחל בשכונה זו והביא לחיזוק מרכזם של יהודי פרס באיזור . עדה מזרחית אחרת שבניה התפרשו גם בשכונות ה'נחלאות' היו התימנים . בני עדה זו היו מהעניים ביותר בעיר . רבים מהם עבדו בעבודות קשות ; סיתות אבן , בניה , סבלות , וחיו בתנאי דיור קשים ( בתים גרועים וצפיפות נפשות גבוהה מאד לחדר . ( הנשים התימניות לא ירעו בדרך כלל קרוא וכתוב , על כן לא נמצאו בבתי הכנסת שלהם 'עזרת נשים . ' העדה בולה המשיכה לשמור על ייחודה העצמי במנהגים ובנוסח תפילות ומספר בתי הכנסת שלה היה רב ביותר יחסית ( ראה עמ' 9 ו . « 105 ( 2 לסיכום התפתחות גוש ה'נחלאות' עד לסוף התקופה העות'מאנית נציין שתי תופעות : א ) עצם העובדה שכבר בשלהי תקופת השלטון העות'מאני החל נוצר כאן גוש שכונות מיוחד בעל אופי משלו . אחד מספרי הסיכום על ירושלים שמחוץ לחומות מגדיר זאת כך : 'פדרציה של שכונות אשר ניתן לכנותן העיר "המזרחית" שבמערבה של ירושלים . השכונות ... דומות בצורתן אחת לרעותה ; אין ביניהן הבדלים מעמדיים כלכליים ואף תרבותיים . עניות כללית רובצת עליהן ' ... ובתוכן 'אותו החומר האנושי הרב גווני של בני עדות המזרח . 106 ' ב ) אף על פי שבמבט ראשון נראה כאילו השתכנו באיזור זה תושבים מבני כ ל עדות המזרח , הרי שלמעשה לא כך היה הדבר . אם עוקבים בדייקנות אחרי המתנחלים במקום עד לסוף תקופת השלטון העותימאני , מתברר כי רק בני עדות מזרחיות מ ס ו י י מ ו ת באו לכאן . כך , למשל , לא . 104 כללית על יהודי פרס ראה י טהון , 1 109-91 טרטקובר , שבטי ישראל , ג , עמי . 246-245 על עליית יהודי פרס , כולל קהילת שיראז בשנות ה ס 8 וה , 90 ראה גם . מזרחי , יהודי פרס , עמי ום ; 202-2 הכהן , אבנים בחומה , עמי 104 . 49-48 א . על בית הכנסת ות"ת פרסים סלפנדי ראה : הכהן , אבנים בחומה , עמי 04 . 102-94 וב . וראה גס : הכדן אבנים בחומה , עמי 5 . 89 , 50 סו . על הפרסים בנחלת ציון ראה . סיטון , עמי . xios . 27 s- 272 חבצלת , י"א בתמוז תרס"ח , שנה שלושים ושמונה , גיליון 61 עמי שפ"ב ; לונץ , לוח לתרס"ט עמי . 106 . 126-101 שפירא , מחוץ לחומה , עמי . 105-104

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help