sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:238

ביחס לשכונות שנות ה ם , 8 כמו גם ביחס לשכונות החלוציות , חשוב להצביע גם על העובדה הבולטת , שבדרך כלל פעלו להקמתן קבוצות מצומצמות של עסקנים פעילים , נלהבים לרעיון , שגררו אחריהם קבוצות גדולות בהרבה . אותם עסקנים שהקימו את שכונות ה'חברוההראשונות המשיכו אחר בך להקים שכונות 'חברות' חדשות , כשהם עצמם עוברים מחברה לחברה וממריצים להקים את השכונות . שכונות 'בתי ההקדש' הוקמו אף הן בדרך כלל בידי אותם הנציגים והקרנות — שמספרם היה מצומצם עד מאד . ולאחרונה : גם בשכונות 'חברות המסחר אנו מוצאים את אותם בעלי ההון והמתווכים הפעילים בהקמתן — ומספרם אף הוא קטן ביותר . ( 3 היציאה אל מחוץ לחומות — תהליך ירושלמי פנימי . אחת המטרות העיקריות שעמדו בפנינו בלימוד ההתפתחות המפורטת של שבונות שנות ה 80 היה הרצון לבדוק אם היתה איזושהי ? הקרנהי מראשית הפעילות של 'חובבי ציון' בארץ והקמת המושבות העבריות הראשונות על התפתחותה של ירושלים החדשה . דומה שהתשובה על כך שלילית באופן מוחלט . עדות מעניינת על חוסר הקשר בין אנשי תנועת 'חיבת ציון' והמושבות שהוקמו על ידם לבין העיר ירושלים , מצויה בתיאורו המעניין של מרדכי בן הלל הכהן מסוף 889 ו . כל התיאור טבוע ברוח ההשקפות של איש 'היישוב החדש / הדוחה את דרכם של אנשי 'היישוב הישן . ' מטרתו העיקרית היתה לבקר את המושבות העבריות החרשות בארץ ישראל . תחילה אף לא היה בדעתו לבלול במסעו ביקור בירושלים , כי בא 'לדרוש אל החיים ולא אל המתים . ' ואולם , אך דרכו רגליו על אדמת הארץ , וכבר ידע בלבו כי 'אל עיר הנצח אשר בהרים נפשו נכספת וכתום ביקורו במושבות יהודה עלה לירושלים . 142 ' הוא ביקר בשכונות החרשות , ועמד על כך , שהקמתן היתה תוצאה של תהליך פנימי בירושלים — תוצאת הרוח החדשה שהחלה לפעם בחלק מתושבי העיר . ... ' ועתה לרגלי הרוח החרש , רוח החיים השורר וה שנות מספר בירושלים , החלו יקירי ירושלים ונקיי הדעת שכה השונאים את הקבצנות והמתאמצים לצאת מתחת סבלות הסדרים הישנים — עתה גם המה נתנו לב להבין מה נכבד הענין , והמה מתאחדים לאגודות ומשתתפים יחד לבנות בתים לשבתם בירושלים . פרי הרוח החדש המה הפרורים הרבים אשר בנו להם אחינו מחוץ לחומת ירושלים , הרחובות והשכונות אשר אגודות שונות יסדון , על פי תנאים ואופנים שונים , ויקראו להם שמות : נחלת שבעה , מאה שערים , אבךישראל , סובת שלם , קרית חנה , שער הפינה ועוד רבים כאלה , אשר אם כי ראשיתם היה מצער , אך ברבות הימים רחבו ונסבו . מרדכי הכהן אף ער לכך , כי עדיין לא הבול נרתמו לבניינה של העיר החדשה , אף על פי שהדבר כדאי מבחינה כלכלית , והוא קובל : 'וכפי הנראה בנין הבתים הוא גם עסק טוב , כי בבנין הרחובות סוכת שלום , קרית חנה , מחנה יהודה , בית יוסף השקיע איש נכרי שלא מאחינו את כספו , והיהודית משלמים לו קמעא קמעא , והוא ראה ברכה בעסק הזה . ומדוע איפוא לא יעשו גם וערי הכוללים בזה , מדוע לא יבנו גם המה בתים לשבת , מדוע לא יעשו להם להק להוציא בכל שנה ושנה חלק ידוע מכסף החלוקה על בנין בתים ומקנה קרקעות סמוך לעיר , ולא ישבו אחינו בני ישראל צפופים ודחוקים בירושלים ולא ישאפו אל קרבם אויר משחת , ולא יפול כסף עמנו בירי זרים ונחלתנו לא תהיה לנכרים . 144 ' ? אכן נראה , כי אין למצוא כל השפעה מצד המושבות הראשונות שהוקמו בארץ על התפתחותה של ירושלים שמחוץ לחומות . אם היה איזשהו קשר בין שתי ההתפתחויות , הרי שהיה בכיוון ההפוך — היו מבני היישוב הישן' בירושלים שנטלו חלק בפעילות החקלאית וההתיישבותית שהחלה מתפתחת בארץ בשנות ה 70 ובתקופת 'העלייה הראשונה' ; אך רומה שבכיוון השני לא היתה כל פעילות . . 742 יערי , מסעות , הקדמת יערי , ועמי ו 43 . 56 ו . אינני יודע לאיזה שכונה התכוון . . 144 הכהן מרדכי . בתוך : יערי , מסעות , עמי . 701-700

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help