sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:132

נראה כי נדרשו עדיין שנים אחדות עד שנוסעים רגילים יכלו לשאת בהרצאות של נסיעה בכרכרה . בתחילה היו מחירי הנסיעה בדיליז'אנס כה גבוהים , ער שכל מי שהיה מסוגל לרכוב העדיף את הרכיבה על החמור על הנסיעה בעגלה . מחירי הנסיעה בחמורים השתנו במרוצת המאה , ובמקצת גם בתקופות השונות של השנה . בעונות השיא של התיירות היה המחיר עולה . בדרך כלל היה המחיר נמוך 6-4 — פרנקים 33-22 ) גרוש . ( לראשית שנות ה 70 מוסר ליון , כי הנסיעה מיפו לירושלים עולה בפרדות -8וו פרנקים , בחמורים 6-5 . 5 פרנק ובסוסים 12-9 פרנק . בעונות 'עמוסות' עשוי מחיר הנסיעה בסוסים להאמיר עד כדי 30 פרנק . בגלל המחיר הנמוך של שכירת חמורים ארכה המלחמה בין החמרים לבעלי המרכבות כ 0 ו שנים , עד שבמשך הזמן שופרו תנאי הנסיעה במרכבות והוזלו המחירים ; אז נדחקו החמורים מהקו הבין עירוני והמשיכו לשמש לשירות בעיר ובסביבתה בלבד . לעומת זאת , להובלת משאות המשיכו הגמלים לשמש עוד זמן רב . כושר הנשיאה של גמל הוא 300 ק"ג ואף למעלה מזה . עם גידול הייבוא לנמל יפו הגיעו מטענים שאי אפשר היה להעבירם אלא בעזרת גמלים . בין אלה נודעו ה'מכונות' לטחנת הקמח שהקים מונטפיורי ב'משכנות שאננים' ב 857 ו . מעריכים , כי באמצע המאה ה 9 ו עסקו בהובלת סחורות בקו יפו ירושלים כ 100 גמלים מדי יום , ומספר זה גדל בשנות ה 60 וה . 70 אפילו עם הפעלת הרכבת , ב 892 ו , עדיין רבה היתה התחרות . מחיר ההובלה לטון / ק"מ היה 1 . 1-0 . 6 גרוש ברכבת , לעומת 2 . 5-1 גרוש על גמל . אולם ההבדל היה במניעת שיטעון בפול על כל הנובע מכך , שכן כאשר משתמשים בגמל נחסך הצורך להעמסה והובלה מהאוניה לרכבת ומהרבבת אל בית הלקוח . 56 סוסים שימשו כבהמות רכיבה בעיקר לתיירים מאירופה . עם הגידול במספר התיירים בארץ — מאז שלטונו של מוחמר עלי בשנות ה — 30 גדל השימוש בהם . בספרי נוסעים שונים מעמידים המחברים את קוראיהם על הצורך להיזהר מרמאות ולבדוק היטב את הסוס ואוכפו בזמן השבירה . המטען בסיורי תיירים הובל , בדרך כלל , על גבי פרדים או סוסי משא . " בנוסף לליאון ושרצר הביאו גם הטמפלרים הגרמנים שישבו ביפו עגלות , אבל את עגלותיהם לא הביאו ממצרים — כמעשה הירושלמים — אלא מסוריה ו עגלות אלו התאימו יותר לתנאי הדרך הקשים . במשך הזמן החלו הגרמנים לבנות בעצמם עגלות פשוטות וחזקות , ובעקבותיהם הלכו גם מעט ערבים ויהודים . לקראת שנות ה 80 בבר החל הדואר האוסטרי להשתמש בעגלות ; פעם בשבוע היתה מגיעה עגלת הדואר מלווה שני חיילים . עם הזמן הגיעו מספר דיליז'אנסים = ) כרכרות ) מסוריה י 4 הובאו בידי יהודים , 2 בידי ערבים ו 4 בידי גרמנים . חלק מבעלי העגלות שכרו עגלונים , וכך היו לבעלי רכוש וצברו כסף לקניית עגלות נוספות . מחירי הנסיעה הוזלו ובעלי העגלות ניצחו את החמרים והגמלים במאבק על השליטה בקו . נתעוררו בעיות של גניבות מהעגלות , והיה צורך להעמיד שומרים בנקודות החנייה והיציאה . ב 1877 מזכיר עיתון הטמפלרים 'ווארטה' 3 חברות דיליז'אנסים בירושלים 2 — של גרמנים ואחת של ערבי , המעסיק עגלון גרמני . חברה גרמנית אחת שייכת לטמפלרים , והאחרת — לארם . 55 ליון , ( 1875 ) עמי . 14 על מחירי נסיעה בכרכרות ראה גם : ל 1 נץ , לוח לתרע"א , עמי ,-45 אביצור , יוס יום , עמי -299ג 0 ג ; קוק ( ו 89 ו , ( עמ' ; 67 מר" , ( 1892 ) אינדנס . 56 אביצור , נמל יפו , עמי , 71-70 תיא 1 רים על ראשית הנסיעה בעגלות ראה : אבן זהב עמי כא ; מר , 1892 , " אינדבס . לדוגמא , העברת רהיטי בית הספר הגרמני לירושלים הצריכה עבודה של 100 גמלים למשך 14 יום . . 57 אביצור , מאוכף לגלגל , עמי . 58 . 12 כהנוב , בתוך : יערי , וכרונות , עמי 4 ג ; 2 המבורגר , רואר , בתוך : יערי , וכרונות , עמי . 59 . 241 אבן זהב , עמי כ-כא .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help