sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:133

ושמו . Kiske עוד נאמר שם , שמצב הדרך גרוע , עד כדי סכנת נפשות כמקודם . גם לורטה ( 1880-1875 ) מוסר , בי למרות הליקויים החמורים בדרך יסדו הגרמנים שירות להובלת סחורות ונוסעים , ולשם כך משמשת עגלה גדולה בעלת ספסלים . ב 1885 כבר מוסר מקור עברי על כ 50 עגלות המהלכות בקו יפו-ירושלים . וה'ווארטה' של 1897 מרווח על 70 דיליז'אנסים בירושלים ובסביבתה ; כל אחד מהם חייב לשלם לעירייה מס בסך 1 . 40 פרנק . " זמני הנסיעה . מיפו היו העגלות יוצאות , בדרך כלל , בשעות אחר הצהריים , ולפנות ערב הגיעו לרמלה . כאן נחו בשעה וחצי , ואחר כך המשיכו לשער הגיא . בשער הגיא לנו בלילה , ולמחרת המשיכו לירושלים . בפונדק מוצא היו עוצרים למנוחה . מלבד בפונדקים של שער הגיא ומוצא היו סועדים — ולפעמים גם לנים — בלטרון , ב'מלון המכבים' שהוקם שם . בזמנים שהנסיעה היתה בטוחה יחסית — ובעיקר בקיץ — נסעו לפעמים כל הלילה . נסיעה כזו ארכה 18-15 שעות . במקומות הקשים היו הנוסעים יורדים , ולפעמים גם דוחפים את העגלות . מסופר על חיים שבזי — העגלון היהודי הראשון בקו — שבמעלה ההר היה אומר לנוסעים בעגלתו : 'הפרדו ורדו משום צער בעלי חיים 1 ' במורד ההר היה אומר להם י 'עצתי שתרדו — משום חשש סכנה ; ' ובמישור היה אומר להם ו -לו בקולי תשמעו תרדו ותטיילו — לשם תענוג . ' אין תימה אפוא שהנסיעה בעגלתו של חיים שבזי מיפו לירושלים ארבה יום תמים יותר מהרכיבה על גבי . חמור . היו מספר סוגי עגלות . להובלת משאות השתמשו בעגלה הכפרית הפשוטה ; זו אמנם לא נכנסה לשימוש מיד עם סלילת הדרך , אלא מאוחר יותר . להובלת נוסעים השתמשו במספר סוגים . ה'חאנטור' נחשבה לעגלה המהודרת ביותר . היה בה מקום ל 4 אנשים , שישבו על שני ספסלים , זה מול זה , וליד העגלון היה מקום לנוסע חמישי . מעל ראשי הנוסעים היה גג . ה'קאלאש' היה דומה ל'חאנטור , ' אבל הספסל הקדמי בו היה קבוע , שלא כב'חאנטור , ' שם היה מתקפל . עגלות ההובלה הכבדות לנוסעים היו ה ריליזיאנס' והיפוסטה . ' הדיליזיאנס — ובעברית 'עגלת התמידי — היתה מרכבת שירות גדולה וחזקה שנועדה ל 8-6 נוסעים , על פי רוב נדחסו פנימה יותר . בדרך כלל משכו אותה שני סוסים , אך בנסיעה בינעירונית הוסיפו סוס שלישי . לנסיעות חוץ הזמינו מקום מראש , ואף שילמו לעגלון דמי עירבון . לפעמים אף שילמו מראש , וקיבלו מספרים שהבטיחו את סדר הכניסה ואת בחירת מקומות הישיבה . מקור עברי מציין , כי אחד מבעלי הדיליז'אנסים הראשונים שהגיעו לירושלים היה יעקב ביאלר הירושלמי , שקנה את מרכבתו ביפו מירי בארון גרמני . היה בה מקום ל 8 נוסעים , ובדוחק — עד ל . 16 הדיליז'אנס היה רתום ל ג סוסים . המחיר שגבה היה 2 מג'ידי . מחיר הרכיבה על גמל היה אז 1 מג'ידי , ועל חמור 5 / 4 — מג'ידי . הנסיעה הראשונה עם נוסעים היתה מירושלים ליפו . בבאב אל ואר חנו ושילמו רמי חנייה לחוכר התחנה , קוסובר . לאחר 3 שעות מנוחה המשיכו במסע בלילה . עם בוקר הגיעו לאכסניה של גדליה ברמלה , ולאחר מנוחה של שעה המשיכו בדרכם עד הגיעם ליפו . בדרך חזרה לירושלים אספו ביפו נוסעים חוזרים וגם עולים חדשים שעלו . 12 ישבו על הספסלים , ואחרים — במרכז העגלה על פחים חלודים . החבילות נקשרו על דפנות הדיליז'אנס מבחוץ . " . 60 ווארטה , , 1877 גיליון , 42 עמי . 61 . 7 לורטה , עמי 63 . 354 ווארטה , , 1897 גיליון . 32 עמ- . 62 . 252 כהנוב , בתוך : יערי . וכרונית , עמ- . 64 . 234 אבי-צור , מאה שנה לדרך . עמ . 65 . 7 אביצור . מאה שנה לדרך . עמ ; 8-7 כהנוב , בתוך : יערי , זכרונות , א , עמ גג 5-2 ג . 66 . 2 אביצור , מאוכף לגלגל , עמי , 22-20 תיאורים מעניינים על מסעות עגלות ועגלונים ראה . יהושע , ד , עמי ג 9 ו-ג . 20 . 67 אבן זהב , ששים שנה , עמי יב-כא .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help