sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:140

ובחבורה , ומצרפים להשתטחות על הקבר גם טיול להנאתם , ברגיל יוצאים לשם לפנות ערב וחוזרים לאור הלבנה' . מתיאור זה עולה , כי גם בתוך ירושלים החלה מתפתחת תחבורה — מהעיר העתיקה אל השכונות החדשות שהחלו צומחות מחוץ לחומות , וכן בין השכונות . על סלילת דרכים פנימיות בירושלים שמחוץ לחומות כבר מוסר פיארוטי בראשית שנות ה . 60 הוא ביקש מסוראייה פחה לסלול דרך לעיר העתיקה מסביבות בריכת ממילא . מבוקשו נעשה — אם כי לא בדיוק לפי תוכניתו , בבל אופן היתה זו הדרך הסלולה הנוחה הראשונה בעיר . ' לפי דיווחו של העיתון 'המגיד' שופרה הדרך מירושלים לעץ כרם בשנים 859 ו860- ו . באמצע שנות ה 70 מוסר העיתון 'הלבנון / כי לפני מספר שנים התקין הפחה דרך ליד ? נחלת שבעה , ' וכי עתה הוא תובע מהיהודים את דמי התקנתה י . ראשית הופעת העגלות הציבוריות בחוצות ירושלים היתה ב 875 ו , לאחר הקמתן של השכונות היהודיות הראשונות בעיר החדשה . מספר המבורגר בזברונותיו לאותה שנה ו 'עגלות לנסיעה לא היו עדין בירושלים והנה בא יהודי אחד מ & ולניה , פישל שמו ( שם משפחתו לא נודע , ( שידע את מלאכת העגלונות , גמר בדעתו שיסדר לו עגלה לנסיעה , ויקנה שני סוסים ויהיה עגלון , שזה עסק טוב המביא פרנסה לבעליה ... העגלה היתה גבוהה מאד , וגלגלים גדולים היו לה . ארבעה ספסלים ארוכים היו לעגלה וככל ספסל ארבעה מושבות , בשביל ששה עשר אנשים . ושני מושבות על הדוכן של העגלה , אצל פישל בכבודו ובעצמו . וכבש היה לה שעלו בו הנוסעים לעגלה . ומן הכבש ער העגלה היה בל"כך רחוק ער שהעולה היה צריך לפשק את רגליו בבדי ליכנס לעגלה משום שהעגלה היתה גבוהה . לאורך העגלה , לשני ציריה , היו תחובות שתי טבעות . בלתי מלוטשות , של ברזל לכל צד . בתוך הטבעות נכנסו מוטות של עץ ועל המוטות היה מחובר גג של עץ , להגן מפני הגשם ומפני השרב . ' ' ... תיאור מעניין על תחבורת העגלות בתוך העיר ירושלים בסוף המאה ה 9 ו מוסר גד פרומקין . הוא מספר כי עם יציאתך משער העיר העתיקה היו מקיפים אותך קהל עגלונים גדול ושוטיהם הארוכים בידיהם , ערבים ויהודים כאחד מכריזים בקולי קולות : 'ארוף , ארריוה ( למעלה ) ' מעשוריך ( מאה שערים . ( בשני קווים התנהלה או התחבורה מחוץ לעיר . למאה שערים מזה ולמעלה העיר , אל השכונות אשר לצדי רחוב יפו מנחלת שבעה ועד למחנה יהודה , מזה . כל בעל עגלה ניסה לתפוש לו נוסעים למלא את מרכבתו , בשכר שתי עשיריות — למחנה יהודה , ועשיריהאחת — למאה שערים י . ' < עם גידול העיר הלכה והתפתחה גם רשת דרכים פנימית . מהשוואת מפת ווילסון מ 864 / 5 ו — המציינת את השבילים והדרכים שהיו מחוץ לחומות לפני שהחלה בניית העיר החדשה — עם מפות מאוחרות יותר , עולה כבירור , כי הדרכים החדשות נסללו בעקבותיהן ועל גביהן של הדרכים הישנות . . 104 פרומקין , שופט , עמי . 105 . * 9 פיארוטי , עמי . 106 . 241 המגיד , כי בסיון תרב"א , שנה חמישית , גיליון , 21 עמ' ; 116 כרתה וסטר ספפורד ( עמי , ( 102 מציינת בקשר לדרך לעין כרם , בי בשנים , 1883-1882 כאשר שהה גנראל גוררון בעיר , הוא גר בבית שבור במקום יה אשר אליו היה שביל חמורים בלבד . . 107 הלבנון , כ"ב בטבת תרל"ו , שנה שתיס עשרה , גיליון , 23 עמי . 108 . 182 המבורגר , שלושה עולמות , חלק ג , עמי ס-סא . 08 וא . פרומקין , שופט , עמ . 57 . 109 בן אריה , גידול הקהילה , עמי . 121-113

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help