sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:194

לארץ הקודש — ובמיוחד לירושלים — ועל מערכת היחסים שהיו בין מעצמה זו לכנסיה האורתודוכסית היוונית בעיר . נשתדל עתה לעקוב אחר המשך הפעילות הרוסית בירושלים ועל התוצאות הגאוגרפיות של פעילות זו — ובשלב זה עד לראשית שנות ה 80 בלבד . להתעניינות ולפעילות הרוסית בארץ הקודש מסורת של מאות שנים , אך הן החלו מתחזקות במחצית הראשונה של המאה ה 9 ו . בתקופה זו החל גדל זרם הצליינים הרוסים לארץ הקרושה , ובמיוחד לירושלים העיר הקדושה . מספר הצליינים הרוסים הגיע באותה עת לכרי מאות אחדות . בירושלים היו מתאכסנים במנזרים היווניים . נזירים פרויסלוויים נהגו להגיע איתם וללוותם במקומות הקדושים , אך התפילות והפולחן נערכו ביוונית . עם גידולה של הצליינות הפרויסלווית החלו אנשי דת ברוסיה להתלונן , כי מאחר שאין בירושלים קונסוליה רוסית , ואין כל רשות פרווסלווית שתפקח על ענייניהם של הצליינים , מצבו של הצליין הרוסי בכי רע , ואין בכוחם של ראשי הנזירים המגיעים עם קבוצותיהם לדאוג לאינטרסים שלו . מלבד זאת החלו להגיע לרוסיה תלונות בי הפעילות הפרוטסטנטית והקתולית בקרב תושבי העיר מתחילה להתעצם , ומכיוון שהפעילות הפרווסלווית — שהיוונים אחראים לה — מוזנחת , מושפעת האוכלוסיה המקומית מהפרוטסטנטים ומהקתולים ונוהה אחריהם . בנוסף החלו משתלבים גם שיקולים מדיניים של ממשלת הצאר , ששאפה להרחיב את גבולותיה , ואלה הוסוו בדאגה למצב הדתות המזרחיות בירושלים . החל מסע התרמה עממי למען ארץ ישראל ולמען הנזירות הפרווסלווית שבה . אך הכספים שנתרמו ברוסיה היו מגיעים לידי היוונים , שהיו האחראים לפרווסלווים בארץ . על בן הופנתה תביעה אל המטרופוליט של מוסקווה ואל הצאר , כי יתערבו למען הרוסים בעיר . ניקולאי הראשון התערב אישית בעניין , והשיג נוכחות קכע של הפרווסלווים בירושלים . הם קיבלו לרשותם שני מנזרים — אחד לגברים ואחד לנשים — לשם אכסון אורחיהם הצליינים . כן השיג לפרווסלווים ייצוג קבוע בבנסיית הקבר , ושעות מיוחדות שבהן תערכנה תפילות בשפה הרוסית . הקונסול הרוסי באזילי שישב בבירות נתמנה למפקח על הנעשה בירושלים — שהצליינים הרוסים יתאכסנו במנזרים שנועדו לרוסים , ושיקבלו ליווי ושמירה בעת סיורם בארץ ישראל , ובעיקר בירושלים . בשנות ה 40 נשלח לירושלים הנציג הרוסי הראשון , ראש הנזירים ( ארכימנרריט ) פורפירי אוספנסקי , ותפקידו הוגדר כראש המשלחת הדתית הרוסית הפרווסלווית בארץ ישראל . במפת האדמירלות הבריטית שפרסם וויליאמז ב 849 ו כבר מסומן בית מגוריו של הקונסול הרוסי בירושלים , והכוונה , כנראה , לראש משלחת זו . הבית היה מול המנזר היווני הגדול , מנזר קונסטנטין , ואף היה שייך למנזר , דבר המצביע שוב על הקשר הרב שהיה בין המשלחת הרוסית לכנסיה היוונית אורתודוכסית . וויליאמז אף מוסיף , כי לאחרונה בנה הפטריארך היווני , ממערב למקום מגוריו של הקונסול הרוסי , מבנה חדש — ארמון . המשלחת הרוסית היתה בעצם משלחת רישמית , בחסותו של משרד החוץ הרוסי , אך כלפי השלטונות התורכיים והפטריארך היווני בירושלים הוצגו חבריה כצליינים בדרג גבוה ביותר , הבאים לבדוק מקרוב את בעיות הפרווסלווים כאן . הנציג הגיע לירושלים ב 847 ו , ונתקבל באופן רישמי ובכבוד גדול בירי קיריל השני , שהיה אז הפטריארך היווני של ירושלים . אמצעיה . 72 על הפעילות הרוסית בירושלים והחברות השונות שלה ראה : הופווד , בעיקר עמי . 95-1 ג . 7 החברה הרוסית , הודעות , כרך , 22 ב , ו , 191 עמ 77 ו92- ו . תודתי לד"ר דן אלטבאואר שבדק עבורי את המקורות הרוסיים . . 74 סטאורו . עמי ו . j 8-ss , 32 ~ 3 ראה גם . הופווד עמי ; 44-35 טיבאווי , חדירה רוסית , עמי : 170-166 אבייצור , יום יום , עמי 124-122 ואנדרסון , מעימות , עמי 28 ו . . 75 וויליאמז , א , תוספת , עמי 6 ו ( מספר 6 במפה . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help