sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:135

אבטחת הדרך , ההכנסות ממנה , ותחנות הביניים ב 869 ו מציין 'הלבנון , ' בי הדרך מירושלים ליפו עדיין אינה בטוחה , ושודדים מפריעים לתנועה . וב 873 ו הוא מוסר , כי 'באב אל ואדי' ( פתח העמק ) בלב הדרך בין ירושלים ויפו — היה מקום מסוכן לעוברי הדרך גם לאחר שנבנתה המסילה מיפו לירושלים , ועל כן החליט הפחה להקים במקום מספר בניינים ולהציב שומרים , למען יוכלו לעבור שם עוברי הדרך . 75 מקור אחר ( 1874 ) מציין גם כן , כי לאורך הדרך לירושלים יש בתי שומרים להגנה על עובדי דרכים . 76 ? מדריכי הסיורים' מציינים את 18 מגדלי השמירה בדרך לירושלים , שנבנו בפקודת סוראייה פחה בשנים . 1860-1859 בסוף המאה הם בבר מוסרים כי שוב אינם בשימוש , ונראה כי לא היה צורך בהם והדרך הפכה להיות בטוחה . גביית המס בדרך יפו-ירושלים נמשכה גם לאחר סלילת הדרך , אך השיטה השתנתה . הממשלה שלחה לבאב אל ואד פקיד מיוחד , שחישב את כמות התנועה שעברה במקום ; לפי זה נתבע התשלום מחוכר המס . הוטל מס מעבר במקום מס הסולטאן שנהג קודם . ההכנסות נועדו לכיסוי הוצאות בנייתו ואחזקתו של הכביש . ביתני הביקורת לגביית המס היו ב 4 מקומות : ביפו , רמלה , שער הגיא וירושלים . המס היה 3 / 4 גרוש לחמור , 1 . 5 גרוש לסוס , 2 גרוש לגמל ו 16 גרוש לעגלות רתומות ל 3 סוסים . 78 בערבית נקרא המס דרכיה , מלשון דרב — דרך . בשער הגיא היו בעלי העגלות משלמים מס זה בבית קטן דומה למצד , שעד היום ניתן לראותו בצד האכסניה שהיתה במקום . . 68 איטה ילין , בתוך : יערי , זכרונות , א , עמי . 71 . 405-402 ראה מדריכי סיורים : בדקר , מקמילן , קוק . . 49 מר , 1892 , " אינדכס , עמי . 72 . 10 לונץ , מורה דרך . עמי . 70 . 68 קוק , מדריך , 1891 עמי . 67 ג . 7 שם , עמי . 74 . 86-85 הלבנון , כ"ט בתמוז תרכ"ט , שנה שישית , גיליון , 27 עמי , 214 וראה ידיעות נוספות בעיתון זה על חוסר הביטחון בירושלים , הי באלול תרכ"ט , שנה שישית , גיליון 2 ג , עמי . 75 . 254 הלבנון , חי בשבט תרל"ג , שנה תשיעית , גיליון , 24 עמי ו 9 ו . . 76 מר" . ( 1875 ) עמי . 78 . 111 אביצור , מאה שנה לדרך , עמי ; 9 ראסל , עמי 5 גג . . 77 בדקר . 79 . ( 1894 ) וילנאי , ירושלים בירת ישראל , עמי . 169 טעם אירופה ... הבנין הזה נשאר כמו שהיה , ועתה נמצאת בו הפוסטה והמשטרה , לאחר שעתיים הגענו בשלום ליפוי . 68 החל בסוף שנות ה — 80 לאחר התיקונים הרציניים שנעשו בתוואי הדרך ירושלים-יפו — ( 1888 ) מתחילים גם 'מדריכי הסיורים' השונים להמליץ בפני אירופים המטיילים בארץ על נסיעה בעגלה לירושלים , אף על פי שהם מציינים , כי אין שירות מסודר וקבוע בין יפו לירושלים . מרכבות אפשר לשכור אצל בעלי בתי המלון או בסוכנויות הנסיעות השונות . חלק מחברות הנסיעות מחזיקות מרכבות ועגלות ביפו כדי לארגן נסיעות לירושלים . חל ק מה'מדריכים' אמנם ממשיכים להמליץ גם על רכיבה על סוסים , ואף מציינים את הדרכים האחרות לירושלים , דרך בית חורון ודרך ואדי סולימן . ה'מדריכים' מתארים בפרוטרוט את מסלולי הנסיעה השונים , התחנות והאתרים שבדרך , זמני הנסיעה , מחירים וכדומה . ב 1891 כבר מציין לונץ , כי מיפו לירושלים יש מרכבות כל יום ; בימי החורף הן יוצאות בבוקר , ובימי הקיץ — לפנות ערב . אפשר גם לרכוב על סוס . הדרך בטוחה וכל הזמן יש בה נוסעים . מחיר המסע הוא מ 1 מג'ידי ועד 0 ו פרנק . נוסע אשר לו חפצים רבים יוכל לשלחם , אם בעגלת משא או על גמלים . על הדרך ( ליד מוצא ) נמצאים בתי קהוה , אשר בהם יוכל הנוסע לשבת מעט ולנוח מעמלו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help