sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:262

הגרלה . ההגרלה התקיימה במשרד ה'כולל , ' לפי נהלים קבועים , והשתתפו בה כל בני ה'כולל' הזכאים לדירה . דירות שתורמיהן העמידו תנאים מיוחדים הוגרלו בהגרלה נפרדת , והשתתפו בה בל בני ה'בולל' שעמדו בתנאי זה . כאמור , נמסרו דירות ה'כולל' לדיירים , ללא כל תשלום , אך עם היכנסם לדירה קיבלו הדיירים על עצמם מספר התחייבויות שנקבעו בתקנות ה'כולל . ' כך , למשל , מוצאים אנו בתקנות 'כולל הונגריך ( תקנה ב : ( ' 'היושב בבית מחויב בלמוד משניות ותפילת אנא , וקדיש דרבנן כל שנה ראשונה אחר אריכות ימיו ושנותיו מהנריב , וכן בשמירת היארצייט מדי שנה בשנה בלמוד וקדיש דרבנן והדלקת נר נשמה . ' תקנות דומות היו בכל שכונות ה'כוללים . 72 ' מלבד 'בתי הקדש' שהקימו ה'כוללים , ' החלו במרוצת השנים לבנות גם בתי מגורים להשכרה קבועה לבני ה'כולל' שלהם . שכונות ה'כוללים' שמחוץ לחומות הביאו לידי הקלה מסוימת בצפיפות בעיר העתיקה , ואף יצרו קהילות , שמוצאם המשותף של אנשיהן ואורח חייהם הדתי קירבום זה לזה . עם זאת נשארו התושבים תלויים בראש וראשונה במוסדות ה'כולל' ובהנהלתו . שינוי יסודי במעמר הדיירים בשכונות ה'בוללים' בא בתקופת המנדט הבריטי 959 ) ו , ( עם פירסום פקודת הדירות המנדטורית . אך נושא זה חורג ממסגרת הזמן של חיבורנו . אחד הגורמים המייחדים ביותר את שכונות ה'בוללים' בעבר , ובחלקן גם היום , הוא העקרון שעל פיו הן נועדו אך ורק לבני ה'כולל' המסויים שבנה את השכונה ' . זר / שאינו מיוצאי הונגריה , לא יקבל דירה בשכונת בתי הונגרים , והוא הדין ביתר ה'כוללים . ' הדבר היה מובן מאליו , בשם שברור היה , שיוצא מרינה כלשהי לא יקבל דמי 'חלוקה' מ'כולל' שאינו מייצג את מדינת מוצאו . כל זה אמור בשכונות של ה'כוללים' הנפרדים , ולא בשכונות של 'הועד הכללי , ' שכן בשכונות שהקים ועד זה , כמו , למשל , בשכונת 'כנסת ישראל , ' השתכנו יוצאי ארצות שונות . נוסיף עור בקשר ל'כוללים , ' אשר השכונה המייצגת ביותר שלהם היתה 'בתי הונגרים , ' בי הארגון שלהם לא היה רק על בסיס כלכלי רוחני , 'אלא גם שלטון חילוני דתי המטיל את מרותו על כל חבריו , כדי לקבוע ולבצר מנהגי חייהם הציבוריים והפרטיים בצורה אחידה ויציבה מאין כמותה . " ' . ביחס לזמן שבו החלה פעילות הבנייה של ה'כוללים' בירושלים , ניתן לציין , בי מתקופת הפריצה מן החומות וער לראשית שנות ה , 90 היה חלקם מועט יחסית . נכון אמנם , כי 'ועד כל הכוללים , ' ובמיוחד חלק מראשיו , כר' יוסף ריבלין ואחרים , היו הפעילים ביותר בבניית השכונות , אך ה'כוללים / כגוף הבונה מטעם עצמו , עדיין לא בלטו . תאריך המפנה הוא ! 1891 היה זה 23 שנה אחרי ייסור נחלת שבעה , שעה שבעיר שמחוץ לחומות כבר היו , לפי סקירתו של לונץ , 25 שכונות . שכונת ה'כולל' הראשונה שנדון בה קמה בידי ה'כולל' הגדול והעשיר מבין ה'כוללים' — 'כולל הונגרים . ' בתחילתה נודעה השכונה גם בשם 'נחלת צבי / על שם הנדבן צבי רצרסדורפר . ? בתי הונגרים . ' היחבצלת' משנת תרנ"א מתאר את מאורע הקמת השכונה כך : 'לפני חג השבועות בא לעירנו כבוד הרב הגביר המרומם נ"א מרבים מו"ה יעחק עבי . 72 תקנות כולל הונגרן , פרסבורג , תרס' ד . . 7 s פירסט , ירושלים החדשה , עמי . 74 . 145 על היועד הכללי- ראה : גת , עמי 15-114 ו . 74 א . פירסט , ירושלים החדשה , עמי . 105 ( המצטט < ות ליפשיץ ביההדי משנת תר * ד . 75 . ( לונץ , לוח לתרנ'ידו , עמי . 65

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help