sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:139

הדרך מירושלים דרומה , הדרכים בתוך העיר והדרכים מזרחה וצפונה בהשוואה לפעילות הרבה ולהתפתחויות המהירות שחלו בדרך יפו-ירושלים , היו ההתפתחויות בדרכים האחרות איטיות יותר והתרחשו מאוחר יחסית . הדרך לבית לחם ולחברון יצאה משער יפו , עברה בגיא בךהינום כשסעיפה העיקרי עובר מזרחה לבריכת הסולטאן הגדולה , שרבים כינוה באותם הימים בריכת הגיחון . עם סלילת הדרך לירושלים עלו מחשבות גם בדבר הכשרת הדרך לבית לחם , שכן עולי הרגל הנוצרים שהחלו לזרום לירושלים שאפו כולם לבקר גם בעיר זו , שבה כנסיית המולד ( הבנויה , לפי המסורת הנוצרית באתר הולדתו של ישו . ( אך ררך מרכבות נסללה בתוואי זה רק בראשית שנות ה . 80 טריסטראם מציין לסוף שנות ה , 70 כי הדרך מירושלים לבית לחם ולחברון עוברת בעמק רפאים , והיא מלאה אבנים ומשובשת , ואינה ראויה למעבר מרכבות . ב ו 88 ו החלה בניית הדרך , כפי שמוסר העיתון 'החבצלת . ' 'בימים האלה ( חודש אלול ) החלה בית מועצת אזרחי עירנו לעשות מסילת עגלה מפה לחברון . וע"פ חוקי ממשלתינו החוב מוטל על בל איש מאזרחי הארץ לעשות במלאכה הזאת או לשלם בעד פועל אשר יעבוד במקומו . "' בתמונה מסוף שנות ה 80 נראית בתוואי זה דרך עפר , ועליה נראים חמורים ורוכביהם , ובן מספר כרכרות רתומות לסוסים . בדברי ההסבר לתמונה מודגשת חשיבות הדרך , המקשרת בין המקומות הקדושים שבירושלים ובין אלה שבבית לחם . ב 888 ו , השנה שבה נערך השיפוץ היסודי בררך לירושלים , נבנתה מחרש גם הדרך לחברון . ' החבצלת' מוסר , כי עוברים בבניית דרך זו 'ויש תקוה כי בקיץ הבא יעברו בעגלות בין ירושלים לחברון . ""' ל 889 ו מוסר לונץ על סיום סלילת הדרך ירושלים-חברון , והוא מציין , כי עתה נמשכת הנסיעה בין שתי הערים 4 שעות . לדבריו עומדת הממשלה לסלול דרבים גם מירושלים ליריחו , מחברון לעזה ומיפו לשכם . ל ו 89 ו הוא מציין , כי בדרך ירושלים-חברון מתנהלת תחבורה במרכבה בעלת 5 מקומות , ומחיר הנסיעה הלוך וחזור 25-20 פרנק "" מן הראוי להזכיר , כי דרך ירושלים-ביתילחם שימשה לא רק את הנוצרים לצורכי ביקוריהם במקומות הקדושים להם , אלא גם את היהודים , שהיו באים לפקוד את קבר רחל . על ביקורי היהודים בקבר רחל בסוף המאה ה 9 ו מספר גר פרומקין ו 'האהל של קבר רחל אמנו בדרך בית לחם נפתח לרווחה בכל ימי חודש אלול ועשרת ימי התשובה , יומם ולילה . והיו המונים יורדים להשתטח על קברה של רחל , להדליק נר נשמה לנעדרים , ולבקש מאת השמשים הנמצאים שם לברך בברכת מי שברך את יקיריהם ... באותו חורש היה נמשך קו תחבורה חדש בירושלים . נוסף לעגלות המהלכות משער יפו למאה שערים ולמחנה יהודה , היו עגלות יוצאות גם לקבר רחל אמנו ויש שהשתמשו לתכלית זו בעגלות המהלכות לבית לחם הערבית ; וכמה וכמה מעולי הקבר , וביחוד מן הצעירים שבהם מבני הנוער , היו שוכרים חמורים ויוצאים לקבר רחל ברכיבה . 97 ברטלט , סיורים , עמי ; 58-57 גייגי-ר"טר , ד , עמ- 2 ג . 98 . 242-2 טריסטראם בתוך : ווילסון ( עורך , ( א"י הציורית , עמי . 99 . 122 חבצלת , די באלול תרמייא , שנה אחת עשרה , גיליון , 40 עמי 00 . 299 ו . ונסן לי ביין , עמי 3 ג . ? וסו . חבצלת , י"ז בחשון תרמ"ח , שנה שמונה עשרה , גיליון , 4 עמי . 102 . 25 לונץ , ירושלים , שנה שלישית , עמי . 202 וראה על הרחבת הדרך.- רבעון יקרן החקר הבריטית / 892 ו , עמי . 14 על סיום הדרך ב 889 ו , ראה גס בתוך ; יערי , מסעות , עמי . 690 ג . 10 לונץ , מורה דרך , עמי . 169 בדתה וסטר ספפורד ( עמי ( 150 מציינת , שדרכי הכרכרות ליריחו ולחברון לא נבנו לפני . 1890 כפי שראינו , היו התחלות כבר לפני מועד זה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help