sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:204

האוכלוסיה , כולל היהודים , להקמת מוסדות מקבילים . נרמה , כי ניתן להסביר חלוציות פרוטסטנטית זו , בהיותם קבוצה קטנה ומורכבת ממיסיונרים ומאנשים אחרים בעלי השכלה וידע מתקדמים יחסית . הם גם היו הנציגים של המעצמות המערביות העולות באותה עת — בריטניה ופרוסיה . ועוד : החדירה הפרוטסטנטית לירושלים החלה רק בשנות ה 50 של המאה ה 9 ו , ולפרוטסטנטים לא היו נקורות אחיזה קודמות בעיר העתיקה . מציאות זו דירבנה אותם לנסות ולבסס את מעמדם בהקמת מפעלים חלוציים בשטחי הבריאות והחינוך בתוך העיר העתיקה ובבנייה מחוץ לחומות . את הגיבוי לכך נתנו הכנסיה הפרוטסטנטית ומעצמות המערב . כמדומה שבגלל מספרם הקטן לא עמד להם כוחם להמשיך בתהליך ההתנחלות שמחוץ לחומות . עד מהרה השיגו אותם גורמים אחרים — במיוחד היהודים — ונראה , כי כבר בסוף שנות ה , & 0 עם הקמת נחלת שבעה , עברה הבכורה בנושא ההתיישבות מחוץ לחומות לירי היהודים . תהליך זה הלך והתבסס מאמצע שנות ה , 70 עם הקמת מאה שערים והשכונות היהודיות האחרות . ב . מהשוואת הבנייה היהודית מחוץ לחומות לזו של הגורמים הנוצריים השונים עולה הבדל יסודי : האחרונים בנו בדרך כלל — בתקופה הנסקרת כאן ( פרט למקרה של הטמפלרים , שהוא מסוף התקופה הנידונה ) — מוסדות חינוך , אכסניות לעולי רגל ומוסדוח ייצוג אחרים . לעומת זאת בנו היהודים בראש וראשונה בתי מגורים . יציאת היהודים אל מחוץ לחומות נבעה בראש וראשונה מן הגידול המהיר במספרם בעיר , תופעה שהיתה תוצאה של התגברות העלייה היהודית לארץ ישראל ושל תנאי המגורים הבלתי נסבלים שנוצרו בעיר העתיקה . הבנייה היהודית נשאה אופי מאורגן של הקמת שכונות מגורים — ולא בנייה של בתים בודדים . אמנם במקרים מועטים אנו פוגשים בבנייה יהודית פרטית , אך אלה הם מקרים יוצאי דופן . לעומת זה נבנו בתקופת דיוננו מחוץ לחומות בתים בודדים רבים יחסית בירי לא יהודים . במפות שונות של ירושלים במחצית השנייה של המאה ה 19 ניתן להבחין בבירור בתופעה זו , אך על בניית בתים אלה מצויים בידינו דיווחים מועטים בלבד במקורות התקופה . ג . אף על פי שהיהודים בנו שכונות מגורים והנוצרים בנו מבנים בודדים , הרי שדווקא שטחי הקרקע שרכשו הנוצרים היו רבים ובדרך כלל גדולים . מטרת רכישות אלו היתה תפיסת עמדות בעיר הקדושה ובסביבתה המתפתחת . בשטחיהם נבנו על פי רוב מבני ייצוג — שנועדו לאיכסון צליינים — והיו גם כאלה שלא נבנו אלא למטרות יוקרה . בתחום רכישת הקרקעות היתה תחרות מתמדת בין הנוצרים והיהודים , ונראה , כי יד הנוצרים היתה על העליונה . במקרים רבים אף רכשו שטחי קרקע גדולים , מבלי שבנו עליהם כל מבנים . לימים נוצלו שטחים אלה לבניית מבנים חשובים , ויש שנמכרו הלאה לגורמים אחרים , ובמיוחד ליהודים . היכולת לרכוש קרקעות קשורה היתה בלא ספק בהון הרב שהיה בידי הגורמים הנוצריים לזרמיהם השונים . לעומת זה נרכשו קרקעות בידי יהודים על פי רוב מחסכונותיהם הפרטיים של קוני הדירות , שנתמכו בדרך כלל מכספי היחלוקה . ' ד . מסקנה נוספת מהשוואת תהליכי הבנ"ה מחוץ לחומות אצל יהודים ונוצרים נוגעת למיקום המבנים . נראה , כי הגורמים העיקריים שקבעו את מיקום המבנים הנוצריים היו הקירבה לעיר העתיקה ולמקומות הקדושים שבתוכה מחד גיסא , והשאיפה להיצמד למקומות קדושים שנמצאו מחוץ לחומות ( בגון אזורי הר הזיתים , גת שמנא , הר ציון ועוד ) מאידך גיסא . לעומת זה נקבע מיקום השכונות היהודית בדרך כלל על פי האפשרות לרכוש שטחי קרקע נוחים מבחינה טופוגרפית לבניית שכונות מגורים . חלקות כאלה נמצאו על פי רוב במערב העיר — על הדרך ליפו — ועל הדרך משער שכם מערבה . מגמות אלו נשארו בעינן וגרמו לכך שמספר הולך וגדל של מבנים נוצריים נבנו בקרבת העיר העתיקה ובמקומות שצוינו לעיל ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help