sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:142

הדואר מראשית התפתחותו ועד 1892 אמצעי קשר המיטיב להדגים את התרחבותה של ירושלים במחצית השנייה של המאה ה 9 ו הוא הדואר . עד לימי שלטונו של איברהים פחה ( בשנות ה 30 של המאה ה 9 ו ) קשה לדבר על שירותי דואר מאורגנים בירושלים . גם בעניין זה שנות ה 30 הן נקורת התחלה להתפתחות שחלה בעיר . ב 834 ו נחנכה לראשונה מערכת הדואר בתורכיה . מטרתה צויינה אף בצו קיסרי שהודיע על ייסודה . 123 כבר ציינו ( לעיל , עמ' ו , ( 12 כי ב 837 ו קיבלו צרפת ואוסטריה זיכיון לקיום שירות רואר סדיר בעריה האסייתיות של האימפריה העות'מאנית . 124 אך בירושלים החלו שירותי רואר אלה פועלים רק מאוחר יותר ; קדם להם שירות הדואר 'הפרטי' של 'החברה המיסיונרית הלונדונית . ' 251 טובלר ( בשנות ה ( 40 מוסר , כי בין ירושלים לביירות פועלים שני שירותי רואר — אחד אנגלי ואחד של הפחה . השירות האנגלי הוא בירי המיסיון הלונדוני . הדואר שלו מגיע לירושלים בסוף כל חודש ויוצא מכאן בתחילת כל חודש . זהו שירות בטוח , ובאמצעותו ניתן להעביר אפילו כסף . . 118 רבעון יקרן החקר הבריטית / , 1900 עמי . 1 . 119 שם . , 1901 עמי . 2 . 120 שם , שם . . 121 שם , 1904 ( יולי , ( עמי 88 ג . . 122 השקפה , כ 1 " בשבט תרס"ד , שנה חמישית , גיליון , 20 עמי ; 152 ראה גם לונץ , לוח לתרס"ה , עמי ; 167 מס לבניין דרכים , עמי . 164 ג . 12 ל 1 איס , תורכיה המודרנית , עמי . 124 . 77 אטינגן , אנציקלופדיה עברית , ו , עמי : 956-954 ברכיה-ווטיה , עמי . 125 . 95 מקלוד , עמי 25 ו . פעולת הסלילה העיקרית בדרך ירושלים-שבם נעשתה רק בראשית המאה ה . 20 עיתוני 'קרן החקר הבריטית מדווחיס על התקדמות העבודה , כדלקמן : עומדת להיבנות דרך כרכרות מירושלים לשכם בפיקוח מהנדס ארמני . " דרך הכרכרות לשכם , שרבות דובר על בנייתה , הולכת ונסללת , זה 4 שבועות , בפיקוחו של ארמני שבא במיוחד מקושטא . "' כמה אפנרים ירושלמים ניסו להשפיע שהדרך תעבור גם בעין סיניה — אבל לא הצליחו . הקושי הוא בכך , שהכפר שוכן בעמק והדרך משתדלת לשמור במידת האפשר על גובה אחיד . לעת עתה מוכן הקטע מירושלים לאל בירה , ומכאן יעבור סעיף לרמאללה . דרך הכרכרות לשכם מוכנה עד לכפר סינג'יל . 121 גם העיתון 'השקפה' מספר ב , 1904 כי נחנכה הדרך החדשה עד סינג'יל , השוכנת בגבול מחוזות ירושלים ושכם . לאורך הדרך בת 37 ק"מ , 33 גשרי אבן וגשר ברזל אחד . 122 סיכום התפתחותה של רשת הדרכים בשטח של ירושלים שמחוץ לחומות מלמד , כי הדרך החשובה ביותר — שחשיבותה אף הלכה וגברה במרוצת המאה — היתה הדרך מיפו לירושלים . היא נסללה ראשונה , ולאורכה התפתחו התחנות הישנות והוקמו תחנות חדשות . עליית חשיבותה והתפתחותה נבעו מגידולה ומעליית חשיבותה של ירושלים . בירושלים החדשה החלה מתפתחת גם רשת דרכים פנימיות . היתה זו תוצאה של ההתפתחות המהירה שהחלה מתרחשת בשטח שמחוץ לחומות , ושל התרחבות העיר וגידול המרחקים בין השכונות החדשות לשטח האם — העיר העתיקה . הצליינות למקומות הקדושים נתנה את הדחף לבנייתן של הדרכים לבית לחם ולחברון , ליריחו ולירדן . הדרך האחרונה שנסללה היתה הדרך לצפון . היא נועדה בעיקר לשימוש מקומי — לכפרי האיזור — וייתכן כי זו הסיבה לפיגור היחסי בסלילתה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help